• LsH

Kan de ha varit en mask? Hur vet man?

Har en son på 10 månader som har haft diarée i ca 4 dagar, de senaste dagarna har han betett sig som att han har väldigt ont i magen ibland. Han ålar sig och skriker och vill inte vara i famnen, men det går över efter sen stund. Han har ingen aptit heller. Ikväll när vi skulle byta blöjan så låg det något där som såg ut som en mask. En ca 10 cm grå/vit väldigt smal sak. Den rörde inte på sig.

Vad kan det ha varit? Någon som har sett något liknande?

• Svar på tråden Kan de ha varit en mask? Hur vet man?
  • pigglet

Vanlig springmask är väl knappt 1 cm?

Kan det ha varit en tråd?

I övrigt låter det som att han har magsjuka, tycker jag.

• Veladis

Man brukar väl inte få ont i magen av mask?

Spolmask som man också kan få, ser ut som du beskriver. Det hade ett av mina syskon när jag var liten. Låg där i blöjan på hans ettårsdag - mamam pratar fortfarande om detta med rysningar.

• pigglet

Spara "masken" och få det kollat.
    Tycker du ska ringa sjukvårdsrådgivningen, så kanske de har något smart att säga...

• LsH
    Veladis skrev 2010-03-12 20:49:03 följande:
    Man brukar väl inte få ont i magen av mask?Spolmask som man också kan få, ser ut som du beskriver. Det hade ett av mina syskon när jag var liten. Låg där i blöjan på hans ettårsdag - mamam pratar fortfarande om detta med rysningar.
    Är det farligt? Måste man göra något åt det? Vad kommer det ifrån?
    pigglet skrev 2010-03-12 21:09:06 följande:
    Spara "masken" och få det kollat.Tycker du ska ringa sjukvårdsrådgivningen, så kanske de har något smart att säga...
    Oj, vi har redan slängt "masken", tog en bild på den, fast med en bild kanske man inte kan göra så mycket.
  • Veladis
    LsH skrev 2010-03-12 21:20:57 följande:
    Oj, vi har redan slängt "masken", tog en bild på den, fast med en bild kanske man inte kan göra så mycket.
    Det är inte farligt, men hela familjen bör ta nån avmaskningsmedicin.
    Man kan smittas på olika sätt, via toaletten eller via importerade ej riktigt sköljda grönsaker har jag för mig. Googla på spolmask eller, ännu bättre, ring sjukvårdsrådgivningen.
    men, som sagt, inte farligt. Och ganska vanligt. men inte så kul för det...
  • Veladis

Från vårdguiden:

" Spolmask

Spolmask är en av de vanligaste parasiterna som infekterar människan. Spolmasken som infekterar människa heter Ascaris lumbricoides. I Sverige är smittspridning mycket ovanlig.

Parasiten kan bli lika stor som en daggmask. Honan kan leva i ungefär ett år i människans tarm. Varje dag kan honan producera ett stort antal ägg som kommer ut med avföringen.

Spolmask sprids bland annat genom förorenade grönsaker. Att gödsla med latrinavfall är ett sätt som smittan kan spridas på. Spolmask smittar inte mellan personer.

Smittan förebyggs genom god toaletthygien.

Symtom på spolmask

Ofta ger infektion med spolmask inte några särskilda besvär.

Ett tecken kan vara magont. Man kan även få astmaliknande besvär och hudutslag. Det beror på att spolmaskens larver vandrar genom lungorna. Ibland kommer vuxna maskar ut med avföringen. "
  • LsH
    Veladis skrev 2010-03-12 21:26:35 följande:
    Från vårdguiden:" Spolmask Spolmask är en av de vanligaste parasiterna som infekterar människan. Spolmasken som infekterar människa heter Ascaris lumbricoides. I Sverige är smittspridning mycket ovanlig. Parasiten kan bli lika stor som en daggmask. Honan kan leva i ungefär ett år i människans tarm. Varje dag kan honan producera ett stort antal ägg som kommer ut med avföringen. Spolmask sprids bland annat genom förorenade grönsaker. Att gödsla med latrinavfall är ett sätt som smittan kan spridas på. Spolmask smittar inte mellan personer. Smittan förebyggs genom god toaletthygien.Symtom på spolmask Ofta ger infektion med spolmask inte några särskilda besvär.Ett tecken kan vara magont. Man kan även få astmaliknande besvär och hudutslag. Det beror på att spolmaskens larver vandrar genom lungorna. Ibland kommer vuxna maskar ut med avföringen. "
    Tack för att du tog fram denna info
Svar på tråden Kan de ha varit en mask? Hur vet man?