WildaMathilda skrev 2011-06-10 07:51:29 följande:
Till TS: Jag har inte läst i tråden men vill korrigera lite i dina antaganden. Barnet som blir till via äggdonation får en del av din gener, det är rätt. Det kommer däremot inte alls att vara ditt biologiska barn. Hon som bär barnet är den biologiska mamman, du är den genetiska. För att dina gener ska "slå igenom" på barnet så spelar den biologiska mamman en stor roll. Miljön (magen) som fostret befinner sig i har alltså en mycket större roll än vad man trott. Genetiken är alltså bara en liten del av biologin. Läran om hur miljön påverkar genetiken heter epigenetik. Den förklarar varför barn som blir till genom äggdonation ofta är lika den biologiska mamman och också ärver en hel del manér från densamma. Så att säga att den som donerar en ynka cell har barn med pappan är ett helt felaktigt påpekande, även om jag kan förstå det felaktiga resonemanget. Jag har själv tänkt på samma sätt men med mer kunskaper i ämnet så förstår jag nu hur det fungerar. Vill också tillägga att det kan ta många år att få adoptera vilket i många fall också är långt mycket svårare för alla inblandade än vid en äggdonation. Så att jämföra adoption med äggdonation vid ofrivillig barnlöshet är inte helt rättvist för de som är i den situationen. En liten nyfiken fråga; hur ser du på spermiedonation?
Barnet får inte "en del av mina gener". Hälften av barnets DNA-sekvens kommer från mig. Barnet får inget DNA från kvinnan som bär barnet. Hoppas vi är överens om detta? Vilken DNA-sekvens man har bestäms vid befruktningen och den sker ju i ett provrör. Det är då bara donatorns ägg och pappans spermier som är inblandade.
Jag känner till epigenetik. Epigenetiktn, dvs att miljön påverkar våra arvsanlag, pågår under hela livet, alltså inte bara i livmodern. Epigenetik påverkar inte DNA-sekvensen, däremot kan epigenetiken modifiera hur generna tar sig uttryck. Exempelvis kan delar av DNA-t metyleras och det påverkar hur en viss gen uttrycks. Miljön i livmodern påverkar hurdana vi blir. Dricker mamman alkohol kan barnet få hjärnskador, det är ju klarlagt. Jag läste helt nyligen att det finns data som talar för att mammans kost under graviditeten kan påverka barnets BMI, detta genom epigenetik, men inte ärftlighet. Man ärver inte från den kvinna vars livmoder man ligger i, man påverkas av hennes livsstil. Däremot känner jag till väldigt få exempel på att man kan ärva genom epigenetik. Det finns exempel på att barnbarn till personer som utsatts för svält påverkas av den svälten, trots att de själva inte varit utsatta t ex. Känner du till fler belagda exempel få du gärna delge dessa. Vad har du för bevis för att barnet vid äggdonation "ärver" utseende och manér av den kvinna som bär barnet? Sen är det förstås så att barn påverkas jättemycket av miljön under hela livet, och däför är det inte så konstigt att barn på olika sätt liknar föräldrar som de inte har genetiska band med, exempelvis adoptivföräldrar. Det kan handla om gester, sätt att vara osv.
Med resonemanget om att den kvinna vars livmoder man ligger i skulle vara så viktig borde ju följden bli att pappan är tämligen irrelevant för vem barnet blir. Det är ju "bara lite gener" och sen massor av påverkan från mamman i magen. Dock säger den forskning jag känner till att man ärver lika mycket från mamman som från pappan när det gäller utseende, sjukdomar osv, även om vissa saker verkar ärvas mer på mödernet och annat på fädernet.
Jag förstår att många ger upp tanken på adoption på grund av väntetiderna och provar andra alternativ. I mitt fall hade jag i så fall velat att min syster (eller jag om det vore jag som inte kunde få barn) valde en donator via landstinget så att man sluppe de känslomässiga komplikationer som kan uppkomma om man har sin syster som donator.
Spermiedonation ser jag på på samma sätt som äggdonation. Om min mans spermier inte funkade och vi behövde donation skulle jag INTE vilja att hans bror donerade spermier som befruktade mina ägg och som jag sedan fick bära. Jag skulle absolut se det som att jag hade barn med min mans bror. I det fallet kan man ju inte heller lalla på om att det "bara är lite gener" för efter befruktningen påverkar ju inte mannen under graviditeten, oavsett om barnet kommit till på naturlig väg eller genom spermiedonation.