• Anonym (???)

vad ska man söka, kurator eller psykolog?

Jag har under senaste året varit deprimerad pga. hög belastning. Har blivit sjukskriven för utmattningsdepression med ordination vila av läkare. Känner att detta inte hjälper utan behöver samtalsstöd. Men ska man söka hjälp hos kurator eller psykolog? Har ytlig kontakt med en kurator som hjälpt mig med en del praktiska frågor, men har aldrig haft någon samtalskontakt. Nån som vet? Nån som kan förklara skillnaden?

• Svar på tråden vad ska man söka, kurator eller psykolog?
  • Anonym

De har olika utbildningar, och olika tillvägagångssätt. Jag har gått hos båda delarna, och för mig har det gett absolut mest att gå till en psykolog............men det har ju helt att göra med vem det är.

• BettanB

Det är stor skillnad på kurator och psykolog; en psykolog är expert på psykologi och har (minst) 300hp psykologi medan en kurator vanligtvis har läst  omkring 10 hp psykologi. Kurator är heller ingen skyddad titel vilket innebär att vem som helst egentligen kan kalla sig kurator. Psykologen har alltså en avsevärt högre kompetens när det kommer till psykologiskt arbete och behandling. Visserligen kan det även vara skönt att få prata av sig med en kurator och en sådan kanske kan hjälpa på ett helt annat sätt om man har mer praktiska frågor (angående boende, ekonomi etc) då de ju har en mycket bredare kompetens inom exvis det juridiska området.

Eftersom det gäller en samtalsbehandling så tycker jag absolut att du skall leta efter en psykolog; kanske ännu hellre en psykoterapeut, men se då efter att terapeuten är psykolog i botten (psykoterapeuter måste enligt lag delge sin grundutbildning).

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden vad ska man söka, kurator eller psykolog?