• jagoduoentill

hur sover ni höggravida?

jag e beräknad till den 18e mars o har inte sovit alls på 3 dagar nu...jag kan inte ligga på något sätt utan att det gör ont.

förut var det ju bara att jag inte kunde ligga på mage,o på rygg....nu kan jag inte ligga på sidorna heller.känns som mina inälvor krossas sönder,vet inte vad jag ska göra,jag e hur trött som helst...hur ska jag orka med en förlossning om jag inte e riktigt utvilad...
  • Svar på tråden hur sover ni höggravida?
  • anyXX

Jag sover ofta med en risvärmare runt underdelen av magen nu då jag har mkt mensvärk/förvärkar på nätterna. Fram till ett par veckor sedan kunde jag sova halvt på mage, i framstupa sidoläge kan man säga. Nu får det bli på sidan med kudde framför mig och mellan benen. Vaknar ca varanna timme och måste kissa + att mina händer somnar och det känns väldigt obehagligt. Hade bf igår 12/3.

• jagoduoentill

jag har under hela grav "skrytit" med hur bra jag sover,kunde sova på mage väldigt länge..när inte det gick längre så var de ju sidorna,men att inte ens kunna ligga på sidorna känns ju förjävligt....4e natten nu,hoppas jag får nån sömn,tänkte ta täcket o kudden till fåtöljen o försöka halv sitta/ligga...hoppas de går bättre o att mina inälvor förblir hela :)

• Spartacus

sover??

har nog inte sovit en hel natt sen runt v 30,
    lika bra att vänja sig antar jag

vadkramper, kissnödighet, onda höfter, tung mage, fosterrörelser osv osv.
    ska bli skönt att få tillbaka sin kropp så snart som möjligt!

• Spartacus
    jagoduoentill skrev 2010-03-13 12:27:36 följande:
    jag e beräknad till den 18e mars o har inte sovit alls på 3 dagar nu...jag kan inte ligga på något sätt utan att det gör ont. förut var det ju bara att jag inte kunde ligga på mage,o på rygg....nu kan jag inte ligga på sidorna heller.känns som mina inälvor krossas sönder,vet inte vad jag ska göra,jag e hur trött som helst...hur ska jag orka med en förlossning om jag inte e riktigt utvilad...
    man ÄR dötrött på förlossningen men man klarar det ändå... tycker mig cokså läsa överallt att man ska sova så mycket som möjligt men det är ju itne många som gör det på slutet! så vila så mycket det går bara, ta det lugnt, se till att ta det lugnt och ät energirik mat!
  • anyXX
    Spartacus skrev 2010-03-13 21:24:37 följande:
    man ÄR dötrött på förlossningen men man klarar det ändå... tycker mig cokså läsa överallt att man ska sova så mycket som möjligt men det är ju itne många som gör det på slutet! så vila så mycket det går bara, ta det lugnt, se till att ta det lugnt och ät energirik mat!
    Energirik mat? Menar du sånt som chips och prinsessbakelse då ;) Sånt jag ätit idag... kanske därför bebis vägrar komma ut....
  • Minandra

Jag hade samma problem..... Men nu pallar jag upp kuddar bakom ryggen, under magen och mellan benen så nu halvligger jag på rygg och det fungerar! Tidigare fick jag sån kramp i höften av att ligga på sidan hela tiden. Nu kan jag variera lite under natten. Ett tips bara i all välmening..... Kanske värt att prova?

• jagoduoentill

sömnen gick bra,det blev ett par timmar iaf...synd bara att det störs av alla toalett besök..sen tar det ju ungefär 1 timme innan man somnar om efter varje...suck..men snart e de över...då kommer jag med glädje vara vaken på nätterna o mata de lilla livet :)

vi kvinnor må ha det riktigt jobbigt men guuud vad jag tycker synd om männen som aldrig får uppleva en graviditet,förlossning o bandet mellan mamma o barn...fantastiskt!
    lycka till allihopa med era förlossningar,önskar er all lycka till....kramar
  • emmwr

Prova att lägga en kudde bakom ryggen och ligga halvt på sidan, halvt på ryggen. Då känns det iaf inte som att man mosar magen. Jag är bara i vecka 33 så det går hyfast bra att sova. Blir dock lite trångt eftersom jag och sambon bara har en 120-säng. Vi har nu beställt en 180, hoppas den kommer nästa vecka :)

• Lilla Mina

Ja det är inte lätt att sova alls så här på slutet. Jag har BF 20 mars och kan bara ligga på sidan men får liksom värk i höfterna efter ett tag och vända sig är ett ganska stort projekt. Bäckenbenet känns som att det går sönder varje gång man vänder sig.

När jag väntade min dotter så sov jag med en kudde mellan knäna men det funkar inte alls nu.

Extra jobbigt just nu är att jag har en febersjuk dotter på 5 år som vill sova mellan mamma och pappa när hon är sjuk.

Man får helt enkelt sova middag om man har möjlighet.

Man längtar tills man får sin kropp tillbaka och slipper ha ont i kroppen på nätterna i alla fall :)

• majoba

Är i vecka 33 och sover oftast helt på sidan med en mjuk kudde som stöttar magen och ofta en kudde mellan knäna. Jag får vända mig några gånger per natt annars får jag ont i höfterna plus att jag måste upp och kissa minst en gång per natt så att sova hela nätter är det inte tal om.
    Kan ibland ligga i "framstupa sidoläge" på en mjuk kudde, absolut inte på rygg, då känns det som om jag kvävs :-/

• Äpplu

Jag är i v. 39 ligger på sidan eller lite halvt på mage och har en tjock kudde mellan knäna för fogarna och oftast en tunn kudde under magen som lite stöd. Nu senaste veckan har jag börjat lägga bebisens lilla kudde precis i midjan och det är så himla skönt! Det stödjer upp så ryggraden hamnar mycket rakare och det blir så mycket bättre för höfterna, och dessutom känns det lite som att magen får bättre plats också och inte trycks in i revbenen hela tiden. Har sovit så mycket bättre sen dess!

• Rainbowbright
    Spartacus skrev 2010-03-13 21:23:23 följande:
    sover?? har nog inte sovit en hel natt sen runt v 30, lika bra att vänja sig antar jag vadkramper, kissnödighet, onda höfter, tung mage, fosterrörelser osv osv. ska bli skönt att få tillbaka sin kropp så snart som möjligt!
    Samma här, kommer inte ihåg sist jag sov en hel natt, var kring v.20-25 som jag vaknade minst en gång per natt och kissade, låg sedan och vred och vände nån timme..och är galet trött när klockan ringer.
    Nu i v.34 vaknar jag 2-3 gånger klarvaken, toa, vrider och vänder osv...
    Hittar ingen skön ställning, ligger på sida med kudde mellan knäna. GÅr bra tet tag tills höften börjar värka, och vänder sida tills den höften värker, och så håller det påhela natten...suck.
    Längtar så efter min "vanliga" kropp!
  • BrunoBus

Det tar på krafterna att inte få sova.. Jag tycker också det funkar bra att sova lite halvt på sida/mage, då blir det ingen större tyngd på höfterna som gör fruktansvärt ont om jag ligger så.. Kan vara värt att testa.. bulla upp med kuddar över och under alla delar med :) Hoppas du får sova lite innan bebisen kommer!! :)

♥ Maxx 20090409 ♥ Bebis BF 20100505 ♥
  • loeli

Sover halvliggandes på magen. v.36 nu och det börjar bli jobbigt att vända sig i sängen. Nästäppa och uppe och kissar varje natt. Inatt drömde jag att bebisen drog sig ut och jag fånga upp den på min mage. Såg att den låg som i en genomskinlig påse så jag fick trycka in den tillbaka för den att förhoppningsvis skulle komma ut rätt. Med mitt första barn drömde jag att min mage var genomskinlig så jag kunde se bebisen när den sparka och händerna kom ut tydligt... Det börjar bli närma sig nu :) Skumma drömmar hehe

• Citronmeliss

Hemligheten: Kuddar!! Ligger på sidan (åt vänster, det ska var bäst för hjärtat tror jag). En kudde mellan benen och en lite platt kudde under magen. Och en extra huvudkudde också.

• Love74

Usch vad jobbigt TS! Jag sover på rygg med tre kuddar bakom ryggen eller på sidan med en kudde under magen, samt en kudde mellan benen. Jag ligger inte raklång utan ganska högt upp, typ halvsitter. Har BF på söndag. Ska bli skönt att bli av med magen {#lang_emotions_wink}

(¯`°?.¸ ღ♥ Felix 051105 ♥ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ♥ BF 100321 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lajkie

b f 8 april och sover inte alls =)

nej så illa är det inte, men vaknar väl en sisådär 1 gång per timme och skrikar och åmar mig =) Sover mestadels med ansiktet åt höger så  bebisens rygg ligger neråt mot sängen

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
Svar på tråden hur sover ni höggravida?