• Anonym

Tonsillit

Jag är ganska förkyld med rejält halsont.. nyss sa sambon att nåt luktade "så in i helvete äckligt, typ som hönsgödsel". Jag förstod väl rätt snabbt att det var min andedräkt han snackade om, även om jag själv inte känner den.

Jag har hört talas om tonsilliter (?) men aldrig sett någon i munnen. Men nu tog jag ficklampan och råkade hosta i samma veva och såg en jävel där inne!! Fyy!! Försökte peta på den med både tops och pincett men jag har fruktansvärt känslig kräkreflex och börjar hulka, hosta och dreggla direkt. Hur gör man för att få bort skiten? Är den hård eller? :s Vad händer med den när man fått bort den, ska man helst försöka få med den ut eller? Haha

• Svar på tråden Tonsillit
  • Anonym

Jag har googlat lite mer och märkt att det mest är i typ USA som man pillar bort dessa, gärna hemma i badrummet Här i Sverige låter vi dom vara eller behandlar med penicillin, kan det stämma?

Jag tog iaf pincetten, tog ett djupt andetag och pillade pillade pillade tills jag nästan fått bort allt. En stor "klump" fastnade på pincetten, den sköljde jag av och gurglade vatten. Det är lite lite kvar i "gropen" men inget som går bort. Jaja

• Doktorn

Vad är det du har pillat bort?

Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Anonym

Svårt som fan att bli av med. Jag har haft skiten i ett par år nu Hjälper inte med penicillin heller.
    Pilla ut dem, sen gurgla med ljummet saltvatten för att hålla dem borta. Det är vad jag googlat mig fram till

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-15 23:39:14 följande:
    Svårt som fan att bli av med. Jag har haft skiten i ett par år nu Hjälper inte med penicillin heller.Pilla ut dem, sen gurgla med ljummet saltvatten för att hålla dem borta. Det är vad jag googlat mig fram till
    Jag har aldrig sett någon förut.. och jag hade bara en. Jag har iofs aldrig lyst in där (det är ju som en "vägg" för, man måste typ hosta eller hulka för att se den). Jag höll på att kräkas 25gånger typ, hoppas den inte kommer tillbaka. Det var som sagt lite vitt kvar i den grop som blev kvar, men jag fick inte bort det hur jag än försökte..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-15 23:41:01 följande:
    Jag har aldrig sett någon förut.. och jag hade bara en. Jag har iofs aldrig lyst in där (det är ju som en "vägg" för, man måste typ hosta eller hulka för att se den). Jag höll på att kräkas 25gånger typ, hoppas den inte kommer tillbaka. Det var som sagt lite vitt kvar i den grop som blev kvar, men jag fick inte bort det hur jag än försökte..
    Nä, jag hade heller inte haft nån förr och det började med en på mig med. Nu kan det ibland bara välla ut massor med "bollar", stora som hus (Okej, mild överdrift )
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-15 23:46:08 följande:
    Nä, jag hade heller inte haft nån förr och det började med en på mig med. Nu kan det ibland bara välla ut massor med "bollar", stora som hus (Okej, mild överdrift )
    När jag googlade så såg jag bilder på såna som var typ 1cm stora hinner man inte se dom innan dom växer sig så stora? O framför allt känna dom?!

Jag trodde att dom här vita grejerna var halsfluss, o att man bara kunde få dom när man är förkyld. Men man kan få dom när man är helt frisk alltså?
  • Anonym

om man trycker lite bredvid  ( typ som att klämma en finne ) så ploppar de gärna ut.

Såna har man ju lite titt som tätt vid förkylningar/inflammationer ( i alla fall jag ) inte behöver man få penicillin mot sånt inte, nej nej..( Det ska man för övrigt vara jäkligt restriktiv med.) 
    Hur gör ni med finnar? Antingen klämmer man dem.. eller så väntar man till dess att de läker ut av sig själv. Samma skit!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-16 11:32:48 följande:
    om man trycker lite bredvid  ( typ som att klämma en finne ) så ploppar de gärna ut. Såna har man ju lite titt som tätt vid förkylningar/inflammationer ( i alla fall jag ) inte behöver man få penicillin mot sånt inte, nej nej..( Det ska man för övrigt vara jäkligt restriktiv med.)  Hur gör ni med finnar? Antingen klämmer man dem.. eller så väntar man till dess att de läker ut av sig själv. Samma skit!
    Jag såg ju som sagt inte min om jag inte hostade eller vek bort "väggen". Dessutom har jag såna kräkreflexer så det var bara att gapa och peta i det blinda med pincetten.

Jag har som sagt inte hört talas om att man har såna här eller att man ens brukar ta bort dom själv.. o när jag googlade på "tonsillit" så kom jag bara till sidor där de stod om halsfluss och penicillin. Verkar, som sagt, heller inte vara så vanligt att man i Sverige tar bort dom, utan mer i USA som man pillar framför spegeln. Eller+
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-16 11:38:13 följande:
    Jag såg ju som sagt inte min om jag inte hostade eller vek bort "väggen". Dessutom har jag såna kräkreflexer så det var bara att gapa och peta i det blinda med pincetten. Jag har som sagt inte hört talas om att man har såna här eller att man ens brukar ta bort dom själv.. o när jag googlade på "tonsillit" så kom jag bara till sidor där de stod om halsfluss och penicillin. Verkar, som sagt, heller inte vara så vanligt att man i Sverige tar bort dom, utan mer i USA som man pillar framför spegeln. Eller+
    Om man har någon enstaka kan man ju som jag skrev..  "trycka" ut dem om man trycker bredvid.  har man jätte många, jätte ont och feber som inte ger med sig ska man nog ta sig till läkaren för penicillin men om man bara har lite inflamerada halsmandlar behöver man ju inte åtgärda. Det finns ju inte bara ETT sjukdomstillstånd i halsen som alltid är av samma grad och som bör behandlas på samma sätt.. du kanske bara har en liten halsinfektion som läker ut av sig själv och då kan man pilla lite i halsen. Om det är vanligare i USA vet jag inte, men jag brukar "trycka" bort mina gula "varklumpar" eftersom jag tycker de luktar illa ur munnen på mig annars.
  • sweet n sour

Tonsillit är inflammation i halsmandlarna, inte så konstigt att det kommer upp info om halsfluss när man söker på det.
    Tonsill = Halsmandel
    it(is) = Inflammation

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-16 11:38:13 följande:
    Jag såg ju som sagt inte min om jag inte hostade eller vek bort "väggen". Dessutom har jag såna kräkreflexer så det var bara att gapa och peta i det blinda med pincetten. Jag har som sagt inte hört talas om att man har såna här eller att man ens brukar ta bort dom själv.. o när jag googlade på "tonsillit" så kom jag bara till sidor där de stod om halsfluss och penicillin. Verkar, som sagt, heller inte vara så vanligt att man i Sverige tar bort dom, utan mer i USA som man pillar framför spegeln. Eller+
    Anonym skrev 2010-03-16 09:37:20 följande:
    När jag googlade så såg jag bilder på såna som var typ 1cm stora hinner man inte se dom innan dom växer sig så stora? O framför allt känna dom?! Jag trodde att dom här vita grejerna var halsfluss, o att man bara kunde få dom när man är förkyld. Men man kan få dom när man är helt frisk alltså?
    Nja alltså, jag har också googlat bilder, och så hemskt ser det inte ut i min hals. Mina mandlar gömmer sig också bakom en vägg, så jag får liksom dra bort väggen och trycka, då ploppar de ut, så de syns inte, eller känns.

Jag är helt frisk och har dom hela tiden tyvärr. Väntar på tid för att få ta bort mandlarna.

Haha, sök både här och på Flashback så ska du få se att även svenskar pillar
  • Anonym

Nu har jag återigen pillar en hel del med min pincett och ficklampa. Jag har hulkat mig massor av gånger, även om jag har vant mig lite mer än första gången Det var på precis samma ställe som förut så jag har inte fått fler.. men varför kommer det på samma ställe, och varför så fort? Dessutom satt de ganska djupt, tyckte att jag fick bort en hel del åt gången men det fanns hela tiden mer kvar i hålet. Nu har jag som en grop kvar och det finns lite vitt kvar i botten, men nu blöder det så jag slutade.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-03-21 00:59:25 följande:
    Nu har jag återigen pillar en hel del med min pincett och ficklampa. Jag har hulkat mig massor av gånger, även om jag har vant mig lite mer än första gången Det var på precis samma ställe som förut så jag har inte fått fler.. men varför kommer det på samma ställe, och varför så fort? Dessutom satt de ganska djupt, tyckte att jag fick bort en hel del åt gången men det fanns hela tiden mer kvar i hålet. Nu har jag som en grop kvar och det finns lite vitt kvar i botten, men nu blöder det så jag slutade.
    hihi.. kul och pilla mandlar va? ;)
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-22 08:05:59 följande:
    hihi.. kul och pilla mandlar va? ;)
    Haha nej faktiskt inte jag kräks ju och det är såå äckligt och jobbit. Blev alldeles illamående och snurrig sist. Kommer de verkligen nya så fort?
Svar på tråden Tonsillit