• Tette86021

Lön som socionom?

Vad tjänar ni socionomer i månaden före skatt? Och vad jobbar du som?

Stå på dig, annars gör någon annan det!
  • Svar på tråden Lön som socionom?
  • Tette86021
    morningsun skrev 2010-03-13 21:03:28 följande:
    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Socionom-...
    ja jag har kollat där...
    men undrar också vad folk jobbar med och kanske om det är privatföretag eller kommunalt eller så...
  • anyXX

min man är socionom och jobbar inom kommunal familjebehandling. tjänar 22800 och har jobbat i 7 år.

• Tette86021

pöff pöff

• Tette86021

puff puff

• Tette86021
    vindil skrev 2010-03-15 08:44:17 följande:
    Haha nej hon har inte googlat, hon puffar istället.
    jo jag har googlat men vill ju veta mer ingående.. har du inget att skriva som svar på mina frågor så kan du skita i att skriva alls
  • iii

Jag är socionom och arbetar nu som behandlingsassistent. Ingångslönen här för socionomer ligger på 20 000kr i månaden.

• Tette86021
    iii skrev 2010-03-15 17:37:52 följande:
    Jag är socionom och arbetar nu som behandlingsassistent. Ingångslönen här för socionomer ligger på 20 000kr i månaden.
    oki=) läste du någon speciell inriktning då?
    Jag funderar på att läsa med inriktning missbruk, men kan man jobba med vilket socionomjobb som helst ändå?
  • iii
    Tette86021 skrev 2010-03-15 18:11:45 följande:
    Jag har läst socialpedagogisk inriktning, men alla får ju samma examen oavsett inriktning. Alla blir socionomer och är behörig att arbeta med socionomtjänster. Sen finns det vissa arbetsgivare som kanske föredrar en viss inriktning men det är inget krav. Alla socionomutbildningar har ju inte ens den sortens inriktningar heller. Så välj det du är intresserad av mest så blir det bra.
  • Tette86021
    iii skrev 2010-03-15 18:24:49 följande:
    Jag har läst socialpedagogisk inriktning, men alla får ju samma examen oavsett inriktning. Alla blir socionomer och är behörig att arbeta med socionomtjänster. Sen finns det vissa arbetsgivare som kanske föredrar en viss inriktning men det är inget krav. Alla socionomutbildningar har ju inte ens den sortens inriktningar heller. Så välj det du är intresserad av mest så blir det bra.
    okej=) tack så mycket:D
  • Author

Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare. Jag fick 19.500 när jag började 2005 och nu har jag 23.500 (och ny lön kommer 1 april i år).

Jag läste missbruk som C-kurs och har arbetat som ungdomsutredare och ungdomsbehandlare. Det är roligt och varierat! Dock kan jag tycka att det är lite för hög arbetsbelastning och för stort ansvar med tanke på lönen... jämfört med andra yrken.

• Myndighetschefen

22700 som nyutxeamnierad biståndshandläggare. Lönen är för sommarjobb i stockholmsområdet 2010.

• Tette86021
    Author skrev 2010-03-15 22:20:13 följande:
    Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare. Jag fick 19.500 när jag började 2005 och nu har jag 23.500 (och ny lön kommer 1 april i år). Jag läste missbruk som C-kurs och har arbetat som ungdomsutredare och ungdomsbehandlare. Det är roligt och varierat! Dock kan jag tycka att det är lite för hög arbetsbelastning och för stort ansvar med tanke på lönen... jämfört med andra yrken.
    vad menas när du skriver "som c-kurs"?
    Hur ser arbetet ut när man arbetar som ungdomsutredare och ungdomshandledare?
  • mitre
    Tette86021 skrev 2010-03-15 18:11:45 följande:
    oki=) läste du någon speciell inriktning då? Jag funderar på att läsa med inriktning missbruk, men kan man jobba med vilket socionomjobb som helst ändå?
    http://hsv.se/publikationer/rapporter2010/2010/hogskoleutbildningarnaocharbetsmarknadenettplaneringsunderlaginforlasaret201011.5.34631aea12719a002077ffe87.html

Framtiden ser inte så ljus ut, det finns redan idag överproduktion av socionomer och det kommer, som det står i rapporten, inte bli bättre.
  • Author

På universitet heter kurserna så... A, B, C, D... De sista kurserna man läser på grundprogrammet på socionomprogrammet är C-kurser och när jag gick kunde man välja fyra inriktningar på de kurserna. Jag vet att de dock har ändrat programmet ganska mycket sedan dess.

Som ungdomsutredare är jag socialsekreterare med myndighetsutövning. Jag utreder barns/ungdomars och deras familjers behov av stöd från socialtjänsten och beviljar eventuellt insatser i form av t.ex. ungdomsbehandling, kontaktperson, kontaktfamilj, familjehem, behandlingshem m.m. (Vissa av insatserna är det socialnämnden eller Länsrätten som beslutar kring, men man skriver utredningen som ett underlag och ger ett förslag till beslut) I vissa kommuner har man även hand om ärendet efter att utredningen är klar, alltså följer upp hur det går.

Som ungdomsbehandlare (ej handledare som du skrev) hade jag stödsamtal med ungdomar och en del föräldrar. Jag hade t.ex. drogprogram, medberoendeprogram, samtal kring snatterier, LOB:ar, familjesamtal, samtal kring självkänsla m.m.

• birkisch

Socionom sedan 2007, enhetschef. Sthlm

31000 

• lenas funderingar
    Author skrev 2010-03-15 22:20:13 följande:
    Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare. Jag fick 19.500 när jag började 2005 och nu har jag 23.500 (och ny lön kommer 1 april i år).

Jag läste missbruk som C-kurs och har arbetat som ungdomsutredare och ungdomsbehandlare. Det är roligt och varierat! Dock kan jag tycka att det är lite för hög arbetsbelastning och för stort ansvar med tanke på lönen... jämfört med andra yrken.
    Det var ingen ingångslön att hurra för..Här i en liten ort tjänar undersköterskor tror det är 18000-19000kr i mån i ingångslön..hm
  • Nyexad socionom

Jag är nyexad socionom och jobbar i en mindre kommun i mellansverige som biståndhandläggare. Fick 24 000 i ingångslön, Är inte alls nöjd med det. Ville ha 25 000 som ingångslön alla fall. Har dock förstått att de flesta av mina kursare har fått mellan 23 000-24 000 som ingångslön trots olika befattningar. Kan säga att jag inte har läst någonting om biståndhandläggning under utbildningen då hela utbildningen var mer inriktad på barn och familj samt att mitt intresse ligger åt de hållet. På de valbara kurserna läste jag bara om barn, ungdomar och missbruk.
    Tycker att socionom är ett otroligt bra yrke och det finns så mycket att arbeta med. Tyvärr är lönerna skandalöst dåliga och min uppfattning är att vi alla måste hjälpas åt att driva för att få högre löner/mer status. Men alla fall, jätte bra och användbar utbildning som kräver mycket av en själv som person. Man gör en stor resa på det personliga planet. 

Svar på tråden Lön som socionom?