• Anonym (hus)

hyra ut del i hus?1

Hej

Maken o jag funderar på att köpa ett hus. Då tänkte vi skaffa nåt större så det finns två ingångar för att ev. hyra ut en våning som vi inte behöste nu men kanske senare.

Hur går man tillväga egentligen? Om man tar hyra så måtste man betala skatt. Är det man själv om ska anmäla detta någonstans eller är det de som är inneboende?

Sen känner vi två pensionärer som söker billigare boende som vi kan tänka oss hyra ut till i framtiden men jag oroar mig då de säger att deras pension är liten. Vad de får vet jag inte men jag undrar om de kan sök nåt bidrag eller nåt om jag hyr ut till de i hus? Typ bostadsbidrag eller nåt? Vi gillar dessa människor o vi vet att de skulle ta hand om sin del av huset, passa det ev. om vi är bortresta osv. men vi måste ju veta om de kan betala eller inte.

• Svar på tråden hyra ut del i hus?1
  • Anonym
    Anonym (hus) skrev 2010-03-15 01:44:19 följande:
    Hej Maken o jag funderar på att köpa ett hus. Då tänkte vi skaffa nåt större så det finns två ingångar för att ev. hyra ut en våning som vi inte behöste nu men kanske senare. Hur går man tillväga egentligen? Om man tar hyra så måtste man betala skatt. Är det man själv om ska anmäla detta någonstans eller är det de som är inneboende? 
    Inkomst från hyra ska tas upp i deklarationen som inkomst av kapital och ska beskattas med 30%. Det är den som hyr ut som tar upp inkomsten, inte hyresgästen. 
    Anonym (hus) skrev 2010-03-15 01:44:19 följande:
     Sen känner vi två pensionärer som söker billigare boende som vi kan tänka oss hyra ut till i framtiden men jag oroar mig då de säger att deras pension är liten. Vad de får vet jag inte men jag undrar om de kan sök nåt bidrag eller nåt om jag hyr ut till de i hus? Typ bostadsbidrag eller nåt? Vi gillar dessa människor o vi vet att de skulle ta hand om sin del av huset, passa det ev. om vi är bortresta osv. men vi måste ju veta om de kan betala eller inte.
    Mig veterligen finns det inget bidrag ni som hyresvärdar kan söka för att göra det billigare för hyresgästen. Pensionärerna däremot kan söka bostadstillägg via försäkringskassan, men detta baseras på inkomst (dvs. pensionen) och hyran och kan därför variera. 
  • Anonym (hus)

ja jag förstår att det inte är vi som kan söka bostadsbidrag men att de kan ha rätt till det är viktigt att veta..

• Anonym
    Anonym (hus) skrev 2010-03-17 22:40:06 följande:
    ja jag förstår att det inte är vi som kan söka bostadsbidrag men att de kan ha rätt till det är viktigt att veta..
    Har de bara ett kontrakt så kan jag inte se några problem att söka bostadsbidrag. Deras inkomst och hyran storlek avgör sedan om de är berättigade eller inte.
  • Anonym

vi hyr ut en tillbyggnad i vårt hus & det gäller att vara noga med valet av hyresgäster tycker vi eftersom man bor ganska nära ändå & man vill ju verkligen njuta av att ha hus.
    men man tar som sagt upp det i deklarationen som inkomst av uthyrningen & kolla upp bestittningsrätten innan, vi hyr bara ut till studenter teminsvis för att vi vill ha tomt under sommaren då vi får egna gäster & släktingar på besök så vi klara oss men annars så går det att skriva kontrakt om att de avsäger sig besittningsrätten av lägenheten, vet många som fått problem med att bli av med hyresgäster som bott en tid där & det vore väldigt tråkigt.

för oss är det här perfekt eftersom barnen är små & vi inte behöver hela huset ännu & har inte råd att renovera den delen av huset så som vi vill ha det men i framtiden kommer det bli kanon att ha hela huset själva & barnen är stora.

lycka till

Svar på tråden hyra ut del i hus?1