• Amorella

Ni som gett Laktulos till bebis mot förstoppning

Min dotter (6 mån.) lider av förstoppning och har fått Laktulos utskrivet av läkare. Ni andra som har gett det till era bebisar: Hur lång tid tog det innan det verkade och vad hände då? Och fick era bebisar magknip eller andra besvär av Laktulos?

Jag har ju tagit det själv (efter förlossningen) i förebyggande syfte, men det är ju inte samma sak. Börjar bli lite otålig nu på att hon aldrig blir bättre... Nu ikväll verkade hon dessutom ha extrem magknip för hon gallskrek i 20 minuter, vilket verkligen inte är likt henne. Det gick i alla fall som tur var över.

• Svar på tråden Ni som gett Laktulos till bebis mot förstoppning
  • Yasmina

Har Bara testat själv Bifidus men fungerade inte men fick tipset att hälla i matolja i ersättningen och det hjälpte mot magknip för min son

• Amorella

Jo, men Laktulos är ju verkligen sista utvägen för oss... BVC är ju ganska restriktiva med att rekommendera det. Vi har verkligen testat allt: Vi har proppat henne full med katrinplommonpuré och päronpuré, vi har gett messmör, vi har hällt rapsolja i tillägget, vi har gett henne extra mycket vatten att dricka o.s.v. Inget har hjälpt hittills... Vi var t.o.m. tvungna att ge henne Mikrolax vid två tillfällen förra veckan för hon "tryckte på" och gallskrek och var helt illröd i ansiktet och hade uppenbarligen så ont så jag vara nära att ringa efter ambulans (allvarligt!!).

• Emma mamman

min tjeja fick det.
    De första dagarna fick hon ont i magen, vanligt tydligen för magen måste vänja sig vid det. Tror det gav effekt efter ett par dagar, vet inte säkert,det var 2 år sen.
    Lycka till, vet hur besvärligt det är med barn som har förstoppning! Vi har fortfarande "bajsschema" för vår dotter o hon är snart 3½ år.

• feather

Japp vi använder det ännu---
    Vi fick det för 2 mån sen ger 5 ml i en doseringsspruta varje morgon funkade efter 2 dagar ca...
    en annan sak jag kan rekommendera om man som förälder "ids" är att skaffa potta, min tös har bajsat på pottan i två veckor nu, när hon börjar trycka på så av med blöjan o lek på pottan.. då kommer det lättare ut, när man sitter i bajsställning liksom, funkar kanon...men tar ju som sagt ett litet tag varje gång men det är det värt--
    min doter är 8 mån nu...

• Amorella

Tack för era svar!

Vi är nu inne på tredje dagen med Laktulos (också 5 ml dagligen; vi blandar det i en liten skvätt ersättning i nappflaska) och än har det tyvärr inte hjälpt. Nu på morgonen kom en liten stenhård klump igen, så hon blev jätteledsen. Hoppas det släpper snart!

Emma mamman:
    Vad jobbigt det måste vara för er och din tjej! Hoppas att det blir bättre snart!

feather:
    Det med potta har vi redan funderat på! Mest för att hon alltid är med oss i badrummet när vi är där inne längre stunder. Ja, kanske inte när man sitter på toa och vill vara i fred, men när man duschar, gör sig i ordning, rakar sig (min sambo) o.s.v. Så det kändes som, varför kan hon inte få ha en liten potta att sitta på då? Det är ganska lätt att läsa av henne när hon ska bajsa, så det borde funka då ock¨så. Men vi får nog vänta några veckor till, tills hon sitter lite stadigare.

Det som känns mest frustrerande är att vi inte vet varför hon fick förstoppning. Det började när hon åt rätt mycket banan och det har jag lärt mig efteråt att det är rätt stoppande... Så nu får hon inte banan. Men i övrigt äter hon bara bröstmjölk, minimala smakisar av gröt, majs- eller potatispuré och fruktpuré (mest päron, katrinplommon och mango) och en flaska ersättning varje kväll.

• feather

min dotter är likadan....blev förstoppad "utan" anledning..
    tänk på att laktulos är beroende av att ma dricker mycket vatten, ge inte en massa katrinplommon o sånt just nu, det kräver ännu mer vätska. Ena annan sak att ge laktulos i flaska gör ofta att en del stannar på rlaskans väggar o då får ni inte i allt...
    På apoteket finns doseringssprutor, hämta en sån ge lite mer än 5 ml, spruta i kindväggen så hon inte kan spotta uta det o ha henne liggande i knäet, ge lite åt gången så hon inte spyr. Laktulosen funkade inte hos oss heller förrän vi tog i lite xtra och med doseringssprutan...

• feather

Kan oxå vara så att hon har en "plugg" av bajs som gör att en massa mjukt bajs inte kommer förbi, ni kanske kan ge microlax så hon får rensa tarmen, så blev vi tvungna att göra. Smörj rumpan ordentligt varje gång oxå så att det glider och inte gör ont....

• feather

Kan oxå vara så att hon har en "plugg" av bajs som gör att en massa mjukt bajs inte kommer förbi, ni kanske kan ge microlax så hon får rensa tarmen, så blev vi tvungna att göra. Smörj rumpan ordentligt varje gång oxå så att det glider och inte gör ont....

• Amorella

Tack igen feather!

Det var hon på Apoteket som tyckte jag skulle blanda det i ersättningen. Ska gå in där och be att få en doseringsspruta istället. Vi försöker ge mycket vatten och hon tycker det är roligt att dricka så det går i alla fall bra som tur är...

Ska också testa ditt tips med att ge Mikrolax en gång till. Visst har jag förstått det rätt att man ger en hel även till bebis, men man kör bara in den till hälften? Förra gången vi gav var det så akut så jag hann inte ringa sjukvårdsupplysningen och kolla; jag bara kikade i anvisningarna i förpackningen.

Hur ska man tänka kring mat? Skära ner på katrinplommon - OK. Övrigt då? Hon gillar fruktpuréer. Ska vi fortsätta med päron, äpple och mango? Gröten vi ger är gjord på rismjöl - är det bra eller dåligt? Jag gör också egen majsgröt och Maizena gröt ibland. Känns som om jag inte kan någonting...

• anders sara

Byt ut kvällsersättningen mot välling! Är hon känslig ska du ej byta rakt av utan börja med att blandaoch så öka succesivt. Det hjälpte oss - vår son blev mkt bättre när vi införde mer fiber - det var en dietist som rekomenderade! Du kan oxå testa gröt.

Har oxå haft laktulos - han fick oxå knip i början. Men då tog vi ca 1 ml per ersättningsflaska (han åt då ca 5 flaskor per dygn) - det hjälpte bättre och han fick ej knip. Viktigast tror jag var dock att vi alltid hade lite extra vatten.

När vi hade börjat med välling och det hände att han blev trög (oftast om han ätit mkt banan) - då brukade (gör fortfarande ibland) jag hela i en iskub med katrinplommonavkok - hjälper jätte bra!

Lycka till.

• menta

Ris och majs är förstoppande så ge henne inte det. Ge henne havregryns gröt i stället.

• anders sara

Gör havregrynsgröt! Som sagt mer fibrer hjälpte vår kille i den åldern! Tycker du havregröt är för skarpt kan ni göra havremustgröt el välling!

• SIEB

Hej!

Verkar som om våra små har ganska mycket gemensamt

Vi har gett grabben laktulos itvå veckor nu efter att han bajsat med 2-3veckors mellanrum och därimellan krystat enormt utan resultat samt att hans mage hade blivit väldigt hårt på ena sidan. Det tog nog närmare en vecka innan vi märkte något resultat men nu kommer det med besked. Jag ger honom det med sked och det går hur bra som helst, han tycker dessutom att det smakar bra. Nu har vi även börjat med mer vanlig mat och mild havrevälling så det kan ju även haft sin inverkan. Tidigare ammade jag samt gav ersättning på kvällen och även vi har provat plommon, vätska, olja, messmör och bifidus tidigare utan resultat.

Vi tänker ge laktulos ett par dagar till sedan får vi se hur han klarar sig utan, mest troligt kommer vi inte behöva ge det i fortsättningen utan att detta bara var en övergångsperiod.

Viktigast av allt är att se hur barnet mår och inte bara se på hur länge sen sist även om man får visst medlidande med dem när det gått en vecka.

• feather

Amorella:
    Ser att du fått fler tips!
    Frukt är bra, banan är stoppande, morot, blåbär, äpple för en del..så det är jag iaf försiktig med.
    Jag ger min dotter smörgåsrån med messmör som hon slickar på, päronskrap i princip varje dag.
    Jag ger massage på magen, kommer inte ihåg vad den kallas men man brukar använda den vid kolik...
    Nu bajsar hon varje dag och idag är första dagen utan laktulos på 3.5 månader så vi får se hur det går...

Halva tuben gav vi, andra gången men hela första gången (microlax)...Båda funkade, tror inte att bebisen tar mer skada av hela eller halva..
    Lycka till

• Amorella

Tack för ännu fler svar och många bra tips!!

Här har det precis kommit ut en hel del hårt blandat med en massa löst... Lilltjejen somnade precis efter hon hade fått en torr blöja på sig, förmodligen helt utmattad efter denna prestation. Ont gjorde det ju. Hoppas detta innebär att det är på väg att bli bättre!

Vi har testat med välling (Sempers Milda), men hon gillar inte riktigt det. Eller rättare sagt, den i tetra går bra, men inte den man gör själv... Men vi får väl försöka oss på det projektet igen. Med tanke på att hon bara får ersättning en gång om dagen så kan man ju faktiskt ge en tetra då utan att ruineras. Sedan kan man kanske testa att göra själv igen om ett tag. Värre är att jag ska börja jobba om 2 ½ vecka och då lär det bli mycket mer ersättning... Hon kan ju inte hålla på och småsnutta välling hela dagarna.

Havregröt gillar hon inte heller... Men ris- och majsgröt går bra - typiskt! Det rör sig dock om minimala mängder. Hon vill aldrig ha mer än ett par matskedar gröt - sedan är det inte "roligt" mer (verkar det som!). Men även här får vi väl göra ett nytt försök och ge havregröt och då blanda ut den ännu mer med någon fruktpuré hon gillar... Hon är alltså ingen storätare, utan hon får grötsmakisar med eller utan fruktpuré 2 ggr om dagen och så en liten lunchsmakis (typ potatis- eller majspuré) med "efterrätt" (fruktpuré). Och hon äter ca 7-8 skedar per gång...

Även i vårt fall är ju Laktulos något som vi bara ger tillfälligt, betonade läkaren. Vi får se hur länge vi behöver ge det. Jag ska testa och ge med doseringsspruta och se om det funkar. Det är ju ganska sött och gott. Nu när det har kommit ut en del så behöver vi nog inte ge Mikrolax i alla fall.

Smörgåsrån med messmör var också ett bra tips!

Tack igen för alla tips!

• anders sara

Visst kan hon "smsnutta välling" - hon är ju bara 6 mån. Om det väl funkar så.... Vår kille gillade ej heller havregröt i början - men havremust gick bra - mkt mildare i smaken. Risken om ni inte inför mer fibrer är att det blir värre om ni ger mer ersättning - det verkar ofta vara "boven"....

Vill bara säga annars att jag förstår ditt dilemma så väl - usch vad jag led med min kille! Lovar dock - att det är SÅ skönt dfå det blir bättre :) & bättre blir det - det gäller bara att hitta rätt och det gör man tillslut!

• Amorella

anders sara:

Jag tänkte mest på det att man bara ska ge välling 3 ggr om dagen. Men jag såg dina funderingar kring det i en annan tråd. Och i vårt fall är det ju faktiskt så att det är välling eller ersättning - det är inte välling istället för "riktig" mat (om babyn inte helt plötsligt blir världens storätare när det är hennes pappa som är hemma och matar istället hennes mamma - BVC sa att det kunde bli så...). Men ersättning är väl lite näringsrikare än välling, så vi får nog ändå varva lite. Ska i alla fall göra ett nytt försök med välling nu. Vi hade tänkt ge upp det projektet och fortsätta med BabyPlus, men efter era kommentarer här så blir det nog inte så. Men vi har gett BabyPlus i över 5 veckor innan förstoppningen kom, så det kan inte bara bero på det.

• anders sara

Jaha - visste ej att ersättning var mer näringsrikt - har hört att det är same same men mer mättande och fibrer?!

Tror annars att BVC kan ha rätt - det kan vända då man "byter skötare"....

Lycka till oavsett och som sagt det blir bättre :)

• Amorella

Jag jämförde bara tetrorna snabbt (BabyPlus och Sempers Milda Välling). BabyPlus innehåller bl.a. vitamin K, biotin, inositol, taurin, L-karnitin, koppar och selen, vilket vällingen inte gör. Måste dock erkänna att jag inte har en enning om det är viktiga näringsämnen eller inte! Kanske det inte spelar någon roll. När det gäller allting annat är det ganska mycket mer av alla vitaminer och mineraler i vällingen, upptäckte jag nu.

För övrigt har det funkat bra med vällingen det senaste dygnet. Hon fick en liten flaska igår kväll och en liten i morse - inga problem! Skönt! Och igår kväll kom det ut kopiösa mängder bajs; det var nog rekord! Så nu är det bara att jobba på att det inte ska bli något ny förstoppning.

Jag var också in på Apoteket och fick en doseringsspruta som vi använde imorse. Det gick jättebra. Laktulos är ju inte direkt äckligt! Hon jag pratade med på Apoteket igår blev upprörd över att jag hade blivit rådd att blanda det i ersättningen. Hon sa att man ALDRIG ska blanda medicin i sådant som de måste få i sig, för då kan de totalvägra att äta/dricka det sedan. Bra att veta...

Svar på tråden Ni som gett Laktulos till bebis mot förstoppning