Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Emetofobernas tråd 5

Är det kört för oss nu? *nojig*

När jag kom till barnens förskola idag så kom en av lärarna bärandes på sofföverdraget som var nytvättat. För att det hade varit ett barn som hade kräks där igår efter det att jag hade hämtat mina barn.
    Och eftersm mina barn är där idag är det då stor risk att dom blir smittade?  Barnet som kräktes är ju inte där idag och sofföverdraget är ju tvättat men antar att smittan finns enormt mycket överallt iallafall eller?

Åh vad jag ångrar att  jag inte tog hem barnen igen direkt, men jag vill ju dels inte överföra nojan på barnen och dels vill jag ju inte visa mig övernojig.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-01 09:37:07 följande:
    Jag har nyss ätit lite rostade smörgåsar med the och fick springa och göra nr2..=S...då kan det väl inte vara ok att gå imorgon eller? Frågade min sambo och han sa att jag får göra vilket som? Verkar som att han är trött på mig och som att jag känner efter lite extra men så är det ju inte.
    Så länge du har symtom så ska du vara hemma och sedan 48h efter sista symtom är det okey att gå till jobbet igen, Ja jag vet att du skrev att ni hade 24h på ditt jobb men då smittar man ju fortfarande och då är det ju inte konstigt att smittan går runt runt hela tiden.

Så om jag får säga min syn på saken så ska du minst vara hemma tills på torsdag alltså inte jobba förrens på fredag om nu detta var din  sista symtom.
  • Anonym (?)

Om barn på ditt barns förskola hade insjuknat i Ms i fredags på förskolan, hur länge skulle du ha dina barn hemma för att känna dig säker på att dom inte blir smittade på förskolan? Dom var inte på förskolan på fredagen alltså.

• Anonym (?)
    Molina skrev 2011-03-08 08:58:51 följande:
    Snälla hjälp mig nu!!!!!
    Ett barn insjuknade i magsjuka under natten med magsjuka, va på fsk tillsammans med min dotter igår, barnet blev sjukt hemma, hur är det med ev smittor, smittar det mycket innan eller precis innan det bryter ut, är i ett nervsamarbrotts stadium nu..... Och f-n vi måste lämna henne hela veckan pga av vår ev barnvakt låg själv i Tors-Fre med skiten så där vågar jag inte lämna.

Om man tittar i den här tråden. www.familjeliv.se/Forum-24-95/m57491293.html
    Så står det så här:

"Smittar man innan det bryter ut?
    NEJ! VKS är inte som förkylning och influensa.
    Man är alltså inte smittsam innan sjukdomen bryter ut.
    Så fort man har blivit dålig är man dock mycket smittsam,
    genom avföringen och kräkningarna."

Så om det stämmer så är det ju ingen risk för din dotter.

• Anonym (?)

Prata med förskolan förut och fick veta att det var bara 3-4barn där idag, dom brukar ha mellan 10-15st på fredagar. Resten av barnen var hemma med MS och det var även dom som hade insjuknat på förskolan.

Mina barn har varit hemma sen mitten av förra veckan så dom har ju inte varit där och riskerat och blivit smittade.

Hur länge skulle ni hålla era barn hemma för att det borde ha lugnat ner sig med Ms på förskolan?

• Anonym (?)

En bekant till mig träffade en person som var ms i tisdagsmorse. Är det riskfritt att träffa min bekant imorgon om han inte har insjuknat eller hur länge ska man vänta för att veta om han har blivit smittad?

• Anonym (?)

Pratade just med förskolan och dom har fortfarande barn som insjuknar på förskolan (första var den 28feb). Mina barn har varit hemma under den här perioden men hur länge efter sista sjukdomsfallet på förskolan ska man hålla barnen hemma för att vara rätt säker på att dom inte ska bli smittade?

• Anonym (?)

Hjälp.

Det går MS på förskolan, har gjort det hela mars, därför har mina barn fått varit hemma,men idag fick dom gå för att jag trodde att MS var slut på förskolan. Men det visade det sig att den inte är, i helgen hade 4barn insjuknat alltså hemma. Tror att sista barnen som inskjuknade medans det var på förskolan var typ för 1½vecka sedan.

Så nu får barnen vara hemma igen, kan man andas ut efter 48h om barnen inte har insjuknat innan dess eller kan det ta längre tid innan det bryter ut? Alltså dom var på förskolan senast 12.30idag kan man andas ut 12.30 på onsdag om dom inte har börjat visa symtom?

• Anonym (?)

Hur tvättar ni kläder som har varit utsatta för smitta? Menar eftersom viruset inte försvinner om man tvättar under 70grader, tvättar ni allt i 70grader och hoppas på det bästa eller hur gör man?

Anledningen till att jag frågar är att förskolan vill att vi ska ta hem alla kläder och tvätta så dom kan bli av med smittan i förskolan.

• Anonym (?)
    LillaMammis skrev 2011-04-05 09:51:06 följande:
    Jag kör ALLT i 90 som går att köra så varmt det som inte tåler kan du kanske tvätta med klorin.
    Det är ju overalller och regnkläder, känns som om att det inte ska köras varken så varmt eller med klorin.

Fast barnen ska ju inte tillbaka till förskolan förrens 26april så då borde väl viruset iallafall dött eller? Eftersom jag har kläderna hemma så blir dom ju inte utsatta för mera smitta så länge vi är friska menar jag. 
  • Anonym (?)

f-n trodde vi skulle slippa höra talas om den här vidriga sjukdommen något mer i vår. Men när jag lämnade såg jag att dom hade haft två fall i fredags. Vet dock inte om dom hade sjuknat hemma eller på förskolan.

Hade barnen hemma nästan hela mars och april för att sjukdommen gick då. Så jag hoppas att det inte blir mer än två fall denna gång för om det blir det så tar jag hem barnen igen.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5