• juzze

Hur länge håller en öppnad flaska vin?

Har en flaska rödvin i kylen som stått ett par tre dagar. Ingen kork på men aluminiumfolie över öppningen. Varje gång jag öppnar en flaska vin undrar jag hur länge rött respektive vitt vin håller i kylen. Någon som kan mer än jag kring detta?

• Svar på tråden Hur länge håller en öppnad flaska vin?
  • Faile

Jag slängde faktiskt in en likadan fråga för några månader sedan, men fick inga bra svar så jag googlade mig fram.
    Det jag lyckades hitta var att om man direkt efter öppnandet häller över det i en mindre flaska ( eller karaff ) , ända upp till toppen och sedan försluter så håller det i några dagar, en vecka.
    I annat fall är det endast dugligt som matlagningsvin dagen efter, tyvärr

• Drakfisk

Såhär skriver Systemet:

"Spara öppnat vin
    Finns det något knep för att hålla vinet drickbart i en öppnad flaska?

Svar: Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt."

Utan kork skulle jag gissa att det håller kanske ett par dagar. Du kan ju smaka på vinet och se -- smakar det surt är det inte bra längre. Inte dåligt som i hälsovådligt, men gott är det inte.

• juzze

så pass.. rackarns då. jag som tänkte ta mig ett glas imorgon. Då får jag nog hoppa det och börja köpa halvflaskor hädanefter.

• juzze

Gäller samma sak för både röda och vita viner alltså?

• Faile
    juzze skrev 2010-03-12 20:08:47 följande:
    så pass.. rackarns då. jag som tänkte ta mig ett glas imorgon. Då får jag nog hoppa det och börja köpa halvflaskor hädanefter.
    Eller 3 liters bag-in-box. Less är inte alltid more
  • juzze
    Faile skrev 2010-03-12 20:15:03 följande:
    Eller 3 liters bag-in-box. Less är inte alltid more
    haha sant.. hur länge håller sig en sådan?
  • Faile
    juzze skrev 2010-03-12 21:01:55 följande:
    haha sant.. hur länge håller sig en sådan?
    4-6 veckor. Eller ja, alla bag-in-box håller ju så länge, inte bara 3 liters
  • juzze

Är rödvinet helt dåligt efter tre dagar, tillochmed för matlagning?
    Tror jag behöver lära mig lite mer om viner alltså..

• juzze
    nomina skrev 2010-03-13 12:50:32 följande:
    onödigt o chansa...drick allt på en gång! ;)
    hahaha.. bra tips! :)
  • Hanah

Det beror väl på vad det är för vin, kanske?
    Jag brukar spara rödvin framme på köksbänken med korken tillbakasatt, och det har alltid smakat bra dagen efter.

• sötisnos
    jaghopparhögt skrev 2010-03-12 20:04:49 följande:
    Jag har aldrig fått mina att hålla längre än ett par timmar max.
    Samma här.
Svar på tråden Hur länge håller en öppnad flaska vin?