• BlommyNess12

Min vidriga man

Shadilly skrev 2010-03-16 00:15:35 följande:
    Nu är det ju hyfsat ovanligt att vuxna som knullar småflickor gifter sig med dem när de blivit myndiga, så det kan ju vara så att just ditt exempel inte är hur standardrelationen ser ut?
    Jag var 15, min man var 23, idag är vi sambos och har ett barn. Tycker jag hör rätt många såna historier faktiskt.
  • BlommyNess12
    Shadilly skrev 2010-03-16 00:36:05 följande:
    Så du skulle tycka att en man i trettioårsåldern bara var ful i mun om han  knullade din femtonåriga dotter och sedan sade att hon var ett luder?
    Jo det är klart. Men jag skulle också tycka att en 16åring var lika ful i mun om han knullade min femtonåriga dotter och kallade henne luder.
  • BlommyNess12
    Shadilly skrev 2010-03-16 00:39:06 följande:
    Så det är alltså endast en fråga om artighet för dig?
    Ja pretty much. Är man 15 år så vet man vad man gör, man är byxmyndig och det är fritt fram att ha sex med vem man vill. Den åsikten står jag för.

Handlar det däremot om att någon blir sexuellt utnyttjad så ska det såklart anmälas (oavsett ålder).
  • BlommyNess12
    Shadilly skrev 2010-03-16 00:51:20 följande:
    Men jag har sett tillräckligt för att veta att vuxna män som knullar småflickor inte gör det av giftaslystnad.
    Så du vet alltså, med 100 % säkerhet att det min sambo utnyttjade(utnyttjar? blir det väl då, annars hade vi väl separerat för länge sen) mig?

Och det faktum att han gick ner på knä och friade till mig, så att vi förlovade oss (när jag var 16 år) är en del av utnyttjningsprocessen? Ok, då vet jag. Coolt.
  • BlommyNess12
    Shadilly skrev 2010-03-16 00:53:37 följande:
    Härligt för dina döttrar att de kan lita på att du finns där och sätter stopp i god tid.
    Jag har inga döttrar, jag har bara en son, och planerar inga fler barn. Men visst var det superhärligt när jag flyttade hemifrån i vredesmod och gav min mamma fingret för att hon försökte "sätta stopp" för min och min sambos relation. Jag tyckte det var super! Och det gör jag ju såklart idag också (not)
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 07:40:58 följande:
    Klart du gjorde så emot din mamma-det tillhör tonårsprocessen som du ännu verkar vara kvar i!
    Ja det är klart jag gjorde så säger du, därför är det smart att göra samma sak mot sina döttrar, så de gör samma sak menar du? Okidoki.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 07:47:59 följande:
    Ska TILLÄGGA att flickan var med på det hela men hennes föräldrar anmälde!
    Helt ärligt så tror jag inte ett smack på det du skriver. Tyvärr. Man kan inte bli anmäld och dömd för att ha haft frivilligt sex med en person över 15 år.
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2010-03-16 07:54:39 följande:
    Helt ärligt så tror jag inte ett smack på det du skriver. Tyvärr. Man kan inte bli anmäld och dömd för att ha haft frivilligt sex med en person över 15 år.
    Om det inte handlar om t.ex lärare, fritidsledare, styvföräldrar etc.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 07:59:12 följande:
    Du får ju tro vad du vill, å då det passar dig bäst å din syn på människor så förstår jag att du inte vill tro på detta! Jag har jobbat med ungdomar i flera år och denna flickan var jag med som stödperson för på rättegången! Men det e la sånt du inte vet ngt om hur det funkar, så det e nog att förvänta sig för mkt att du ska förstå.
    Helt seriöst, hade det gått, så hade min mamma polisanmält i samma stund det  nådde hennes öron. Vi satt t.o.m i samtal på soc för att DEM skulle säga till min mamma att hon inte kunde bestämma eller styra vem jag var tillsammans med. Och det gjorde dem.
  • BlommyNess12

Deras exakta ord var, om jag inte missminner mig "Hon är ju över 15 år, så det finns inget olagligt i det, och inget vi kan göra åt situationen, hon bestämmer själv", så nog fan litar jag mer på en myndighetsperson i den frågan faktiskt..

• BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 08:12:42 följande:
    Ni var på samtal med soc, MEN försökte hon polisanmäla det? vad en soc tant tycker å vad en åklagare tycker-överrensstämmer inte alltid!
    Ja, hon ringde t.o.m polisen och bad dem "hämta hem mig" för jag hade "rymt", det hon inte tänkte på var att jag hade adressändrat så de kunde inte direkt hämta mig. Hon försökte t.o.m polisanmäla honom för att han bjudit mig på EN cigarett vid ett tillfälle, men det gick inte så särskilt bra.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 08:25:10 följande:
    haha att anmäla ngn för att gett en cigg kanske e å ta i även för mig. men polisen gjorde inget då? fast du var minderårig?? låter så konstigt när jag ser på mina egna erfarenheter....
    Ja lite att ta i va :P
    Men nej, de gjorde ingenting, de kunde inte göra något eftersom de inte hade något stöd i lagen. De kunde inte hämta hem mig till min mor, eftersom jag redan var hemma (när jag hade flyttat), jag hade ju bytt adress.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 09:35:39 följande:
    Ok, men det e klart att står du redan skriven ngn annanstans så kan jag förstå att hon inte hade så mkt att säja till om. haha ja det med att anmäla ngn för en cigg typ...det va å ta i överkant även för mig :)
    Ja, hon var ganska förbannad, och hade iallafall på den tiden en tendens att totalt överreagera, hon greppade efter halmstrån för att försöka få kontroll över situationen just då, eftersom inget olagligt hade inträffatoch hon inte fick något stöd av sociala så var hon ju tvungen att dra till med det enda kort hon hade, Cigaretten med stort C ;)

Men allt blev ju bra tillslut mellan henne och mig, när vi fick barn lugnade hon ner sig och blev tillfreds med hela situationen. Men åren innan dess var rätt krystade och jobbiga.
  • BlommyNess12
    göteborg idag skrev 2010-03-16 09:40:24 följande:
    Jag är själv en äldre man (53) och jag måste säga att bland mina jämnåriga så kan det fortfarande pratas om kvinnor, både uppskattande och nedlåtande. Det finns däremot inte att någon visar intresse för en tonåring. Däremot kan jag tycka att en kvinna som är skrämmande mycket yngre än mig kan vara väldigt attraktiv. En kvinna som är 30- är ju inte för mig men kan ändå dra blickarna till sig. Givetvis borde varje människa som känner sig attraherad av en barn försöka få psykologisk hjälp.
    Problemet här är ju att definera barn. Är det en person under 18 år? En person under 15 år? Det verkar vara godtyckligt i den frågan. För mig är det en STOR skillnad att tända på ett barns kropp, och en tonårings kropp.

I mitt fall träffade jag min sambo när jag var 15, han var 22, han fyllde 23 ett halvår efteråt. Han trodde till 100 % att jag var runt 18-19 år, och att tända på någon man tror är 18-19 när man är 22 är ju inte särskilt konstigt, eller hur?
    Vi träffades i ett sånt sammanhang (föreningsliv, spelade i samma teaterpjäs i en teaterförening) att åldrarna sträckte sig från ca 5 år till 70 år. Han hade ingen aning om hur gammal jag var förrän han berättade för en gemensam vän att han blivit förälskad i mig och hon berättade om min ålder. Tro mig om han blev chockad. Men ibland är kärlek starkt, och jag ser inte riktigt varför någon av oss skulle avstått varandra, vi har haft ett underbart liv tillsammans hittills och många fina år, och jag hoppas på att vi får ha lika mycket fint tillsammans för resten av livet.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 09:43:06 följande:
    hahaha flåt men det låter lite komiskt när du berättar, asså som sagt, jag har sj en dotter på 11 år så jag kan på ett sätt förstå din mamma, hon var garanterat bara orolig för dig å ville inte att du skulle bli utnyttjad vilket många tyvärr blir! Sen när hon såg att det var seriöst å allvar, han valde ju faktiskt att bilda fam med dig. Så kände hon sig med ens tryggare. Hade min dotter kommit hem med en vuxen man om 4 år så hade jag gått bärsarkargång..hahaha det e så vi mammor funkar(för det mesta). Jag har åxå fått höra att jag e överbeskyddande. men hon e ju mitt allt ,mitt  hihi jag vet att min man skulle reagerat med att antagligen slå ihjäl mannen ifråga med...hahaha tack o lov så har min dotter trots sin mognad inte ngt intresse så för pojkar än, men det lär ju komma.....
    Jo jag KAN faktiskt förstå min mamma idag, tro det eller ej, haha. Men den stora skillnaden är att OM jag skulle få en dotter och det skulle hända mig, så skulle jag nog inte börja gapa och skrika och förbjuda det första jag gjorde. Jag skulle be om att få träffa objektet för förälskelsen, och bilda mig en egen uppfattning. Jag skulle nog gärna se att de träffades hemma hos oss mesta delen av tiden, och jag skulle vilja se till att han var vettig. Var han helt ovettig och ute efter att utnyttja min dotter skulle han ju inte ens komma till dörren och parkera sig i soffan och prata så där hade jag haft mitt svar på en gång, och hade väl antagligen blivit helt tokig då också. Men inte innan dess. För det skadar relationen mor/dotter ganska mycket.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 09:57:15 följande:
    haha ok, men du kan ändå förstå din mamma idag :) jo jag kan förstå vad du menar med detta inlägget, men känslor är inte alltid rationella...ens för en mamma som bara ser sitt barn, råka illa ut innan det ens har hänt! Vi funkar så, för det mesta Där kom föklaringen till din sjuka syn på saker å ting! jag har inget mer å tillägga, ditt inlägg nu talar för sig själv!
    Jo, jag vet att vi mammor funkar så. Men med facit i hand skulle jag nog inte vilja utsätta mitt barns och min relation för den skadan om det inte var absolut nödvändigt. Det har gjort både mig och min mamma ont, skadan är tyvärr permanent även om det känns lite lite bättre för varje år som går.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 10:04:07 följande:
    mjo jag förstår din situation, men TÄNK om nu bara att din man hade vart ett as.....då gjorde din mamma helt rätt, asså hon brydde sig, tänk vad många mammor som inte gör det...där barnen råkar illa ut. Tycker det låter som om du vart lite väl hård emot din mamma om det e detta som gjort själva sprickan mellan er, sen vet ju inte jag om det ligger mer bakom. ....Hon var ju rädd om dig.
    Det är bara detta som är själva sprickan. Det hon gjort är faktiskt det värsta hon någonsin gjort mot mig. Hon försökte förstöra mellan mig och mitt livs kärlek, jag kunde ju inte veta att det var mitt livs kärlek då, men jag älskade honom så intensivt att jag INTE var beredd att sluta träffa honom bara för att "mamma säger så". Jag tyckte vi skulle träffas tillsammans allihop och prata, så att de fick träffa honom, men de ville inte det. De ville köra över honom med bilen, eller anlita någon att nacka honom, det var ungefär allt som kom ur mina föräldrars upprörda munnar.

Jag är fortfarande ledsen över att de inte behandlar honom som en självklar del av min familj, trots att vi har varit sambos i många år nu och har ett barn tillsammans. De har bara lugnat ner sig och slutat hata honom helt öppet. Vi kan fortfarande knappt prata om honom, när jag berättade att vi hade börjat fundera på att faktiskt sätta ett datum för bröllopet började hon nästan gråta, och inte av lycka. När jag berättade att vi väntade barn, så vart hon upprörd av att hennes barnbarn skulle ha "den där" till pappa.

Ja allt detta får mig att känna mig ledsen. Fruktansvärt ledsen. Det känns som hon inte brytt sig om att jag ska må bra och vara lycklig, utan bara att följa sin egen moral och princip. För jag är lycklig och mår bra, men det är inte på hennes "rätta" sätt.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 10:21:43 följande:
    Är man 15 år så har man ju inte ens börjar gymnasiet! Undrar om ni som tycker detta är ok, skulle resonera likadant om det gällde era egna barn?, för går man i högstadiet så är man just det-ett barn!
    Nej många börjar gymnasiet när de är 15, beror på om man fyller år på våren eller hösten.
  • BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-03-16 10:52:26 följande:
    Minderårig är man tills man är 15. Olagligt att ha sex med en som är under.Underårig är man tills man är 18. Olagligt att en äldre har sex med en under 18.Det finns väl skäl till att de här lagarna finns. Risken är för stor att den unge tar skada.Så det råder väl inga som helst definitionsproblem. Äldre som har sex med en under 15 är pedofil. Äldre som har sex med en under 18 är hänsynslös. En sexuell relation mellan en äldre och en så pass ung person kan aldrig bli jämlik även om den yngre skulle vara den drivande (självdestruktiv). Det är bara äldre med svag position i samhället, socialt eller en psykisk störning som tar ut sitt eget behov av överläge i en sådan relation med en yngre partner. För OM det nu den äldre verkligen SKULLE känna kärlek, respekt och hänsyn till den yngres person och inte bara vara ute efter dens ålder. Då skulle den äldre visa omdömet att vänta med att ha en sexuell intim relation tills den yngre är mogen för det. En åldersskillnad på 15 år är enorm när den yngre bara är 15, men kanske lite mindre katastrofal om den yngre är 30. Först vid 25 - 30 har man tillräckligt med skinn på näsan för att vara någolunda säker på sina egna behov och kunna hävda dem, även i en ojämlik relation. Men jämlikhet och hänsyn är knappast i den äldres intresse om han/hon är ihop med en så pass ung person. Snarare ett patologiskt behov av att vara i överläge. Det är egoistiskt att vara ihop med en person bara för att den är i underlägsen, formbar och foglig ålder. Att utnyttja en yngre persons kanske patologiska behov att tas om hand. Att blanda in sex i en sådan föräldra-barn-relation är skadligt för relationen och individernas personliga utveckling på sikt. Särskilt för den yngre som inte är "klar med sig själv". Nej, normalisera inte det här med att "alla män skulle". Det är han som behöver uppsöka psykolog eller på annat sätt skaffa sundare värderingar istället för att kalla henne för luder (!).Alla män är INTE äckel! Sluta sprida och rättfärdiga den myten. Jag skulle få allvarliga tvivel på min mans människosyn och förmåga att älska (respektfullt med hjärtat) om han hade gjort något liknande.
    Det är inte olagligt att ha sex med någon under 18 bara för att man är över 18. Det gäller endast lärare, fritidsledare, styvföräldrar, föreningsledare osv.
  • BlommyNess12
    Pregga skrev 2010-03-16 11:00:06 följande:
    Detta va det absolut bästa inlägget jag läst på denna tråden! Min man skulle inte heller titta åt en 15 årig flicka på ngt annat sätt än som det barn hon är! å jag är INTE naiv! Klart han kan se om ngn e vacker, men då befinner hon sig i äldre ålder än så.
    Fast barn kan också vara vackra. Jag tycker t.ex att min son är URSNYGG och jättevacker. Men jag vill såklart inte ha sex med honom. Bara för att någon är vacker betyder det inte att man vill ligga med personen.

Däremot kan det ju vara svårt, om man tror att en 15åring är 18-19 år, och man själv är 22 och blir intresserad är man ju inget äckel. Det är svårt att avgöra ålder, och har man då dessutom redan hunnit bli förälskade i varandra ser jag inget fel i det.
Svar på tråden Min vidriga man