På universitet heter kurserna så... A, B, C, D... De sista kurserna man läser på grundprogrammet på socionomprogrammet är C-kurser och när jag gick kunde man välja fyra inriktningar på de kurserna. Jag vet att de dock har ändrat programmet ganska mycket sedan dess.
Som ungdomsutredare är jag socialsekreterare med myndighetsutövning. Jag utreder barns/ungdomars och deras familjers behov av stöd från socialtjänsten och beviljar eventuellt insatser i form av t.ex. ungdomsbehandling, kontaktperson, kontaktfamilj, familjehem, behandlingshem m.m. (Vissa av insatserna är det socialnämnden eller Länsrätten som beslutar kring, men man skriver utredningen som ett underlag och ger ett förslag till beslut) I vissa kommuner har man även hand om ärendet efter att utredningen är klar, alltså följer upp hur det går.
Som ungdomsbehandlare (ej handledare som du skrev) hade jag stödsamtal med ungdomar och en del föräldrar. Jag hade t.ex. drogprogram, medberoendeprogram, samtal kring snatterier, LOB:ar, familjesamtal, samtal kring självkänsla m.m.