• Tanna

Ni som får sprutor, svarar ni på några frågor

Jag ska till läkaren nästa vecka, då jag ska få börja ta hormonsprutor.

Är supernervös inför detta då jag har nålskräck....

Några funderingar jag har,
    Hur stor är nålen? Hur sätter man sprutorna ? Gör det ont ?
    Vad kostar detta på ungefär ?

Och funkade det för er ?

/ Tanna

• Svar på tråden Ni som får sprutor, svarar ni på några frågor
  • Miramis
    Tanna skrev 2010-03-15 18:01:24 följande:
    Jag ska till läkaren nästa vecka, då jag ska få börja ta hormonsprutor. Är supernervös inför detta då jag har nålskräck.... Några funderingar jag har, Hur stor är nålen? Hur sätter man sprutorna ? Gör det ont ? Vad kostar detta på ungefär ? Och funkade det för er ? / Tanna
    Vilken spruta ska du ta? Vet du det ännu?
  • Tanna

Nej tyvärr, vet faktiskt inget alls. Ny läkare som ska gå igenom allt med mig nästa vecka.....

Gått på pergo tabl och allt möjligt i 8 mån, utan att det hänt nåt alls.....

Finns det många olika typer av sprutor ?

• Miramis
    Tanna skrev 2010-03-15 18:07:41 följande:
    Nej tyvärr, vet faktiskt inget alls. Ny läkare som ska gå igenom allt med mig nästa vecka.....Gått på pergo tabl och allt möjligt i 8 mån, utan att det hänt nåt alls..... Finns det många olika typer av sprutor ?
    Jag vet inte hur många olika medel det finns. Jag har tagit puregon och menopur.
    Det verkar som att det vanligaste är puregon.
    Den tas med hjälp av en "penna". Ser ut lite som en dibetespenna men som man själv sticker in i huden vid naveln. Nålen är jättetunn. Tunnare än om du tar blodprov. Med pennans hjälp så doserar du mängden och den är därför väldigt lätt att använda.
    Jag är själv väldigt nervös för sprutor och har inte lyckats ta någon på mig själv. Min sambo har fått stå för stickandet :)
    Men det har gått jättebra och enda gången som jag har kännt av sprutan har varit när vi ökat på dosen ordentligt. Jag har som mest fått 400 ie puregon. Som jag förstått så är det ganska vanligt att man startar med ca.150-200 ie.

Ska du göra ivf eller insemination?
  • ollemia

Hej!

Jag var också väldigt nervös inför sprutorna, men det gick bra. Jag tog Puregon med hjälp av penna och jag fick prova själv på min klinik innan. Grabba tag i magfettet, ta ett djupt andetag och stick in nålen rakt in - jag kände ingenting! Jag brukar tycka att folk är förljugna när de säger att sprutor känns som myggstick och liknande, för vi som inte gillar sprutor vet att det faktiskt känns, ibland ganska mycket dessutom. Men den här tunna tunna penn-nålen känns faktiskt nästan ingenting, nå det känns, men det gör absolut inte ont!

Lite senare under min behandling fick jag ta sprutor som låg förpackade en och en, minns inte just nu vad de hette, Orgalutran kanske. Dessa var lite grövre, men fortfarande tunna, och där hade jag lite problem med att sticka genom huden. Min sambo fick då hjälpa mig och själv tittade jag bort. Det gjorde lite lite ont, men inte i närheten så farligt som jag fruktade innan.

Lycka till!

• Tanna

Tack för svaren ! Känner mig lite lugnare nu. Ska till läkaren på ons, så får veta då vad det blir osv.

Nu håller jag tummarna att detta ska fungera !!!

• 73Lillan
    Tanna skrev 2010-03-15 18:01:24 följande:
    Jag ska till läkaren nästa vecka, då jag ska få börja ta hormonsprutor. Är supernervös inför detta då jag har nålskräck.... Några funderingar jag har, Hur stor är nålen? Hur sätter man sprutorna ? Gör det ont ? Vad kostar detta på ungefär ? Och funkade det för er ? / Tanna
    Jag började spruta i tisdags, Gonal-f heter dom. Är också spruträdd som f-n, men det har gått jättebra faktiskt. Det enda jag kan klaga på än så länge, är en helvetisk huvudvärk, men den ska väl ge sig hoppas jag.

Kostnad... mina kostar ca 3500:-, men efter 1800:- så går högkostnadsskyddet in, så det blir ju 1800:- man betalar. Ibland är det bra att bo i Sverige :)

På tisdag ska vi in och kolla om det har hänt nåt i äggstockarna, annars får man väl höja dosen eller nåt...

Lycka till !!!!
  • Tanna
    73Lillan skrev 2010-04-04 18:32:11 följande:
    Jag började spruta i tisdags, Gonal-f heter dom. Är också spruträdd som f-n, men det har gått jättebra faktiskt. Det enda jag kan klaga på än så länge, är en helvetisk huvudvärk, men den ska väl ge sig hoppas jag.Kostnad... mina kostar ca 3500:-, men efter 1800:- så går högkostnadsskyddet in, så det blir ju 1800:- man betalar. Ibland är det bra att bo i Sverige :)På tisdag ska vi in och kolla om det har hänt nåt i äggstockarna, annars får man väl höja dosen eller nåt...Lycka till !!!!
    Spännande !

Jag fick ju inte sprutor sist, då min läkare såklart inte skickat mina provsvar till nya läkaren... *suck* så ska dit snart igen, och hoppas på att det börjar hända nåt nu. Orkar inte gå på tabl när dom ändå inte fungerar.

Berätta hur det gick sen !
  • 73Lillan

Jo, var dit för en vecka sen och kollade äggstockarna med ultraljud, och det såg fin-fint ut! Hade 2 stora fina ägg (jag blev förvånad, var ju bara på dag 9...) så på kvällen skulle jag ta den där Ovitrelle-sprutan som fixar ägglossning, sen ha sex de nästkommade 3 dagarna. Jaa... så nu är det bara att vänta och se om det blidde nåt!! :) ca 2 veckor kvar av väntan.... Blir det ingen bebis den här gången så ska jag ha uppehåll med sprutorna en menstruationscykel, för det är tydligen inte så bra att "reta" äggstockarna för mycket!! Tanna: Suck... va tråkigt när läkaren klantat sig... Hoppas du också får prova sprutor när inte tabletterna verkar ge nåt resultat!!!

• Sally86
    Miramis skrev 2010-03-15 20:41:20 följande:
    Jag vet inte hur många olika medel det finns. Jag har tagit puregon och menopur. Det verkar som att det vanligaste är puregon. Den tas med hjälp av en "penna". Ser ut lite som en dibetespenna men som man själv sticker in i huden vid naveln. Nålen är jättetunn. Tunnare än om du tar blodprov. Med pennans hjälp så doserar du mängden och den är därför väldigt lätt att använda. Jag är själv väldigt nervös för sprutor och har inte lyckats ta någon på mig själv. Min sambo har fått stå för stickandet :) Men det har gått jättebra och enda gången som jag har kännt av sprutan har varit när vi ökat på dosen ordentligt. Jag har som mest fått 400 ie puregon. Som jag förstått så är det ganska vanligt att man startar med ca.150-200 ie. Ska du göra ivf eller insemination?
    Hej hej, jag har själv tagit puregon i en vecka nu  o var på kontroll idag, men inget hade hänt=( Men jag började på 50 ie o ska nu öka till 75, så det e kanske ganksa lågt?? har det lyckats för dig när du tagit 400 ie??? blev lite nyfiken, hoopas det går bra för alla!!! själv tycker jag det gör mer ont ibland, o mindre ibland vet ej om det beror på hur man sticker
  • skånejag

jag tycker det är halvkul med sprutorna, men man gör det ju ändå. Man hoppas ju att det ska leda till ngt gott. Började igår även med den som ska hindra ägglossningen så nu är det två stycken var kväll. Ska in och kolla äggblåsorna på fredag. 

Igår pajade jag nog ett blodkärl på magen, men inte förrän idag på eftermiddagen har det blivit ett stort blåmärke. Tror kanske att byxorna tryckt på exakt där idag. 
    Nu när man påbörjat den här resan, som man inte än iaf ser ngt slut på så kan man inte mer än beundra dem som orkar cykel efter cykel. Jag hoppas dock oxå att vi ska orka kämpa så länge som behövs. 

Svar på tråden Ni som får sprutor, svarar ni på några frågor