• Livelovelearn

När börjar barnen (framför allt tjejer) "skyla" sig

När är det vanligt att barnen slutar gå omkring nakna inför familjemedlemmarna i hemmet? Dvs vid ungefär vilken ålder börjar de få något slags känsla av att man inte längre vill visa sig naken, som när man var yngre?

• Svar på tråden När börjar barnen (framför allt tjejer) "skyla" sig
  • Ärta

För mina barn (kille och tjej) har det kommit i 6-7-års ålder. Sedan vid 8 har det för tjejen inte längre varit ok att byta om i herrarnas omklädningsrum. Vill helst inte visa sig naken ens för mamma & pappa heller.

• Johannniii
    Jag kommer ihåg att jag började skyla mig vid 6-7års åldern, Men jag har alltid kunnat basta ihop med mina föräldrar. Men i bastun började jag skyla mig helt vid 12 års åldern.

Väldigt olika, Jag känner folk som fortfarande visar sig helnakna inför sina föräldrar fast dom är 19år. och vissa har inte visat sig för sina föräldrar så långt dom kan komma ihåg. :)
  • yellow778

Min gosse fyller snart 5 och är inte bekväm med att visa sig naken tex på badhuset "om någon ser o kalla mig nakenfis" som han säger. 
    Men inför mig o min sambo är det inga problem.

Men vi gör inte så stor affär av nakenhet i våran familj. Själv tyckte jag inte det var konstigt att vara naken förrän jag närmade mig puberteten.

• lykantrophona

Jag började bry mig om ifall pojkar såg mig nakna innan jag började skolan, så kanske 5 år.

Att skyla mig inför morsan jag gör fortfarande inte. Och eftersom jag inte vuxit upp med några nära manliga släktingar har jag svårt att uttala mig om det. Jag tror jag började tycka det var obehagligt att basta naken tillsammans med manliga släktingar när jag var typ 11-12?

• fjollan

I badhus och liknande skyler hon sig men här hemma bryr hon sig inte. Vi duschar och badar alltid med öppen dörr och går mellan badrummet och klädkammaren utan handduk osv.

• Busbellan

För folk utanför hemmet var det nog i 6-7 års åldern. Hon ville då t.ex inte bada naken ute på sommaren längre.
    Hemma skylder hon sig inte än, hon blir 11 år i år

Mamma till Nora, August och Ella
  • trolltriss

det är väl inte köns beroende utan har med personligheten att göra. jag gick naken till jag började få bröst, vid tolv...

,min grabb skyler sig för alla och han är nio.-.

• Livelovelearn
    trolltriss skrev 2010-03-16 21:07:49 följande:
    det är väl inte köns beroende utan har med personligheten att göra. jag gick naken till jag började få bröst, vid tolv...,min grabb skyler sig för alla och han är nio.-.
    Nej, jag menar inte att det är beroende utav kön. Betoningen av tjejer är för att jag har blivande tonårstjejer i min närhet. Håller med om att det beror på personlighet.  Samt hur pass utvecklad man är, både kroppsligt och mentalt/intellektuellt för att komma fram till när man inte längre vill visa sig naken för varken föräldrar eller utomstående. Lägger ingen värdering i olika sätt att förhålla sig till det hela.

Tack alla för era svar!
  • Aleida

Då vi tränar/badar etc vill min dotter gärna skyla sig lite, hemma spelar det inte någon roll. Hon är 6½.

• Dr Mupp

Borta vill hon gärna ha kläde rpå sig men hemma och iaf förra sommaren på gården var det inga problem att vara nakenfis. Hon är 6,5 år

• rosakaninen

Sonen var ca 7 år och dottern 6 år.

• dukat

Har en son på 14 o tjej på 12  Dom tycker det är Ok att vara nakna hemma o med nära kompisar.Bästa väninnan har 2 tvillingtjejer på 13 Vi brukar bada och basta helt nakna och inte verkar ungarna ha ngr problem med det

• Krampen

Mina flickor skyler inte sej hemma, överhuvudtaget. Vet inte hur dom gör i skolan o så !

• pingstlilja

Min fyller 7 år snart o har börjat skyla sig. 

• BlommyNess12

för egen del hände det aldrig.Kan fortfarande visa mig naken och byta om inför mamma, pappa, syrran osv.

• ninmid

Båda barnen var runt 5 "utanför hemmet". Men hemma bryr dom sig inte om bara vi ser, dom är nu 5 och 8.

petitfashion.se/ VINN ett par jeans!
Svar på tråden När börjar barnen (framför allt tjejer) "skyla" sig