• frilin

Ni som gjort husaffär nyligen

Min farmor ska snart sälja huset. Värdering sker nästa vecka. Vi har länge pratat om att ta över huset och när värderingen är klar ska vi ta kontakt med fler bankkontor. Problemet är att vi inte har kontantinsatsen. Vi har bara kollat på vårt 'vanliga' bankkontor Swedbank än, men de beviljar inte huslån om man inte har 10%. Iofs har vi inte kollat just nu. Finns det nån här som nyligen (alltså inom de senaste månaderna) fått lån även till kontantinsatsen på något bankkontor? Hur kan man i övrigt lösa ett lån till den delen? Vi vill ju helst inte gå miste om släktgården..

ღ. Ellen -08 .ღ
  • Svar på tråden Ni som gjort husaffär nyligen
  • Mummy

Kompisarna fick låna till alltihop för nån månad sen. Dt var hos Swedbank och lånet var på lite drygt 1 miljon. De behövde dock till lagfart och pantbrev själva.

Tänk på att tex ett blancolån till handpenningen kan förstöra era chanser till att få bolånet, och en del banker kräver att ni ska ha det kontant och nite får låna till det

• sally00

Ok nu kanske det här är helt fel och inte alls vad ni tänkt er, men det finns ju en i alla fall teoretiskt möjlighet att sköta det hela privat. Dvs. låna 90% av köpesumman hos ex. Swedbank, och låna resterande 10% privat av din farmor. Sen kan ni se de 10% som ett topplån, dvs. ev. med högre ränta men framförallt kortare amoteringstid. 

Banken kanske inte är jättepositiv, men det kan ju ev. vara värt att i alla fall ta upp, om det skulle kännas bra för er. 
    Annars, som sagt, ta inte ett balncolån till de 10%, det kan förvärra era chanser att få lån avsevärt! 
  • Myrongen

Vi köpte nyligen radhus och fick låna hela summan (1.500 000) på SEB, alltså utan kontantinsats. Vi la c:a 50 000 men hade fått låna hela summan med motiveringen att vi hade 2 bra (tyckte HON ja ;) heltidslöner.

Swedbank ville inte låna ut mer än 90%. Bland våra vänner som köpt hus har Nordea varit "svåra" medan Hadelsbanken varit mer generösa. Tror det är bra att gå in personligen på banken direkt i stället för att ringa, då blir det automatiskt "du måste lägga 10/5 procent".

Lycka till!

• TrolleMuppen

Vi fick lån hos Swedbank i torsdags, på 1, 6 miljoner. Har ingen kontantinsats alls så den fick vi låna med, dock har vi pengar till pantbrev och lagfart på ca 50 tusen. Va inga problem att låna alls, va supernervös innan eftersom jag för tillfället är mammaledig och inte har någon fast tjänst att komma tillbaka till. Blev faktiskt förvånad över hur enkelt det va att få ett så stort lån, vi hade fått mer om vi hade velat men vi satte gränsen där.

• bonäslina

vi köpte vårt hus i november och vi fick 900 000 kr och det va till hela köpet + pantbrev och lagfart.

• Myrongen
    TrolleMuppen skrev 2010-03-14 09:40:47 följande:
    Vi fick lån hos Swedbank i torsdags, på 1, 6 miljoner. Har ingen kontantinsats alls så den fick vi låna med, dock har vi pengar till pantbrev och lagfart på ca 50 tusen. Va inga problem att låna alls, va supernervös innan eftersom jag för tillfället är mammaledig och inte har någon fast tjänst att komma tillbaka till. Blev faktiskt förvånad över hur enkelt det va att få ett så stort lån, vi hade fått mer om vi hade velat men vi satte gränsen där.
    Och vi ville låna 1, 4 miljoner på Swedbank och hade pengar till lagfart och pantbrev med fick nej. Det verkar bero mycket på vem man har turen/oturen att få prata med.

Nu hade jag iof fondspar i SEB där vi fick lån och (förutom lönekonto) ett utnyttjat kreditkort på Swedbank. Sådant kanske avgör om det är på gränsen. SEB såg min ekonomiska sida och Swedbank min slösaktiga ;)
  • frilin

Tack för alla svar.
    Det är inte aktuellt att låna pengar av min farmor och inte heller att få ett 'kompispris' då vi är många kusiner. Imorgon sker värderingen och efter det är det dax att ta kontakt med de olika bankkontoren. Vi har ett mindre billån, inga använda krediter el dyl. Så förhoppningsvis går det lösa!

ღ. Ellen -08 .ღ
  • Kjell2
    frilin skrev 2010-03-16 14:06:25 följande:
    Tack för alla svar.Det är inte aktuellt att låna pengar av min farmor och inte heller att få ett 'kompispris' då vi är många kusiner. Imorgon sker värderingen och efter det är det dax att ta kontakt med de olika bankkontoren. Vi har ett mindre billån, inga använda krediter el dyl. Så förhoppningsvis går det lösa!
    Det är inte så mycket frågan att låna pengar av farmor som att betala de sista 10% löpande under några år.

Låt oss säga att huset är värt 1 miljon vilket också är det ni köper det för. Ni får ett lån av Swedbank på 900 000 kr vilket ni använder för att betala farmor. Sen blir ni skyldiga farmor 100 000 kr som ni betalar tillbaka på t ex 10 år med någon vettig ränta.

Självklart är lånet med farmor på papper så det inte bli bråk med kusiner mm.

För enkelhetens skull har jag inte tagit med övriga kostnader som lagfart.

/Kjell
  • LillTussa

Vi hade Nordea. Gjorde så att vi lånade 90% i bolån (hypotek) och kontantinsatsen tog vi som blanco som vi ska tokamortera bort direkt. Banken tog fram den lösningen för oss. Detta trots att vi bara för nuvarande har en inkomst, jag är student/föräldraledig och tjänar således ingenting.. ;)

Köpte hus för 4 veckor sen.
Svar på tråden Ni som gjort husaffär nyligen