• Luthien1

Får ni hjälp med barnpassning?

Undrar om det är vanligt att man får hjälp av mor- och farföräldrar med barnen? Våra föräldrar bor långt bort så vi har ingen erfarenhet men blev fundersamt då ett kompispar lämnar flickan hos farföräldrarna stup i kvarten medans ett annat inte får någon hjälp fast föräldrarna bor i närheten men de vill inte sitta barnvakt utan vill vara fria, gå ut på middag på lördagskvällarna och åka på resor. Detta var två motsatser så jag började undra vilket som är vanligast i dagens samhälle?

• Svar på tråden Får ni hjälp med barnpassning?
  • Roxanne

Vi har barnpassning åt sonen en gång i månaden av min mamma och låtsaspappa.

Bonusen är hemma hos sin mormor samma helg så vi är alltså helt barnlediga och det är uppskattat.

Elias 050421 - Kasper 070203 - Lillasyster BF 100620 :)
  • Michisen

Vi får ofta hjälp av mormor/farmor/farfar.
    Himla bra det, annars skulle livet vara oerhört mycket osmidigare.

• CeeJay

I början fick vi barnvakt väldigt sällan och barnens farmor (som är den vi känner är den mest naturliga barnvakten) tyckte det var jättejobbigt när vi frågade.

Förra året gick hon i pension och då sov barnen hos henne 4 gånger under året vilket är rekord Barnen sov även borta hos en annan kompis förra året så 5 nätter bara jag och sambon var väldigt mycket.. Tror att farmor hade varit barnvakt 3 gånger totalt innan dess.

Våra barn är snart 6 år och 4,5 år. Vi har dock ingen vi kan "lämna av" barnen hos utan vi måste planera ganska långt i förväg.

Jag hade gärna haft någon person, gärna äldre, i vår närhet som VILLE tex hämta barnen någon gång från dagis och göra någonting kul med barnen - och då inte främst för att vi ska åka iväg utan för att personen gillade att spendera tid med våra barn och vice versa Men man kan ju inte få allt, vi är nöjda nu när farmor har en trevligare inställning till att barnen kommer dit.

• Fruochmamma

Våra barns mormor & morfar bor relativt nära och de hjälper till så fort det behövs. Hade även farmor & farfar gjort om de bodde närmare.

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • 47705

Min mamma ställer alltid upp när jag behöver det. Har dessutom en helt underbar kompis som jag bor granne med som alltid är villig att ställa upp. Så jag har det jättebra!

Har däremot en bekant där varken mor- eller farföräldrar är särskilt intresserade av att ställa upp, så hon har det lite jobbigt.

• kikkilina

vi har inte varit barnlediga en endaste natt sen vår förste son föddes för 12 år sen.vi har nu 4 barn.

Svar på tråden Får ni hjälp med barnpassning?