• apolivia

Kan man testa om man har PCO samtidigt som man käkar p-piller?

Kan man kolla om man har PCO om man käkar p-piller? Min mens har alltid varit cp, haft mens sällan, 3-4 ggr per år. Fick mens när jag var 10, hade mens sällan tills jag var 15. Har till största delen käkat p-piller sen dess, förutom 2 uppehåll på ungefär 6-8 månader. Är nu 21 år, och äter nu Cerazette. Vill helst inte sluta, men vill slippa gå och vara orolig för att inte veta om jag aldrig kommer kunna få barn! Kan jag testa om jag har PCO samtidigt som jag tar cerazette? Eller måste jag sluta? Hur länge ska man varit pillerfri innan man kan testa i så fall?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man testa om man har PCO samtidigt som man käkar p-piller?
  • Tvillingar11

Jag tror ej man kan testa samtidigt som man äter piller med tanke på att äggstockarna då "sover" eller vad man ska säga. De fungerar ju inte och släpper inga ägg riktigt. Däremot så tror jag att man kan se det väldigt snart efter att man slutat med p piller. För mig tog det ca 2-3 månader från att jag slutat med mina tills jag fick diagnosen, och det var för att min mens inte kom igång som jag sökte hjälp.

Jag tycker du ska prata med gyn. Har du funderat på att skaffa barn eller är det mer att du vill veta om du har/inte har pco?

• Höstflickan83
    apolivia skrev 2010-03-15 21:34:33 följande:
    Kan man kolla om man har PCO om man käkar p-piller? Min mens har alltid varit cp, haft mens sällan, 3-4 ggr per år. Fick mens när jag var 10, hade mens sällan tills jag var 15. Har till största delen käkat p-piller sen dess, förutom 2 uppehåll på ungefär 6-8 månader. Är nu 21 år, och äter nu Cerazette. Vill helst inte sluta, men vill slippa gå och vara orolig för att inte veta om jag aldrig kommer kunna få barn! Kan jag testa om jag har PCO samtidigt som jag tar cerazette? Eller måste jag sluta? Hur länge ska man varit pillerfri innan man kan testa i så fall? Jättetacksam för svar!
    Jag fick min diagnos innan jag började med mini-piller (vilket Cerazette som du äter är) men även efter att jag börjat äta mini-piller så ser mina äggstockar likadana ut. Det är samma "pärlband" av äggblåsor nu som innan pillerna.

Jag vet dock inte hur det är om man har andra symtom än PCO-äggstockar... Men det är min erfarenhet i alla fall. Bäst svar får du nog om du frågar gynekologen.
  • LiselottePCOS

Minipiller är inte så bra vid PCOS. De Gyneskologer som verkligen kan PCOS vet det. Det är bättre att ta ett p-piller av kombinationtyp som minskar effekten av manligt hormon tex Deoslett, Yasmin,  Yasminella.

Barnmorskor brukar inte vara så bra på PCOS. 
    Det går inte att sätta diagonosen med säkerhet när  kvinna tar p-piller hon ska vara utan i minst 6 månader och ta både blodprov och vaginalt ultraljljus . Säkare blir diagnosen vid ca 25 års åldder då man som ung kvinna kan ha omogna äggstockar som gör mens oregelbunden  osv.

• Höstflickan83
    LiselottePCOS skrev 2010-03-20 15:48:12 följande:
     Minipiller är inte så bra vid PCOS. De Gyneskologer som verkligen kan PCOS vet det. Det är bättre att ta ett p-piller av kombinationtyp som minskar effekten av manligt hormon tex Deoslett, Yasmin,  Yasminella. Barnmorskor brukar inte vara så bra på PCOS.  Det går inte att sätta diagonosen med säkerhet när  kvinna tar p-piller hon ska vara utan i minst 6 månader och ta både blodprov och vaginalt ultraljljus . Säkare blir diagnosen vid ca 25 års åldder då man som ung kvinna kan ha omogna äggstockar som gör mens oregelbunden  osv.
    Varför är mini-piller inte bra?
    Jag bör inte äta kombinationsp-piller av olika anledningar (bland annat blodproppar) och har därför fått mini-piller. Min gynekolog säger sig kunna PCO-S väldigt bra (hon har skrivit informationen om PCO-S på sjukvårdsrådgivningens hemsida bland annat) och menar på att det går bra att äta mini-piller vid PCO-S... Hon menar på att det "stoppar" så mycket så man behöver inte äta t ex provera för att blöda ut heller, utan att man klarar sig med mini-piller bara?
  • LiselottePCOS

Minns inte alla detaljer om minipiller och PCOS nu. Kommer jag på mer får jag skriva senare.   Kom att tänkta på:
     Exakt varför mini piller inte är bra har jag hört som hastigast av en mamma med en dotter som har PCOS . Bla  har hon ökat i vikt och haft problem med blödningar så  en mycket erkänd PCOS läkare bytte ut minipiller till Yasmin.
     Minipiller minskar inte manliga homoner  och  personer med PCOS kan blöda mer av dem... Man kan ta progesteron = gulkroppshormon  var tredje månad för att blöda ut om man inte tål eller kan ta p-piller.Kvinnan behöver inte blöda oftare än så.

• Höstflickan83
    LiselottePCOS skrev 2010-03-23 19:52:42 följande:
     Minns inte alla detaljer om minipiller och PCOS nu. Kommer jag på mer får jag skriva senare.   Kom att tänkta på: Exakt varför mini piller inte är bra har jag hört som hastigast av en mamma med en dotter som har PCOS . Bla  har hon ökat i vikt och haft problem med blödningar så  en mycket erkänd PCOS läkare bytte ut minipiller till Yasmin. Minipiller minskar inte manliga homoner  och  personer med PCOS kan blöda mer av dem... Man kan ta progesteron = gulkroppshormon  var tredje månad för att blöda ut om man inte tål eller kan ta p-piller.Kvinnan behöver inte blöda oftare än så.
    Okej, tack!
    Ja skriv gärna mer om du kommer på mer.

Då kan det kanske vara därför jag får äta mini-piller då. Jag har bara blödningsrubbningen och äggstockstypen. Jag har inte speciellt höga nivåer av manliga hormoner, jag har ingen som helst övervikt och inte heller någon nämnvärd behåring. Så det kanske är pga hur min PCO-S bild ser ut som gör att jag får äta mini-piller?

Min gynekolog säger att tar man mini-piller hela tiden så behöver man inte ta gulkroppshormon för att blöda ut var tredje månad pga att allt får vila lite medan man tar mini-pillerna. Jag hoppas att det stämmer.

Det första mini-pillret jag testade var Cerazette och det gick inte alls. Jag blödde konstant i 6 månader. (Inte mycket, men ändå varje dag). Nu har jag Mini-pe och har haft mens en gång på över ett år. Så det är nog olika beroende på vilka piller man får också.
Svar på tråden Kan man testa om man har PCO samtidigt som man käkar p-piller?