• SilverEmma

Arraksbollar?

Hittar massor av recept när jag googlar, men många olika....vissa använder kaksmulor, andra havregryn. Vad för slags kaksmulor ska man använda isåfall? Punch eller arrak? Vad sjutton är arrak & var köper man det? Doppa i choklad innan strössel eller inte?

Hur gör du??

• Svar på tråden Arraksbollar?
  • tisteln

3 dl havregryn
    1/2 dl socker
    1 ägg
    1 msk vaniljsocker
    50 g matfett
    2 msk kakao
    2 msk punch eller 1/2 flaska arrak (finns bland flaskor med färger, bittermandelolja, pepparmyntsolja..)
    kokos

• godaw

Ja, VAD är arrak? trodde det var en planta, men det är väl en sorts kryddblandning?? Betyder "svett" på arabiska, enligt wippan...

Jag brukar byta ut matfettet mot äppelmos, och havregryneb mot krossade digestivekex. Sen har jag romessens ibland, i stället för arrak. Massor maed kakao. Har man digestive, behös endast pyttelite socker.{#lang_emotions_tongue_out}

• KingMidnight

"Arraksbollar" Blev uppfunnen på konditorier som en sorts restmat.. Det blev otroliga mängder smulor från hanteringen av småkakor och när dom skar i mjuka kakor för att göra tårtor..Dessutom gick ibland kakor sönder och gick inte sälja med tanke på presentation...

För att inte dessa mängder med smulor skulle gå förlorade blandade man ihop dom till en deg tillsammans med lite övriga ingredienser.. Själv brukar jag göra en äggstark sockerkaka och smula ner när jag har lust att göra arraksbollar; Problemet är att man saknar lite "karaktär" om man inte får i lite småkakssmulor också.. De flesta "typiska" kakorna går att använda utan problem; Schackrutor; Drömmar; Havrekakor; Kak-delen från hallongömmor... Så länge det inte blir för mycket kan man t.o.m. ha kakor med lite speciell smak, t.ex. bondkakor, kaffe, eller nöt baserade kakor)

Arrak är en sorts sprit som görs på melass och någonting underligt från en kokospalm (minns inte exakt, men det där med "svettning" stämmer... MEN.. du ska inte ha arrak i.. du ska ha arraks PUNSCH..Punschen av arrak är arrakslikör (svagare; sötare) som man har i lite andra kryddor i (Tror det är främst vanilj).. (I stort sett alla punscher i sverige är arrakspunscher, men lita inte på det)

Både arrak och arrakspunsch går att köpa alkoholhaltig på bolaget, men den finns också alkohol-frti arrakspunsch-extrakt att köpa på alla matbutiker; Fråga så hjälper dom dig (Oftast står den tillsammans med spritessenserna)

Svar på tråden Arraksbollar?