Inlägg från: M C |Visa alla inlägg
  • M C

    Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)

    Det är ett osedvanligt stort antal fåniga "abort är mord"-trådar här nu och jag känner att grunden för dessa är så komplett ignorant och genomidiotisk att jag måste ta upp varför det ser ut som det gör.

    Lagar ska under inga som helst omständigheter grunda sig på känna och tycka. Privata känslor och min personliga tro ska aldrig vara grunden för en lag eller i det här fallet rättighet.

    Lagen gäller för alla, den ska skydda så ingen blir oskydigt dömd och se till så alla får samma rättvisa.
    Alla.

    Därför kommer lagen aldrig aldrig att ha något annat alternativ än just fri abort eftersom en lag som gör undantag inte är rättvis. Då gäller den inte för alla och den skyddar inte de oskydliga.

    Att komma med sina frireligiösa undantag och kräva dödstraff är så dumt och jag förstår inte hur den ens kan ha några anhängare. Gränsen ligger där den ligger eftersom erfarenheter visar hur tidigt en parasit/ett foster överlever utanför sin fodervärd/mamma, har absolut ingenting med känslor att göra. Det är ren vetenskap.

    Medmänsklighet och empati är grunden för att lagen ser ut som den gör, vi vill inte att golk ska lida. Tar man in känslor och tyckanden så får vi rasse-lagar.

    Logik och rationalitet är grunden. Känslor och tyckanden får man hålla på med privat, de hör absolut inte hemma i lagen.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)
  • M C
    Molson Canadian skrev 2010-03-13 12:46:44 följande:
    Nja, grunden för lagstiftning är samhällets moraliska ståndpunkt om vad som är rätt resp. fel. 
    Ja, men moral är inte avhängigt tyckanden och kännanden. Lika för alla är logiskt, medmänsklighet är - även om det är en känsla - mer logiskt än att inte vara det.

    Förstår du?
    Man kan ha stort hjärta men börjar man tycka och känna om vem som har rätt till det så blir det inte etiskt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C

    Tex: min moral gör så jag betalar för mig, är artig mot alla, dömer ingen på förhand osv osv. Det har ingen relevans vad alla andra gör, det utgår från mig. Börjar jag döma folk pga deras hudfärg eller kön så är det inte moraliskt och etiskt.
    Moral och etik är superlogiska, antingen gör man rätt för sig eller så är man bigott.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Centrumhets skrev 2010-03-13 12:50:53 följande:
    Personen som väljer att göra/inte göra abort får ha vilka känslor den vill och tycka vad den vill. Eftersom det inte är någon annan än denne själv som bestämmer.  
    Men nu handlar det om hur och varför lagen är utformad som den är.

    Lagen ger dig rätt att bestämma själv, den ska inte innehålla undantag för friska eller tjejer.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Molson Canadian skrev 2010-03-13 13:02:13 följande:
    Vad menar du att moral är då? Jag menar att lagstiftningen är tillämpad moral. Vi har mängder av lagar och regler som inte kan förklaras bättre än att vi tycker att det är fel alt. rätt.  Att du tycker att det är logiskt med medkänslighet och att det är lika för alla är naturligtvis en uppfattning som går att diskutera. Vi har flera lagar som bygger på individuella bedömningar av huruvida någon har "rätt till det". Alla har inte rätt till allt, helt enkelt.  Jag förstår vad du vill komma fram till i din TS, men menar att du har valt fel ingång, för faktum är att det är tyckanden och kännanden bakom samhällets tillämpade moral. 
    Moral o etik utgår från mig själv, att jag vill göra rätt och riktigt. Det har eg inte att göra med vem som "drabbas" av min empati/medmänsklighet.
    Om utgångspunkten är att alla ska ha det så bra som möjligt kan man inte sätta in "alla utom kvinnor som inte har någon egentlig anledning till att göra abort". Då blir det inte lika för alla, utan lika för de som har en anledning. Det blir en bedömningsfråga om känslor och tyckanden, inte en rättighet.

    Jag är medveten om att orden är lite "iffy" men jag har inga bättre. Kom gärna med förslag.
    overdose skrev 2010-03-13 13:17:24 följande:
    Moral...Samhället...???;)Näh men jag håller med. Och om man kollar på abort och nolltolerans så är det ju bara att konstatera att samhället helt enkelt inte är i harmoni med sådana tankar. Därmed inte sagt att de är fel, men de är i en mycket liten minoritet, tror jag. Ska man tänka så om abort så är det så - enligt vad jag tycker - att då får man först skapa ett homogent samhälle där den "allmänna" uppfattningen har talats om för flickorna sedan mycket unga år.Nu är det inte så. För många tjejer i storstäder kan det istället vara så att de växer upp på ett sätt där de tidigt lär sig att använda sin sexualitet och där de ibland inte har en aning om vem som ens kan vara far till det eventuella barnet. Det kan finnas många kandidater. Givet en sådan verklighet kan man inte komma och oja sig över eventuella resultat. Dessutom ska det sägas att det finns undersökningar vilka tycks säga att tidig sexualitet och experimenterande skapar mogna individer. Mogna och visa människor vill vi väl ha?Jag säger så här, en kvinna är fertil till några år efter 40. Även om risker ökar med åldern tror jag att även en äldre förstföderska i många fall kan hinna föda långt fler än ett barn. Ska man då i ett modernt samhälle tvinga på många unga ett barn, eller låta dem vänta tills de mognat och är redo att välkomna och älska barnet?Vad jag vet har vi i Sverige ett av de högsta värdena för en kvinnas genomsnittsålder för den första barnafödseln. Ändå talar de om att Sveriges kvinnor är några av de mest fertila i Europa - de ynglar av sig bra :) Är inte det ett tecken på att det system vi har fungerar bra? Sveriges kvinnor är i kontroll och verkar tycka om barn tillräckligt mycket. Ska man då döma en glad och framgångsrik mamma i 30-åren till att bli en olycklig tonåring med ett oönskat barn? Det är väl högst osäkert att sådant skulle ge oss ett bättre samhälle.
    Orsaken till hur unga ser på sex är en annan diskussion, intressant men inte aktuell här.
    Lagen ser ut som den gör pga att om några vill göra abort pga våldtäckt, P-pillers dysfunktion eller att karln är en knöl vars nävar man inte vill stöta på igen så måste samma valfrihet gälla även för de idioter som aldrig använder skydd. Man kan inte  - inför lagen - göra skillnad på dem. Vem är så arrogant att de vill sätta sig till doms över orsaken till aborten? Privata affärer som med vem, hur och varför man har sex, vem man vill leva med och vilken mat man äter ska inte staten lägga sig i.
    mindless skrev 2010-03-13 14:07:07 följande:
    Även jag får ställa mig tveksam till delar av resonemanget. >"Därför kommer lagen aldrig aldrig att ha något annat alternativ än just fri abort eftersom en lag som gör undantag inte är rättvis."Att en lag ska tillämpas konsekvent och inte göra skillnad på person och person är väl en rimlig princip. Men även en abortlagstiftning som totalförbjuder abort är konsekvent, likväl som en lagstiftning som stipulerar undantag i väl definierade fall. Det är ju inte konstigare än att det i normalfallet är förbjudet att döda, men att undantag finns. >"Medmänsklighet och empati är grunden för att lagen ser ut som den gör, vi vill inte att golk ska lida. Tar man in känslor och tyckanden så får vi rasse-lagar."Är inte det lite motstridigt? Grundar sig inte medmänsklighet och empati just på de känslor och tyckanden du inte ville blanda in?
    Nej, en lag som förbjuder abort är inte etiskt försvarbar. Där finns tillfällen när abort är det enda rimliga, vilka de är behöver vi inte gå in på här. Eftersom de finns så måste även lagen öppna dörren för alla andra orsaker - för vem kan bestämma åt någon annan?
    Undantag är uteslutet, då hamnar man i känna o tycka-träsket. Gränserna är inte absoluta, de är flytande.
    Man får inte döda men man får försvara sig, skillnaden är glasklar. Svårigheten ligger i att bedömma gränsen, men att skriva den är enkelt. Så enkel är inte abortgränsen. Den går inte ens att sammanfatta i några meningar, man behöver ett A4 för det. Då blir det tycka och känna isf glasklart.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Papi Jo skrev 2010-03-13 14:44:55 följande:
    Håller delvis med TS. Om vi låter känslor styra kommer vi att lyncha istället för att straffa ex.vis. Men lagen är definitivt känslostyrd på så sätt att den till viss del är väljarstyrd och väljare har ju känslor eller hur? När det gäller lagen om aborter, så är det en större diskussion än känslor inblandade eftersom det handlar om värde, och utifrån det kan en filosofisk diskussion ge lite mer riktlinjer.
    Men det är just det jag säger i TS att det inte går att tycka och känna, att lägga in filosofiska värderingar.
    Värde ska man öht inte prata om när det gäller människor, vi är inte olika mycket värda. Likhet inför lagen betyder att alla har samma, inte att den ena väger tyngre än den andra.
    (Däremot kan en persons agerande ge en fingervisning om hur stort värde man lägger vid dennes ord, men säger inget om hans rättighet som människa.)

    Det handlar om lagen, inte om din personliga övertygelse.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Molson Canadian skrev 2010-03-13 15:39:07 följande:
    [citat]Fast vi har mängder av sådana lagstiftningar. Uppfyller man inte diverse kriterier, så har man inte "rättigheten" till vad det månde vara. Alla har, som bekant, inte rätt till allting. Om jag  t ex tjänar 50 000 kr/mnd har jag inte rätt till ekonomiskt bistånd. Om jag kör full har jag inte rätt att köra bil. Om jag är gravid i vecka 28 så har jag inte rätt att göra abort. Etc.
    Det är inte orden jag invänder emot, utan att du inte inser att lagstiftningen är tillämpad moral som bygger på tyckanden och känslor om vad som är rätt och fel. [/citat]

    Men även gränsen för soc är noga uträknad och tar absolut ingen hänsyn till personliga tyckanden. Vad jag tycker de har rätt till är inte samma sak som hur mycket de faktiskt behöver.

    Vi skyddar de som har det illa ställt, det är bra moral att göra det. Lagen tar ingen hänsyn till vem det är, bara den ekonomiska situationen.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    mindless skrev 2010-03-13 15:47:49 följande:
    Vi behöver visst gå in på de fall när abort, enligt dig, är det enda rimliga. För det första är det intressant att se hur du kommer fram till dessa utan att "tycka och känna". För det andra ser jag inte varför dessa tillfällen inte skulle kunna ges en tydlig definition, som ger tillräckligt klara fall.Du frågar vem som kan bestämma åt någon annan, men den frågan måste väl kunna ställas vilken lag vi än pratar om. Jag tycker du gör det väl lätt för dig när du säger att det är bedömningen av vad som är dödande och självförsvar som är svår, medan gränsen är glasklar. Skillnaden mellan dödande och självförsvar är ju att den sista är försvarbar, att det fanns skäl som gjorde det berättigat. Skillanden ligger alltså i den bedömning du säger är det svåra, och hur menar du att denna bedömning ska undvika dels att grundas på tyckande och kännande, dels inte ta sig rätten att bestämma vilka skäl som är godtagbara? Är det självförsvar att döda mannen som misshandlat dig i flera år? Kanske, kanske inte. Min poäng är dock att detta inte spelar någon roll för att förbudet mot mord samt möjligheten att göra undantag bör betraktas som orättvis. För att förtydliga mig vill jag påpeka att jag troligen inte har en annan uppfattning än du i sakfrågan; även jag anser fri abort vara den etiskt mest rimliga ståndpunkten. Men jag förstår inte hur jag förväntas komma fram till detta utan att tycka och känna. 
    Det handlar inte om vad du personligen tycker och känner utan vad den som ska ta beslutet har för agenda. Det kommer alltid tillbaka till det. Eftersom man inte kan garantera att alla får en rättvis bedömning (vilket med all önskvärd tydlighet bevisas om man tittar på försäkringskassans förtroendeläkare - ett skämt när vi pratar om rättvisa) så faller det att ha jämförelser. Antingen är det fritt eller så lever vi inte i en demokrati.

    Bra ex jag fick tag i där förresten, där finns det arbete att göra. Det är inte demokratiskt vem som får en sjukskrivning och vem som inte får det. Det är så eftersom det inte är den som träffat patienten som gör bedömningen och att det öht handlar om en bedömning isf en glasklar linje.

    Bra moral handlar inte om att tycka och känna - inte nödvändigtvis. Antingen är man rättvis, generös och en bra människa eller så gör man sina val utifrån hur man känner och tycker just då och där.
    Att ha bra moral och vara en etisk människa gör bara så jag som är det mår bra egentligen. Rättvisa är blind, om man känner den ena parten i en tvist är man benägen att gå dennes väg istället för den som är den rätta.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Papi Jo skrev 2010-03-13 17:44:22 följande:
    Jag håller med dig mer eller mindre.  Men gränsen för vad som är en människa eller ej är ytterst en värdefråga. Likhet inför lagen är barasant om lagen inte gör någon skillnad, men vissa lagar gör ju skillnad emellan människor, abortlagen är just en sådan. Och den gränsdragningen gör lagen pga lobbying  som baseras på känsloskäl. Skulle lagen vara konsekvent så skulle den inte tillåta abort eftersomvi inte kan dra en gräns för vid vilken tidpunkt en människa är en människa.
    Nej, gränsen ligger där ett foster öht kan överleva utanför sin moder.
    Det har inget med känslor att göra, det är en klinisk bedömning som grundar sig på tusentals födslar.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    mindless skrev 2010-03-13 18:22:42 följande:
    >"Men även gränsen för soc är noga uträknad och tar absolut ingen hänsyn till personliga tyckanden. Vad jag tycker de har rätt till är inte samma sak som hur mycket de faktiskt behöver."Men någon har ju tyckt något, annars skulle det ju inte gå att betala ut något socialbidrag. >"Lagen tar ingen hänsyn till vem det är, bara den ekonomiska situationen."Ja precis, lagen tar hänsyn till situationen snarare än personen. På vilket sätt skulle en lagstiftning som förbjöd abort under vissa betingelser fungera annorlunda?
    Nej, nu tror jag bestämt att du missförstår med flit.

    Det är bra moral att skydda de svagare, gränsen ligger på ett ställe som gör att vi kan hjälpa så många som möjligt.
    Har inget med känslor och tyckanden att göra - det är klara gränser för hur mycket man behöver för att överleva.

    Lagen med abort är samma, den tar ingen hänsyn till vem eller varför de vill ha abort, det är upp till kvinnan. Det ligger inte i en främlings knä, en individ som har en egen agenda.
    Samma med soc, varje enskild handläggare kan inte ge ut hur mycket pengar som helst eller ens neka - där finns det allmänna riktlinjer att följa.
    Allt syftar till att ta bort valet från människan med sina känslor och tyckanden och göra det så lika som möjligt för alla.

    Säger inte att alla lagar är lika, det är faktiskt inte många år sen vi fick vigselrätt för homosexuella tex. Men abortlagstiftningen är lika för alla.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)