• Kastrull

Små elstötar av smidessäng

Precis som rubriken lyder. Tar man på sängramen (smidesmodell från IKEA) så får man små stötar. Enormt jävla irriterande är det och jag förmodar att det är den torra inomhusluften nu på vintern som gör det, men vad kan man göra för att avhjälpa problemet? Husmorstips efterlyses!!

• Svar på tråden Små elstötar av smidessäng
  • gumtree

Ladda ur dig på t.ex. ett element innan du tar på ramen.

Annars kan det väl ha med kläder och t.ex mattorna man har hemma. Vissa kombinationer är riktigt jobbiga.

Här har vi problemet med katterna Det sprakar gott när man klappar dem. Och när det kommer fram för att nosa på fingrarna får båda en stöt. Kan inte vara skönt för dem att få en stöt i nosen...

• sommar2001

Här hemma fungerar det att tvätta händerna men det kan bli lite jobbigt i längden. Har samma problem med katterna och dotterns snuttefilt.

• Kastrull

Tack för svar! Nej precis, vi har också katt i huset och får ibland små ministötar när vi ska gosa. Jag har funderat på om extra mycket sköljmedel när man tvättar sänglinnet kan hjälpa? Luftfuktare? Jag kan inte minnas att sängramseländet gav stötar i somras... Funderar på att skippa ramen snart!
    Ska testa tipset med elementpetandet innan läggdags!

• Kastrull

Sommar2001

Tvätta händerna precis innan man går in i sovrummet alltså? Men jag förstår inte riktigt hur det kan hjälpa, fukten borde väl leda strömmen? *fågelholk*

• sommar2001

Nej jag vet inte, har bara märkt att det blir mindre stötar efter att jag tvättat händerna. Vad det beror på har jag ingen aning om. Kanske bara är en tillfällighet.

Det borde bero på att luften är väldigt torr och då är det väl bara en luftfuktare som hjälper långsiktigt. Finns små smidiga som inte kostar allt för många 100 lappar.

• etc

Kan du skapa kontakt mellan sängramen och elementet så att sängen är jordad?

• Zimlis
    sommar2001 skrev 2010-03-15 10:14:32 följande:
    Nej jag vet inte, har bara märkt att det blir mindre stötar efter att jag tvättat händerna. Vad det beror på har jag ingen aning om. Kanske bara är en tillfällighet. Det borde bero på att luften är väldigt torr och då är det väl bara en luftfuktare som hjälper långsiktigt. Finns små smidiga som inte kostar allt för många 100 lappar.
    Men det kanske beror på att du tar i kranen då som borde hjälpa till att ladda ur - om du har kran i metall då?
  • sommar2001

Ser att det jag skrev tidigare inte är så sammanhängande.. Hoppas att det framgår vad jag menar.

Zchimla
    Ja det kan säkert bero på det, hade inte ens tänkt så långt.

• Kastrull

*läser och funderar*

Tack för era inlägg. Idén med kontakt mellan säng och element skulle inte funka i praktiken, men det var rätt fyndigt tänkt!

Luftfuktare känns som ett alternativ faktiskt. Men i ärlighetens namn så blir jag gladare ju billigare lösning  jag kan hitta på problemet.

Svar på tråden Små elstötar av smidessäng