• Winglur

Skalkläder vs. fodrat regnställ.

Jag undrar bara, ni som har skalkläder, har ni fodrat regnställ också ibland?

Jag ska köpa en skaljacka åt dottern, och tänkte köpa nytt fodrat regnställ också, då det gamla är urväxt. Men så tänkte jag om jag istället ska köpa skalbyxor?
    Hur gör ni?
  • Svar på tråden Skalkläder vs. fodrat regnställ.
  • Hanah
    Winglur skrev 2010-03-13 09:27:09 följande:
    Ok. Har han skaljackan upptill då? Fleece under?
    Nä, om det är slask (regn eller regnpölar) så har han regnkläder med fleece under. Det är väl mer för att jag är mer rädd om skaljackan, men den är säkert lika hållbar så det går väl lika bra att leka i den. Men då blir ju den blöt (tex på dagis) o han behöver ju kläder att gå hem i också.
  • Winglur
    Hanah skrev 2010-03-13 15:17:55 följande:
    Nä, om det är slask (regn eller regnpölar) så har han regnkläder med fleece under. Det är väl mer för att jag är mer rädd om skaljackan, men den är säkert lika hållbar så det går väl lika bra att leka i den. Men då blir ju den blöt (tex på dagis) o han behöver ju kläder att gå hem i också.
    Haha jag funderar så också, vill inte "slita" ut den för mkt,
    det blir nog galonkläder också, ofodrade. :)
  • BigMama08
    Nalle Puh73 skrev 2010-03-13 09:48:37 följande:
    Jag köper ofodrade galonisar + skalset. Sen kan man variera hur mycket man har under istället. Fodrade regnkläder/galonkläder blir bara svettiga och fuktig inuti och tar sån tid att få torra men har man lösa fleece, ull m.m under så kan man variera sig och torka fort. Här använd mest skalkläderna men när dom simmar i vattenpölarna nu på våren åker galonbyxorna på och skaljackan upptill.
    Vi gör precis på samma sätt.

Det är bra att ha ett set med galonkläder att sätta på de dagar de mer eller mindre badar i slask och vattenpölar. Vattnet rinner av bättre på galonmaterial än skalmaterial tycker jag.

Jag gillar inte heller fodrade galonkläder. Blir de blöta när de är ute och leker eller när man sköljer av dem så är de osmidiga att torka.
  • Byttan

Jag tycker att de fodrade regnställen är mer till hösten. Nu på vårkanten värmer solen mer och gör barnen svettiga.

Vi kör skalkläder på våren. Ska de ut och hoppa i vattenpölarna blir det ett par ofodrade regnbyxor med hängslen över.

• Dr Mupp
    Hanah skrev 2010-03-13 15:17:55 följande:
    Våra skalkläder blir inte våta på insidan och utsidan torkar på nolltid
  • Hanah
    Dr Mupp skrev 2010-03-14 09:06:47 följande:
    Våra skalkläder blir inte våta på insidan och utsidan torkar på nolltid
    Nä, men om de är ute o leker när man kommer o hämtar så är ju jackan blöt (på utsidan) o då vill jag byta till en torr så det inte blir blött i bilen heller.
  • Virgo82

Hej!

Hoppar in här jag med :)

Jag har använt polarn's skalkläder och ofodrade galonisar med fleece under åt min dotter nu i 2 år och tycker att det är toppen. Har även haft fodrade gummiställ men inte gillat dem eftersom hon blir så varm och det är svårt att reglera värmen.

Skalbyxorna från polarn är bäst tycker jag. Vattentäta och torkar otroligt snabbt utan torkskåp! Gick hem från dagis i fredags och då hoppade hon i stora vattenpölar, byxorna torkade på 10 min, alltså på vägen hem :)

• Winglur
    Virgo82 skrev 2010-03-14 10:38:17 följande:
    Hej! Hoppar in här jag med :) Jag har använt polarn's skalkläder och ofodrade galonisar med fleece under åt min dotter nu i 2 år och tycker att det är toppen. Har även haft fodrade gummiställ men inte gillat dem eftersom hon blir så varm och det är svårt att reglera värmen. Skalbyxorna från polarn är bäst tycker jag. Vattentäta och torkar otroligt snabbt utan torkskåp! Gick hem från dagis i fredags och då hoppade hon i stora vattenpölar, byxorna torkade på 10 min, alltså på vägen hem :)
    Nu har jag köpt pop's skalkjacka ialf, funderar över om det blir pop's skalbyxor också, eller om jag tar ett billigare alternativ. :)
    Men jag försöker hitta galonisar med högre midja och hängslen, 
    är det typ bara Bamse som gäller då? :/
  • Dr Mupp
    Hanah skrev 2010-03-14 09:28:03 följande:
    Nä, men om de är ute o leker när man kommer o hämtar så är ju jackan blöt (på utsidan) o då vill jag byta till en torr så det inte blir blött i bilen heller.
    jackan torkar ju på bara nån minut.
  • Hanah
    Dr Mupp skrev 2010-03-14 23:04:24 följande:
    jackan torkar ju på bara nån minut.
    Ja, fast det tar ju inte ens nån minut att gå från dagis till bilen. Och om den då är helt dyblöt så hinner den väl knappast torka?
    Eller om jackan har blivit smutsig av lera eller liknande, nåt kladdigt, så är det ju ingen nackdel att ha en torr och ren att byta till.
  • Dr Mupp
    Hanah skrev 2010-03-15 08:08:54 följande:
    Ja, fast det tar ju inte ens nån minut att gå från dagis till bilen. Och om den då är helt dyblöt så hinner den väl knappast torka? Eller om jackan har blivit smutsig av lera eller liknande, nåt kladdigt, så är det ju ingen nackdel att ha en torr och ren att byta till.
    Sant. Fast jag har aldrig varit med om att jackan varit våt. Lerig visst men det kan man torka bort.
  • Hanah
    Dr Mupp skrev 2010-03-15 08:15:23 följande:
    Sant. Fast jag har aldrig varit med om att jackan varit våt. Lerig visst men det kan man torka bort.
    Ja, det går kanske bra. Men jag köper i alla fall gärna dubbelt, för det är ju dessutom roligt att handla!
  • Virgo82
    Winglur skrev 2010-03-14 19:46:21 följande:
    Nu har jag köpt pop's skalkjacka ialf, funderar över om det blir pop's skalbyxor också, eller om jag tar ett billigare alternativ. :) Men jag försöker hitta galonisar med högre midja och hängslen,  är det typ bara Bamse som gäller då? :/
    Du kommer inte ångra dig :) Vi har polarn's galon/regnbyxor med. Annars finns det bra, höga galonisar från everest, stadium. Didriksons har oxå bra galonbyxor. Säljs dock i set. Jacka+byxa. Men bra pris.

Lycka till!
  • pysselpussar

Hej!
    Förlåt TS om jag kapar din tråd, men ni verkar ha bra hum om PoP..

Tänkte bara fråga hur de är i storleken?
    Min kille ligger precis på stl 86 nu, så jag funderar lite på vilken storlek som passar bäst nu under våren... Blir 86/92 lagom eller är risken stor att jag kommer behöva köpa en uppsättning till senare i vår?

Tack på förhand!
    /Ida

• Dr Mupp
    pysselpussar skrev 2010-03-15 10:08:05 följande:
    Hej! Förlåt TS om jag kapar din tråd, men ni verkar ha bra hum om PoP.. Tänkte bara fråga hur de är i storleken? Min kille ligger precis på stl 86 nu, så jag funderar lite på vilken storlek som passar bäst nu under våren... Blir 86/92 lagom eller är risken stor att jag kommer behöva köpa en uppsättning till senare i vår? Tack på förhand! /Ida
    92 blir lagom. 86 växer han ur och 98 blir i största laget. Men åk och priova och se hur de sitter.
  • pysselpussar
    Dr Mupp skrev 2010-03-15 10:10:32 följande:
    92 blir lagom. 86 växer han ur och 98 blir i största laget. Men åk och priova och se hur de sitter.
    Tack... va lite så jag tänkte med...
    mm det blir till att prova, lika bra det... 
  • Havsjungfrun

Var emot fodrade regnkläder tills jag köpte det till barnen då det blev ett glapp mellan regnkläder och overall. Använder mycket lager på lager men tyckte ändå att det är lite kallt med bara regnbyxor och fleecebyxor. Just nu är det fodrat regnstället perfect. Har ett sådant som inte är fleesefodrat överallt, blir inte lika svettigt. Inköpt på GeKås :)

Svar på tråden Skalkläder vs. fodrat regnställ.