Inlägg från: appapp2 |Visa alla inlägg
  • appapp2

Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)

M C skrev 2010-03-23 10:57:23 följande:
    Nej, inte nödvändigtvis. Empati och medmänsklighet är inte samma sak som fördomar och åsikter. "Tycka och känna" är fördomar och åsikter, inte allmängiltig moral som bygger på empati och medmänsklighet. Att vilja att alla ska ha samma chans är inte samma sak som att jag tycker om alla. Förstår du nu då?
    Empati och medmänsklighet ÄR "tycka och känna". Det finns ingen "objektiv empati", det finns ingen allmängiltig medmänsklighet. Du blandar ihop vetenskap, objektivitet och dina egna uppfattningar om världen.
    Någon allmängiltig moral existerar inte heller, det du menar är förmodligen "allmänrådande majoritetsmoral".
  • appapp2
    M C skrev 2010-03-23 11:17:40 följande:
    Jo, det finns. Undersökningarna talar sitt tydliga språk, vi tycker lika i hela världen med ett enda strålande undantag: fundamentalistiska religiösa. För de gäller undantaget "om det inte är för gud".
    Du kan inte mena allvar?
    I Kina är det förbjudet med Falun Gong, ingen är religiös.
    I Thailand var en sjukvårdsreform med sjukvård för fattiga nästan omöjlig att genomföra.
    I Sverige har papperslösa flyktingar inte rätt till sjukvård.
    Hur menar du att "vi alla tycker lika"? Eller menar du specifikt i abortfrågan? Du vill alltså påstå att det finns en "allmängiltig abortmoral"?
  • appapp2
    M C skrev 2010-03-25 09:10:30 följande:
    Jag lutar mig mot statistiken, som i de flesta fall. Det är väldigt sällan jag tycker och säger saker som inte har stöd i statistiken. Samtliga av dina fall har inte med mänsklighetens inbyggda moral att göra.
    Huruvida sjuka ska få vård eller inte har inte med moral att göra? Hur menar du nu?
  • appapp2
    Triskele skrev 2010-03-25 13:51:25 följande:
    Exakt.
    Det är det jag ifrågasätter. Den "allmängiltiga moralen" innefattar tydligen aborträtt men inte sjukvårdsrätt.
    Alltså hävdar jag att det inte finns nån "allmängiltig moral". Någon "inbyggd" moral existerar definitivt inte.
  • appapp2
    M C skrev 2010-03-26 09:10:25 följande:
    Bara för att enskilda lagar och enskilda människor inte fattat galoppen betyder inte att man kan säga det om alla i ett samhälle. Ex på allmän moral: inte döda, stjäla, göra illa någon. Där kommer det in det om fundisar: det är OK att döda om det är för gud. Ex Joshua och Jerico.
    Jag är inte arg. Inte alls. 
    Min ståndpunkt är att det inte finns några tecken alls som tyder på förekomst av gudar, alltså anser jag att alla religioner är sagor. Men jag inser samtidigt att vår västerländska "moral" och delar av vår lagstiftning är grundad på tidigare kristna idéer (som tex endast tvåkönade äktenskap och förbud mot månggifte). 
    Icke döda kan ses som en moralisk princip, men en som inte är absolut och som är relativ till avståndet. Vore den absolut skulle vi aldrig ifrågasätta flyktingar, vi skulle aldrig bedriva krig. 
Svar på tråden Tycka och känna hör inte hemma i lagstiftningen! (om abort)