• Anonym (Mamma)

När/hur lära barn att äta "fint"?

Vi har alltid fått höra att man inte ska komma med en massa krav och skäll vid måltider, att låta barnet lära sig äta utan press och stress. Vi har därför inte skällt/påpekat när sonen missar munnen, spiller, äter med fingrarna. Han skulle ju lära sig själv tids nog har alla sagt. Vi är dock hårda på flams, han får inte kasta mat eller leka med den.

Nu funderar jag om när era barn lärde sig äta "fint"? Det vill säga med minimalt spill, med bestick och utan mat i håret eller över alla kläder (trots haklapp)? Och hur?

Vår son är nu två år och det har blivit bättre, det har det. Men han spiller fortfarande på golvet och tar till handen ibland som sedan kan åka upp i håret. På förskolan hade personalen påpekat med en suck till en vikarie (som jag känner) att "den där får man alltid städa efter", det kändes inte kul att höra att han är den "jobbiga ungen" som spiller.

Vi har en släkting som alltid påpekar hur mycket han spiller och hur hon minsan satt och skällde efter varje tugga som hamnade fel eller om maten åkte ut ur munnen (från cirka 8 månader). Man känner sig som om man är världens slappaste förälder som inte sitter och förmanar hela tiden...

• Svar på tråden När/hur lära barn att äta "fint"?
  • Queenie70

Jag tycker du gör rätt. Man kan inte begära att en sån liten ska äta fint. Visst kan man säga ifrån om de kastar mat med flit. Men att skälla för att de spiller är ju fan barnmisshandel. De spiller ju inte med flit.

• Queenie70

Och skäller man på en 8 månaders borde man avrättas.

• MissLillan

Så länge de inte häller ut med flit så kan man ju inte skälla på dem!!!

• Anonym (bry dig inte...)

Tycker inte du bör bry dig om vad andra tycker, tråkigt med kommentarer men försök säg till personerna ifråga (speciellt då släktingen) eller gör som man kan göra med barns dåliga beteende - ignorera och låt sonen äta i lugn och ro. Vissa saker tar längre/kortare tid för olika barn så att jämföra hit och dit tjänar ungefär ingenting till. Det kommer och jag tycker du gör helt rätt så fortsätt bara din väg. Lycka till!

Kan väl tillägga att min dotter alltid ätit hyfsat ordentligt men kan även idag (snart fyra år) ta handen till hjälp och smeta ner stol och hår. Det beror lite på vad det är för mat. Kusinen som är drygt fyra har spillt lite mer, men kletar runt desto mindre. Nu är han superduktig och äter hur bra som helst, när jag ser honom då. Haklapp har vi inte använt och hur? Ja, genom vanlig simpel övning. Så som din son får göra nu helt enkelt.

• Anonym (Mamma)

Vad skönt att få höra att jag inte är världens slabbigaste mamma

Tack för alla kommentarer

• Anonym (..)

Jag har fått intrycket av att visssa barn helt enkelt är slabbigare av sig än andra. Vi bryr oss inte om barnen spiller eller kladdar. Men ber dom att äta med besticken om det är t.ex. ris och kycklinggryta, det blir enklare. Men de är av någon anledning så renliga av sig och tycker inte om kladd eller att spilla.

Svar på tråden När/hur lära barn att äta "fint"?