• sprallan88

ni som går med vovven o barnvagn, behöver tips på koppel o sele/halsband till hund som drar!

Hejsan! Ska ha barn om några veckor o har börjat att fundera på hur jag ska lösa promenaden med vovven samtidigt som jag har med mig bebisen i barnvagnen. Min hund är en labrador o drar ganska mycket, iallafall när hon går med matte:) Vi bor även vid en ganska så traffikerad väg så hur som hur måste vi gå en bit på den vägen innan vi kan svänga in på mindre väg, därför känner jag att jag måste göra något åt detta.

Så ni som har/hade samma problem vad har ni för koppel o sele/halsband till er hund?? Har hört att det finns koppel att fästa runt midjan, är de något att ha??

tack så mycket för hjälpen!!!

mvh Sprallan88

• Svar på tråden ni som går med vovven o barnvagn, behöver tips på koppel o sele/halsband till hund som drar!
  • mamma G

Jag har provat att sätta det vanliga kopplet runt midjan och det känns ok. Vår hund drar när vi möter andra när han går med mig. Jag vet inte om kopplet runt midjan är så bra om han drar till rejält, visserligen, det har vi inte provat än. Jag brukar ha honom i Halti-grimma, den är bra tycker jag.
    Vet inte om detta är till nån hjälp för dig, men jag hoppas att det löser sig för dig. Grattis till bebisen, förresten!!!

• dogcatbird

Hunden kommer att behöva komma ut utan barnvagnen också, tänk på vilka ökenpromenader det blir för den när den bara ska gå vid sidan av en barnvagn. det är det första jag vill säga. Sedan har jag svaret på dina dragproblem och det är Halti-grimma. Sedan när ni är ute utan barnet för att räna hunden, så kör Turid Rugaas tips att stanna när hunden drar och belöna med "gå" när den inte drar.

• Knastroll82

Jag rekomenderar också halti-grimma, den i sig motverkar att hunden drar och underlättar ALLA promenader, oavsett om man har vagn eller inte.

• Linam370

Jag har en golden som drar som ett lok. Har stryphalsband och läderkoppel. Tycker man får bäst grepp med läderkoppel. Det underliga är att han går väldigt mycket bättre när jag har barnvagnenmed än om jag går ensam. Han har blivit påkörd av den ett par ggr i början när han skulle dansa runt framför och fåna sig, men nu funkar det bra. Jag lindar kopplet ett varv runt handen och har ganska långt koppel så han kan ströva lite mer bredvid, men inte så han når framför. Om jag lindar ett varv runt handen känns det som jag har mer kraft när han drar så jag kan rycka tillbaka honom utan att jag följer efter honom som en vante och springer på vagnen.

• sprallan88
    mamma G skrev 2010-03-15 13:57:16 följande:
    Jag har provat att sätta det vanliga kopplet runt midjan och det känns ok. Vår hund drar när vi möter andra när han går med mig. Jag vet inte om kopplet runt midjan är så bra om han drar till rejält, visserligen, det har vi inte provat än. Jag brukar ha honom i Halti-grimma, den är bra tycker jag. Vet inte om detta är till nån hjälp för dig, men jag hoppas att det löser sig för dig. Grattis till bebisen, förresten!!!
    precis, min hund drar också främst när den möter andra hundar. Halti-grima vad är det? har aldrig hört talas om de.

tack så mycket!! kram
  • Inn26

VART kan man hitta denna Halti-grimma?!
    låter som en dröm. Måste Googla!!

• dogcatbird
    Linam370 skrev 2010-03-15 13:59:45 följande:
    Jag har en golden som drar som ett lok. Har stryphalsband och läderkoppel. Tycker man får bäst grepp med läderkoppel. Det underliga är att han går väldigt mycket bättre när jag har barnvagnenmed än om jag går ensam. Han har blivit påkörd av den ett par ggr i början när han skulle dansa runt framför och fåna sig, men nu funkar det bra. Jag lindar kopplet ett varv runt handen och har ganska långt koppel så han kan ströva lite mer bredvid, men inte så han når framför. Om jag lindar ett varv runt handen känns det som jag har mer kraft när han drar så jag kan rycka tillbaka honom utan att jag följer efter honom som en vante och springer på vagnen.
    Rycka tillbaka? Testa att byta ut rycket mot ett kommando.
  • bomman

Hej!
    Vi har två labradorer och två barn. Våra hundar drar i början på promenaderna och de drar faktiskt värre när vi går utan barnvagn.

Jag går med båda hundarna och barnvagn med ståbräda och nu för tiden går det kanon. Har testat vanlig sele på våra men de blir mycket starkare i den så vi kör med halvstryp och vanligt koppel. Håller båda hundarna i vänster hand och kör vagnen imed höger hand. De har lärt sig att hålla sig undan vagnen efter att ha blivit påkörda av misstag ett par gånger.

Det kommer gå kanon, handlar bara om att vänja sig!

Grattis till bebisen och lycka till!

Svar på tråden ni som går med vovven o barnvagn, behöver tips på koppel o sele/halsband till hund som drar!