• Zimlis

Vet du vad kugghjulsprincipen innebär?

Oavsett om det är kö till/hem från jobbet eller det är ett avslutat evenemang/event så är det ALLTID samma sak.

Alla på en gång - ingen släpper fram någon och vips så har det blivit en "kork" i bilkön.

Sen händer det att man upptäcker att _det finns_ folk som vet vad kugghjulsprincipen innebär och kör efter den - helt plötsligt så slipper man stanna och det rullar på.
    Det går kanske inte fort, men det rullar.

Har du koll på vad kugghjulsprincipen är?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-15 13:02
    Även kallat blixtlåsprincipen

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad kugghjulsprincipen innebär?
  • Pappa06
    Matillin skrev 2010-03-15 06:49:13 följande:
    Dom flesta rondeller har väl två körfält som man kan köra ut ur rondellen med?Är säkert lika olika beroende på vilken stad man kör i?Kan bara påminna mig om en liten rondell jag kör i där vänstra filen går in i den högra..hmm.
    I göteborg är säkert 80-90% av rondellerna enkelfiliga
  • Matillin
    Pappa06 skrev 2010-03-15 07:35:29 följande:
    I göteborg är säkert 80-90% av rondellerna enkelfiliga
    Bor i sthlm möjligt att det är så här med, men kör oftast bara på stora vägar här. Inne på smågatorna är det väl säkert mer enkelfiliga rondeller.
    Kom på att våran rondell där jag bor är en sådan
  • myskatt

Ja och det funkar här på "landet". Igår var vi till huvudstaden och Stockholmsmässan. Fick stå en bra stund på avfarten från motorvägen för att puckon inte kunde släppa in oss.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Stinky
    Matillin skrev 2010-03-15 06:49:13 följande:
    Dom flesta rondeller har väl två körfält som man kan köra ut ur rondellen med? Är säkert lika olika beroende på vilken stad man kör i? Kan bara påminna mig om en liten rondell jag kör i där vänstra filen går in i den högra..hmm.
    ... vi diskuterar väl inte rondeller just nu, utan kugghjulsprincipen? 
  • Det blåa huset

Jag vet och kör efter den så gott det går. Dock tror många här omkring att den som är snabbast kör först och kommer hem tidigare än alla andra = en vinnare. Bor i sydöstra Skåne.

♥ Are ♥ BF 31/7 -10 ♥ aresmamma.blogspot.com
  • UnderYtan

Jag känner till den och tillämpar den, dock har jag fått lära mig att det heter blixtlåsprincipen

Bor i förort till Sthlm och varje gång jag åker in till city så anammar jag den. De flesta gör det enligt min erfarenhet, de som inte gör det får en tutning av mig :)

?*¨*?.¸¸❤ BF 10 maj ❤¸¸.?*¨*?
  • Gorban

Blixtlåsprincipen kallas det ibland. Varje dag när jag ska hem från jobbet så går min påfart ihop med en annan påfart innan vi ska in i kön på motorvägen. Här blir man inte insläppt om man är snäll utan det gäller att visa handlingskraft och placera sin egen bil mellan två lämpliga bilar. Jag ger dem bara två alternativ. Kör på mig eller lämna plats.

• Miss Lau

Blixtlåsprincipen säger jag. Och jag kör så dagligen. Min erfarenhet är att den fungerar rätt bra här i Stockholmsområdet men betydligt sämre ute på landsbygden.

Svar på tråden Vet du vad kugghjulsprincipen innebär?