• Eleni

Hur undviker man att syskon blir kära?

Nu när spaermadonation blir vanligare och donatorn ska vara anonym, så finns ju möjligheten att syskon omedvetet inleder ett förhållande, utan att veta eller ens ha en chans att veta att de är syskon. Visserligen är den risken väldigt liten, men den finns ju. Speciellt eftersom nån undersökning tydligen visade att syskon som varit åtskilda och sedan träffas kan uppleva en intensiv passion för varandra då de är så nära släkt och har så starka band.. Vad finns det för lösning på det?

• Svar på tråden Hur undviker man att syskon blir kära?
  • puss

man snackar skit om dom.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Eleni
    puss skrev 2010-03-14 18:35:41 följande:
    man snackar skit om dom.
    Nu missuppfattade du min fråga. detta är ingen sandlådetråd utan jag undrar helt seriöst alltså. Har dom som sköter donationen något speciellt system eller? (som att skicka sperman till andra sidan sverige tex)
  • vindil

Man får väl förbjuda anonyma donatorer. Eller le och hoppas att de själva får reda på det.

• puss

varför ska det lösas?

• nostalgi

Farligt, farligt. Det blir inavel, kan gå riktigt illa. Vet om ett "par" där det hände. Brodern bortadopterades som nyfödd. Hans syster träffade honom när de var vuxna. Av en slump. Det var ödets ironi. Deras lilla dotter blev gravt handicappat. Fick en sjukdom där recssesiva gener förstörde cellerna. Hon utvecklades normalt till 6 mdr. Sen började hon tina bort. Hon dog när hon va 4 år. Usch så hämskt, jobbade på det dgiset då.

• Selfish Geene

Jag undrar varför spermadonatorer får vara anonyma?
    Vid äggdonation har barnet rätt att veta sitt biologiska ursprung, varför behandlas ärendet annorlunda när det är en sädescell som donerats??

• NorrVimpel

Att göra något åt det tror jag inte är möjligt. Eller kanske för är det inte så att om gör man det i Sverige så får barnet vid 18 års ålder reda på vem som bidragit med spermie eller ägg, är det inte så?  

• Eleni
    nostalgi skrev 2010-03-14 18:48:20 följande:
    Farligt, farligt. Det blir inavel, kan gå riktigt illa. Vet om ett "par" där det hände. Brodern bortadopterades som nyfödd. Hans syster träffade honom när de var vuxna. Av en slump. Det var ödets ironi. Deras lilla dotter blev gravt handicappat. Fick en sjukdom där recssesiva gener förstörde cellerna. Hon utvecklades normalt till 6 mdr. Sen började hon tina bort. Hon dog när hon va 4 år. Usch så hämskt, jobbade på det dgiset då.
    In your face Puss!
  • puss
    Eleni skrev 2010-03-14 18:56:35 följande:
    In your face Puss!
    vad menar du?
  • Eleni
    Selfish Geene skrev 2010-03-14 18:53:31 följande:
    Jag undrar varför spermadonatorer får vara anonyma?Vid äggdonation har barnet rätt att veta sitt biologiska ursprung, varför behandlas ärendet annorlunda när det är en sädescell som donerats??
    Ja det undrar jag med! Det finns ju någon lag tom att alla barn har rätt att veta vilka deras föräldrar är. men sen vet jag inte hur bestämmelserna är, det är väl alltid så att det går att ta reda på vem det är om man vill.
Svar på tråden Hur undviker man att syskon blir kära?