• jagoduoentill

hur sover ni höggravida?

jag e beräknad till den 18e mars o har inte sovit alls på 3 dagar nu...jag kan inte ligga på något sätt utan att det gör ont.

förut var det ju bara att jag inte kunde ligga på mage,o på rygg....nu kan jag inte ligga på sidorna heller.känns som mina inälvor krossas sönder,vet inte vad jag ska göra,jag e hur trött som helst...hur ska jag orka med en förlossning om jag inte e riktigt utvilad...
  • Svar på tråden hur sover ni höggravida?
  • pepparkaka året om

Ett tips är att bulla med kuddar under magen och mellan knäna om du försöker sova på sidan. Då känns det inte som att man mosas så mkt. :)
    Hoppas att du kan få lite ordentlig sömn innan det är dags!

• jagoduoentill
    pepparkaka året om skrev 2010-03-13 12:30:09 följande:
    Ett tips är att bulla med kuddar under magen och mellan knäna om du försöker sova på sidan. Då känns det inte som att man mosas så mkt. :) Hoppas att du kan få lite ordentlig sömn innan det är dags!
    jag har ju gjort det,lyckas inte ha nån kudde UNDER magen men mellan benen o allt,men de hjälper ju inte...vet inte vad mer jag ska göra...
  • CuteElliz

jag sover iofs bra på sidan... men testa att lägga en kudde under magen o en mellan benen när du ligger på sidan... på så vis så ska du tydligen avlasta kroppen lite o stötta upp... kanske kan funka...?? jag sj behöver inget sånt, men har hört att det ska vara skönt...

• melamikaela

Brukar sova på sidan, helst på vänster, med en kudde mellan knäna, som räcker ner till fötterna. Om jag har tillräckligt med kuddar kan jag sova halvt sittandes/liggandes på rygg, men inte alltför länge.

En liten del av dig, en liten del av mig. v.35
  • vargaa

Jag behöver ofta byta ställning om jag ligger vaken. Har svårt att ligga på ett sätt för läge. Men på sida med stor kudde (typ gravidkudde) framför sig är skönt.

Jag sover ännu väldigt bra. Behöver sällan ens gå upp på natten och kissa. Ungefär en dag i veckan har jag svårt att ligga bekvämt men annars somnar jag snabbt och sover hela näterna. BF 25 april.

• Lunamamma

Hej! Jag har också BF 18 mars. De senaste veckorna har det varit väldigt obekvämt på nätterna. Min sambo har sedan några dagar flyttat ut ur vårt sovrum för att jag snarkar så högt och för att jag går upp och kissar ofta samt bökar runt i sängen.

Jag brukar vakna ca en gång per timme och behöver då byta ställning. Varannan gång måste jag dessutom gå på toa... Nu har jag utöver detta även börjat vakna av sammandragningar. Sedan sambon lät mig ha hela sängen själv är det dock lite lättare att hitta en bekväm ställning.

I mitten av sängen har jag pallrat upp så många stora kuddar att jag kan sova nästan sittande. Då lägger jag även en stor kudde under knäna och en på var sida om magen för att stötta upp. När det blir obekvämt att sitta upp lägger jag mig på sidan med kudden mellan knäna. Först är det jätteobekvämt några minuter, men sedan lägger sig magen tillrätta. Nästa gång jag vaknar byter jag till andra sidan och sedan börjar jag om ;)

Man kan ju se sömnproblemen som ett sätt att vänja sig vid uppsplittrad sömn, såsom det blir med en liten bebis...

• Toppen9
    jagoduoentill skrev 2010-03-13 12:31:20 följande:
    jag har ju gjort det,lyckas inte ha nån kudde UNDER magen men mellan benen o allt,men de hjälper ju inte...vet inte vad mer jag ska göra...
    Jag lyckas inte heller få in nån kudde under magen när jag ligger på sidan, men har kommit på att det räcker med att lägga täcket (enkelt eller lite dubbelvikt) under magen för att det ska kännas skönare.

Annars är det riktig kris så funkar det med att halvsitta upp med, då trycker magen inte så mycket på lungorna heller.

(har bf den 21/3 så jag vet hur obekvämt det kan vara)
  • Boom

Jag liggermed kudde mellan benen. Sen mer framstupa sido läge. Ibland får jag dra i magen så jag inte ligger på den.  Som någon annan skrev så försvinner det onda efter ett tag. Men jag vänder mig hela tiden, kanske en gång i timmen.
    Ibland ligger jag med kudden mellan benen och båda benen efter varann (ej framstupa sidoläge) då vill kroppen gärna hamna lite på rygg och det är inte skönt med magen. Då har jag en stor kudde bakom ryggen som stadgar upp mig.

• LillFiaIngenting

Jag sov på halvt på sida halvt på mage, vissa gåner sov jag nästan helt på mage. Trodde inte det skulle vara möjligt att sova på mage som höggravid, men det gick på nåt sätt bra...
    Men 90% av alla nätter var de halva på mage halvt på sida.
    Absolut inte på rygg, de var obekvämt...

• HippYgirl

ja sover med amningskudden under mage och knäna. den är lätt att ta med när man ska vända på sig också :)

Svar på tråden hur sover ni höggravida?