• bubblan79

Stor, lugn hundras???

Hej undrar om ni har tips på en stor hundras som oxå är lugn och inte kräver så mycket motion eller som inte ska köras bruks med..??? Jag har just nu en PB, amstaff, rottis blandning som har hur mycke energi som helst.. vi vill skaffa lite sällskap till henne och vi vill ha en stor hund.. vi vill inte ha en hund till med lika mycke energi för då skulle de riva huset säkert haha en lugn hund som typ leonberger eller nåt.. vad finns det fler för raser?

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 11:55
    Har nu bestämt mig för en Leonberger eller new foundland och undrar lite om aktivering och träning av denna hund? Någon som vattentränat sin hund?
  • Svar på tråden Stor, lugn hundras???
  • bubblan79

Jo självklart.. men oftast är det lättare att ha två hundar än en känner jag.. jag har haft två hundar samtidigt förut och de funkade kanonbra.. dom har alltid sällskap och dom kan busa ihop osv.. de är ju flockdjur och de märks väl på min hund.. hon vill inte gärna vara ensam och har man två så klarar dom att vara ensam en liten stund..
    det här handlar inte om hur mycke tid jag har överhuvudtaget utan om att skaffa en till hund och vilka rasen som finns att välja på.. vilka man ska titta närmare på..
    jag har massor med tid för min familj och i den familjen ingår givetvis djuren oxå.. det är absolut inte så att min hund inte blir stimulerad eller att jag inte orkar med henne eller att jag ska göra mig av med henne!

• bubblan79

Här kom ju några förslag till.. tack så mycket.. får kika på hur dom är.. eurasier har jag nog aldrig hört talas om

• bubblan79

Någon som har erfarenhet av new foundlandshund?

• Nenne76
    bubblan79 skrev 2010-03-14 20:22:08 följande:
    Någon som har erfarenhet av new foundlandshund?
    Jepp, dom ingår i samma rasgrupp som Leonbergern, kika på Landseern oxå.
  • bubblan79

Vilken grupp är det?

Det var ju också en stor och väldigt fin hund.. Vattenhund är ju kul.. Den verkar vara till lags för att ta egna initiativ till att hjälpa.

• elek

Vi har en grand danois, hon är jätte lugn och väldigt snäll... nästan för snäll. Behöver inte mycket mortion, det är inte bra för deras leder med för mycket mortion. Nu är våran 9år och går inte på promenader alls i princip för hon blir så stel i bakbena (vi bor i hus vilket jag tycker nästan är ett måste med sån stor hund)
    Tar mycket plats men är en toppen barnvänlig hund (iaf våran)

• minasöner

Sankt Bernhard

Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Gozzi

Våran granne har två Leonberger och det är dom snällaste hundar jag träffat!
    Men oj vad päls dom har= MYCKET borstning

• kutiom

Jag har en mastiff (engelsk) och hon är lugn. Toppenhund enligt mig men jag är ju jävig. Har även haft Grand Danois och dom är toppen, de jag träffat på. Verkar dock vara lite mer fart i dom än i min lilla lathund. Mastiffen är lite hemmakär och kräver inte motion på samma sätt som en schäfer. Men, den lilla jag har är lite bossig så se upp där. Hon har slagits med andra och tycker det är roligt. Ett beteende man inte vill få fram. Lycka till!

Svar på tråden Stor, lugn hundras???