• Minune

Var ska man bo i Umeå?

och i vilka områden ska man INTE bo som barnfamilj?

• Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?
  • Lizz

Hej!

jag flyttade därifrån för 4-5 år sedan och det kan ha hänt en del men jag skulle undvika Ålidhem och Ersboda och rekommendera Haga, Sofiehem, Carlslid, Väst på stan, Öst på stan, Backen, Teg, Berghem, Tomtebo, och Böleäng.

Letar ni villa eller lägenhet?

• Tinko

Du bör undvika Ålidhem och Nydala där det nästan uteslutande bor studenter. Ersboda har lite dåligt rykte och jag personligen skulle undvika att bo där.
    Sen beror det ju på om ni vill bo nära eller långt ifrån centrum... Jag själv trivs bäst på Teg eller Öst på Stan

• Minune

ja, Ersboda är skit, så mycket vet jag!

Röbäck, Obbola, Holmsund, hur är de ställena?

• Lizz
    Minune skrev 2010-03-17 15:48:35 följande:
    ja, Ersboda är skit, så mycket vet jag!Röbäck, Obbola, Holmsund, hur är de ställena?
    Röbäck är nog de bästa av de tre, i Obbola och Holmsund luktar det apa pga något pappersbruk eller nåt. Tyvärr känner man av den lukten ibland inne i Umeå också när vinden ligger åt det hållet. De inhemska känner inget men jag störde mig en hel del på det.
    Min sambo kommer därifrån och förstod inte vad jag menade men sen när vi flyttade därifrån och hälsade på så höll han på att dö av den hemska lukten;D
  • Tinko

Fast nu är det ju inte så att det stinker i Obbola/Holmsund dygnet runt, året om. Det händer att det luktar någon gång ibland bara, lika ofta som det luktar inne i Umeå.
    Jag skulle gärna bo i Obbola, det är billigare att köpa hus där än i Holmsund, och så är det mindre och mer barnvänligt där anser iaf jag.

Om jag skulle rangordna dessa ställen så blir det Röbäck, Obbola, Holmsund.

• Minune

tack för info! har sett att det är mest bostadsrätter ute på tomtebo och röbäck, så vi får se var vi hamnar då...man vill inte ju inte bo i nåt ghettoområde helst =/

• Tinko

Så länge du håller dig borta från Ålidhem, Ersboda och till viss del Umedalen så ska ni nog trivas super här i Ume

• Minune

vad är dåligt med umedalen?

• IsaCMoJs

Tomtebo!! Jag bor på Ersboda och det känns nervöst att bo här stundtals men vi skulle aldrig att ha råd att bo på tomtebo i en likvärdig lägenhet {#lang_emotions_frown}

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Tinko

Umedalen har också något av en "ghettostämpel", ju längre bort på Umedalen desto sämre.

Svar på tråden Var ska man bo i Umeå?