• annajay

viktuppgång efter v.24?

hur mycket ungefär gick ni upp efter vecka 24 och fram till förlossningen?

ställde mig på vågen och såg att jag gått upp 10 kg redan :( har inte märkt nån skillnad sen jag hade gått upp 5 kg bara...

en hypotetisk fråga nu då...jag är ganska onyttig. som jag alltid varit :) dvs godis glass och fika var och varannan dag..om jag slutade med detta..och istället koncentrerade mig på att äta bra vanlig mat och skippa sötsakerna...skulle jag då kunna gå ner i vikt rent av? eller iallafall stanna av viktuppgången? obs! detta handlar inte om bantning...bara om att skippa onyttigheter. eller är det i stort sett omöjligt att gå ner under en graviditet?

• Svar på tråden viktuppgång efter v.24?
  • paloma84

Det finns ju dem som gått ner i vikt, men det beror ju på att först och främst så har många av dem en övervikt från början och för det andra att de exempelvis mått dåligt och kräkts.
    Sen finns det ju dem som kanske inte gått upp så mkt alls, kanske dels för att de har en övervikt sen innan, eller nått annat.

Men mycket beror ju på sin utgångsvikt.

Förra graviditeten gick jag upp 18kg.

Denna gång har jag precis som förra gången en startvikt på 47kg, vid inskrivningen nångång i v.11 vägde jag 50,5, sen vid nästa bm v.16-17 vägde jag 53, nu i v.22 har jag ingen aning... Äger ingen våg. Världens mest onödigaste sak att ha hemma, enligt mig :)

Men det är säkert klart, sitter man inte och trycker i sig skitsaker hela tiden så minskar naturligtvis möjligheten att man går upp mycket i vikt.

Jag äter mycket, dock bra mat. Tätt mellan målen och nyttigt.
    Skulla aldrig äta godis, chips, popcorn, kakor eller vad det nu är som alla andra käkar.
    Dricker ingen saft, läsk.. och sånt skit! Skulle aldrig sitta och äta pommes, en köttbit och bearnaisesås som jag känner att grannarna äter på fredagar.
    Men vi alla är olika :)

• paloma84

Sen kan jag ju lägga till att jag tycker att det är galet och hålla på och ha viktnojja när man är gravid! Njut istället :)
    Ja, om man nu inte är extremt överviktig och det finns en risk för diabetes mm.

• annajay

förstår att det låter som en dum ytlig fråga..klart jag njuter!! men det är inte helt lätt att sig stor alla gånger :)

jag är absolut inte överviktig från början...har istället alltid varit smal. kanske det är därför det känns lite jobbigt. jag vet inte.

och duktig du är som aldrig äter sånt. själv tycker jag att det är en av livets njutningar. men men...behöver ju inte gå till överdrift :)
    bara av nyfikenhet..vad äter du om du blir sugen på nåt gott?

• paloma84
    annajay skrev 2010-03-14 17:14:00 följande:
    förstår att det låter som en dum ytlig fråga..klart jag njuter!! men det är inte helt lätt att sig stor alla gånger :) jag är absolut inte överviktig från början...har istället alltid varit smal. kanske det är därför det känns lite jobbigt. jag vet inte. och duktig du är som aldrig äter sånt. själv tycker jag att det är en av livets njutningar. men men...behöver ju inte gå till överdrift :) bara av nyfikenhet..vad äter du om du blir sugen på nåt gott?
    Åh då äter jag fruktsallad :D
    Sååå gott!! Det går snabbt, nyttigt, fräscht.. man får aldrig den där överdrivna mättnads känslan som man kan få av annat snask! :)

Sen om jag ska lyxa till det tar jag vispgrädde och lite socker till!
    Hellre riktiga varor, grädde, smör.. "feta" som man äter sällan eller använder "rätt" än att äta Light produkter varje dag vilket är nått jag aldrig skulle göra heller :)

Men jag skippar inte godiset och allt det där pga min vikt, det är bara det att jag inte gillar det.. Skulle aldrig köpa hem godis, läsk och sånt.. Men om nån skulle bjuda så skulle jag lätt kunna ta en bit, men jag stannar ju liksom vid en bit. Det är för sött för min smak bara :)
  • annajay

okej okej. ja alla är vi olika. och jag blir lite avis :)

• Ina Scot

Jag har nog också gått upp ca 10 kg, är i vecka 26 nu. Äter precis som du som jag gjorde innan jag blev gravid, alltså gottar mig med godis, kakor m.m.
    Undrar också vad slutvikten blir, hua! Men samtidigt så länge jag mår bra, tänker jag inte noja mig över vikten.

• syss

Hej,

Jag kan svara lite på den här frågan. Min förra gravidiet hade jag det ungefär som du- gick ganska snabbt upp 10 kg. Jag minns faktiskt inte exakt vilken vecka men jag tog mig i kragen och började simma ganska mycket 4-5 gånger i veckan och försökte hålla igen på sockret  (om inte annat med motviationen att slippa föda ett väldigt stort barn) men det var långt ifrån någon nolltolerans. Jag gick inte upp mer än ett par 2-4 kg de sista 10 veckorna. Efter en mycket lätt förlossning (som jag tror berodde mycket på att jag var i trots allt ganska bra form) kom en 3,5 kg flicka. Så absolut visst går det att få stopp viktutvecklingen utan att för den skull äventyra din eller barnets hälsa.

Även om jag på ett sätt håller med om att man inte ska behöva noja över vikten under en graviditet så tycker jag också att det är väldigt sunt att som du gör reagera på att det håller på att bära iväg och sätta stopp för det- och jag tror att man har igen det.

• Hhoney

Jag undviker socker och gottissaker mest for att jag inte vill foda en overviktig bebis, orsaka hyperaktivitet eller diabetes hos mig sjalv.
    Som tur ar langtar jag dessutom mer efter frukt och nyttiga saker!

• MammaNova

Jag har gått upp ett halvt kilo sedan jag blev gravid (24 fulla veckor i fredags). Jag har övervikt från början men har inte tänkt jättemkt på vad jag äter, tillåter mig godis på lördagen typ, ibland fika. Men det viktigaste e nog att hålla igång.

Gissar att ökning kommer komma i slutet. Men hade gått upp iaf 7-8 kg med dottern vid denna tidpunkt i förra graviditeten.

• annajay

alltså hur stämmer det där egentligen? att om man äter mycket socker och godis så får man en jättebebis? verkar vara lite olika bud på det...

och simma ska jag också börja med. kommer aldrig hinna 4-5 gånger i veckan med mitt jobb...men 2 gånger är ju bättre än ingen. :)

• Svana

Usch var på kontroll i förra veckan och är nu uppe i samma slutvikt som när jag fick sonen och jag har ca 15 veckor kvar. Läkaren tyckte jag skulle ut och motionera och knapra på morötter! Är ganska ledsen över min viktuppgång, jag trodde inte alls att jag hade gått upp så mycket. Jag hade planer på att bara gå upp ca. 12 kilo denna gång, för att jag startade på 2 kilos "övervikt". Men då får jag inte gå upp mycket mer nu.  Jag äter godis och kakor om helgerna, som jag alltid gjort, men skillnaden är nog att jag inte rör lika mycket på mig nu för att jag har haft så ont i bäckenet. Det har dock blivit bättre, så jag ska försöka gå och cykla mycket, samt skippa godiset om helgerna. Mer kan jag liksom inte göra.

• Lilla P

jag är snart i v26, förra veckan hos BM hade jag gått upp exakt 10 kg, enligt vår våg hemma så har jag legat på 10kg nån vecka nu iaf. (jag har gått om min karl i vikt :P) men det är inget jag bryr mej nämnvärt i.. jag hade normalt BMI när jag blev gravid och jag rör mej knappt för foglossningen.. äter det jag vill när jag vill, försöker hålla mej till läsk på helgen endast men på veckan slinker de lätt ner nån godbit då å då. det går alltid att gå ner igen efter en graviditet, bara man vill :) njut istället!

och nån här skrev om frukt, det är jättegott ju! jag har frossat clementiner, äpplen, apelsiner och melon en hel del! speciellt under dom veckorna jag mådde mest illa, då va frukt de enda som gick ner.. så ät frukt ist om du känner att de blir för mycke godsaker:)

headtrips.blogg.se - BF 30/6 2010
Svar på tråden viktuppgång efter v.24?