• Hallonröd

Skräckfilmer

Fråga: Ni med 11-12-åringar, får era barn titta på skräckfilmer?

Min 11-åring (fyller 12 i höst) är bjuden på ett kalas på fredag till en klasskompis som fyller 12 och där de tydligen ska kolla på skräckfilm. Mamman ringde till mig igår och frågade vad jag tyckte, de skulle bl.a se "The Grudge"  

Jag sa att det inte känns ok med det men att jag kan ju inte bestämma vad de ska  eller inte ska göra på kalaset . Tycker att de fortfarande är för små att se sådana filmer. Då sa hon att "då får jag hitta på nåt annat som kan skrämma dem lite...."

Idag i skolan så hade klasskompisen varit arg på min son och sagt att "pga av din mamma så får vi inte kolla på "The Grugde!"  Men istället ska de nu få titta på "Huset som Gud glömde" och nån annan film som heter "Halloween"?!

Men hallåååå.....och vad faan, rent ut sagt..?! Skulle de andra filmerna vara bättre för barn eller vaddå?!

Blir så trött....{#lang_emotions_undecided}
    // Bad sound kills good music...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skräckfilmer
  • Arentorpbebis

det är skillnad på skräckis å skräckis... tycker de ska välja nån film som mer är till för å skrämma små tjejer LAGOM!

The grudge.... Näe skulle inte tro de! känner många vuxna som hyrt den men inte vågat se hela filmen då den varit för hemsk...

• Taggtroden

Problemet med att visa en film som är tveksam tex en film från 15 år, är att det kan finnas väldigt känsliga barn som är med, utan att man vet om det. Min lillebror tex hade svårt att se minst lilla blod på film ända upp i gymnaseit! Han kunde kräkas och drömma mardrömmar för det andra tycker är harmlöst. Finns det ett sådant barn i guppen utan att man vet om det som inte vågar säga till, vilket kan va mycket svårt i den känsliga åldern, så kan man orsaka mycket lidande för denna person! Det är så oerhört onödigt!!

• Hallonröd
    Singelpappa77 skrev 2010-03-15 22:55:09 följande:
    Jag tror det är annorlunda för dagens barn än det var för oss föräldrar när vi själva var barn, eftersom dagens barn oftast har tillgång till våldsamma dataspel. Många av dom har nog höjt sin tröskel för vad som är otäckt och inte otäckt genom såna spel när de kommer upp i 10-11-årsåldern. Jag kan förstå om en 7-8-åring blir rädd för en skräckfilm, men 10, 11, 12... då har man nog ett ganska bra grepp om att det som händer i filmen inte är på riktigt.Sen finns det ju ändå riktigt otäcka filmer. Själv är jag rätt avtrubbad men tittade ändå genom fingrarna när jag såg Hostel och en del av Saw-filmerna.Men mitt starkaste minne är från min barndom. Jag kan ha varit 6 år gammal, kanske. Jag satt framför teven mitt på eftermiddagen när de visade en teaterföreställning som hette "I Dödsskuggans Dal" eller något snarlikt... det var en kvinna i rullstol och en doktor, som tänkte såga av hennes ben mot hennes vilja. Gud vilka mardrömmar om elaka doktorer jag hade den natten!
    Men våldsamma tv-spel och skräckfilmer är ju inte riktigt jämförbart ändå...
    Och självklart vet 10-12-åringar att det inte är på riktigt men det betyder ju inte att de inte blir skrämda...som i sin tur gör att de får mardrömmar, blir mörkrädda etc.
  • Hallonröd
    TwistedSister skrev 2010-03-15 22:53:44 följande:
    Huset som gud glömde kollade jag och mina syskon och kusiner på när vi var små. Mindre än 12 i alla fall. Jag älskade de filmerna. Tycker inte de eller Halloween är nån fara för en 12-åring men The Grudge är lite å ta i. Den såg jag som vuxen och vågade inte vara ensam hemma på tre månader efter det (den japanska). Den skulle jag aldrig låta något barn titta på. Om jag skulle ordna ett kalas med skräcktema för 12-åringar så skulle det nog bli nån film som typ Gremlins.Vad tråkigt att mamman sa att det var pga dig som de inte fick se filmen och att det gick ut över din son
    Jag kollade också på "Huset som gud glömde" och tyckte den var skitläskig...och då var jag ändå 14 år.
  • Tigerkattan

Annat, det beror helt på vilken skräckfilm det är och vilket barn det gäller.
    När min dotter var i nämd ålder så kunde hon se vissa skräckfilmer, medans min son absolut inte kunde göra det i samma ålder och äldre.
    Hur påverkad blir dom av filmen dom ser?
    Min son "råkade" se Hajen, den första då han var 13 år och det påverkade honom väldigt illa, så han undviker fortfarande skräckfilmer fast han nu är 15 år, medans dotterns som är äldre slukar dessa filmer med sina polare och klarar av det.
    Men det finns väl ingen anledning att se så grova skräckfilmer på ett kalas för 12 åringar och "The grudge" skulle jag aldrig acceptera.
    Om dom prompt vill se skräck, varför inte sikta in sig på den komiska varianten som är lättare att ta.

• Zodic

jag älskar skräckfilm och när jag var liten fick jag absolut inte se det, vilket gjorde det SÅ mycket roligare!

huset när gud glömde såg jag när jag var typ tio och tyckte den var läskig men inte mer än så. nu är den mer humoristisk och vintage, haha.

the grudge tycker jag är lite att ta i, när man är 14 kan man säkert hantera det betydligt bättre (även om tex min pappa inte skulle fixa det idag heller, det är ju så individuellt)..

• bustjejen

Nu har jag ingen aning vad The Grudge är för film, men generellt   skulle jag nog hellre låta min 11-12 åring titta på skräckfilm än på våldsfilm.

• Adrastina

Jag röstade annat.

Min dotter är 12 år, jag vet ungefär vad hon klarar eller inte klarar av att se så att säga, då jag själv är skräckfilmsälskare så har jag sett dem flesta, och dömer därifrån. The Grudge skulle hon inte få se, däremot kanske Halloween, om hon ville.
    Men hittills har hon bara fått se filmer med vampyrer i, då dem oftast inte är lika otäcka och inget hon haft en tanke på "om dem finns i verkligheten".

Men det är väl individuellt. En del barn är ju fruktansvärt mörkrädda...ex och kanske inte vågar se nått otäckt över huvudtaget, medans andra kan se i princip vad som helst till synes oberörda.

• Hallonröd

Självklart är det ju individuellt vem som klarar av att titta och inte men det vet man  ju inte från början...ska man liksom prova då eller..?

Typ: "Tjohoo...mitt barn klarar av att titta på The Grudge!"  .....eller:

"Mitt barn har mardrömmar och mår inte alls bra...h*n fick kolla på The Grugde, vi kunde ju inte veta att h*n skulle ta så illa vid sig..."

Vad är vitsen liksom? Som sagt,  det finns ju inte en åldergräns för intet...

Sedan finns det ju också - som sagt - olika sorts skräckfilmer. Det som handlar om mer övernaturliga saker kan ju för en del vara mer skrämmande än en galning som går runt och mördar folk och tvärtom.

Alla får göra som de vill...intressant bara att se hur folk gör och tänker kring detta...

Svar på tråden Skräckfilmer