Inlägg från: Smulan No1 |Visa alla inlägg
  • Smulan No1

Samhällsvetarprogrammet

Hjälp!

Jag har bestämt mig för att plugga på högskolan, och grattis till mig som kom på det när jag blev 38 år.. Bättre sent än aldrig.
    Först var jag inne på att läsa socialarbetarprogrammet, men nu efter en hel dels vacklande så känns det inte rätt ändå.
    Så nu är jag inne på samhällsvetarprogrammet, som verkar vara det jag skulle ha gått på.

Jag hade tänkt mig som jobb som handläggare osv, tex försäkringskassa osv, men som jag har förståt så får man läsa valfria ämnen senare i programmet.
    Nån som kan ge mig lite tips...vad ger det för yrken, vad ska man tänka på, är det svårt att komma in..osv..

Himla massa barn
  • Svar på tråden Samhällsvetarprogrammet
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-12 23:07:10 följande:
    Beroende på vilken skola du kommer att gå på och profilering kommer du att kunna arbeta inom olika organisationer.Försäkringskassan är en sådan arbetsplats. Vilken skola är du inne på att läsa ett program?
    Högskolan dalarna, men tycker de ser ut som att antagningen är jättesvår :-/
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-13 08:31:36 följande:
    Oki.För i Blekinge kommer alla in som söker.De har även en på distans där.
    Är du  haj på att läsa av intagningstabellen på vhs?
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-13 11:37:38 följande:
    Enligt statistiken på VHS är det platsgaranti på den utbildningen,vilket innebär att alla som söker i tid kommer in.Höstterimnen 2009 blev 34 antagna.
    Vad menas? :-S så jag kommer in?
    kan du kolla behörighet tack
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-13 12:50:13 följande:
    Om det är platsgaranti (PG) kommer du in om du söker i tid. Behörighetskraven är grundläggande behörighet. Sök!
    Hjälp
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-13 12:56:14 följande:
    Hihihi.Det är väl spännande ?
    Jo, ska traska ner direkt på måndag, är bara rädd att mina betyg ändå inte räcker till :-/
    Himla massa barn
  • Smulan No1
    honeypie84 skrev 2010-03-13 13:05:13 följande:
    Jag går samhällsvetarprogrammet på distans, BTH (Blekinge) och jag kan rekommendera det! Mycket smidigt att kunna sitta hemma och plugga, göra grupparbeten via Skype och ha föreläsningar via datorn oxå. Bara fråga om du undrar nåt om utbildningen
    Tack va snällt Vi är inne på mina betyg här och funderar just nu men får ringa på måndag
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Oj va jag känner mig glad nu, tack alla för hjälpen

Honeypie, har du valt inriktning, om du är inne på andra året? vad har du tänkt att bli när du blir stor?

Himla massa barn
  • Smulan No1
    honeypie84 skrev 2010-03-13 16:19:29 följande:
    Nix har ej valt inriktning ännu. Jag är bara på 2:a terminen än så länge. Men psykologi känns spännande, vi läser det nu. Fast jag kanske ångrar mig sen när vi läser pedagogik, vem vet . Jag vet inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor ännu.. tänkte se längre fram innan vi ska välja inriktning och valbara kurser och sånt.
    Hur läser ni på för vis? är det mycket diskussioner? Jag gillar att skriva, så det vill jag gärna göra Vad läser ni för ämnen?
    PuzzirensPuh skrev 2010-03-13 18:41:06 följande:
    Men om det är platsgaranti,så kommer du in .Du har väl 90% godkända ämnen i sitt slutbetyg?
    Ja jag har ju det i ämnena
    Himla massa barn
  • Smulan No1

Honeypie, psykologi är jätteskoj!! Jag läste det under omvårdnadsprogrammet, menar du att ni läser det? Oj, nu börjar det låta jättespännande alltihop!!

Himla massa barn
Svar på tråden Samhällsvetarprogrammet