• Plärtan

Hur mycket sover er 1-åring?

Min nästan 1 år gamla son sover ca 10-11 timmar/dygn. 9 timmar om natten och 1- 1½ timme om dagen.

Är inte det ganska lite att sova?

Sen undrar jag om era barn runt ett år sover en eller två gånger per dag?
    Som det är nu sover han runt 1 timme på förmiddagen, och sen vid 5 är han så gnällig och trött att han somnar i en halvtimme ungefär. När han sovit på eftermiddagen håller han sig vaken ända till 9, vilket känns lite tråkigt eftersom jag inte får någon tid för mig själv på kvällen.

Hur har ni gjort när era barn gått från 2 till 1 sovstund på dagen?

• Svar på tråden Hur mycket sover er 1-åring?
  • cicci85

Min bebis har redan blivit 20 månader Nu sover han 2 timmar på dagen, började sova en gång vid 10 månader. Mellan 19-5 sover han på natten. Så han sover ca 12 h/dygn.
    Det har bara blivit så att han sov en gång om dagen. Han slutade somna när vi skjutsatde storebror till dagis vid 9 och fick då sova vid 12 istället.

• bollanmollan

min son är 14 månader, han sover sen han var ca 11 månader bara en gång på dan. han sover mellan 10-11.30 sen sover han för natten strax förre kl 20 och vaknar vid 7.

• malinkat

Min dotter blir ett imorgon och sover oftast två gånger per dag; en gång vid 9 (allt från 30 min - 2 h ) och sen efter lunch någon gång, ca 1 h. Försöker lägga henne så sent som möjligt innan jag ska till dagis, kanske vid 13 eller 13.30, vaknar hon för tidigt blir det en gnällig e.m. Händer att hon slocknar sent också om vi är ute med vagnen men försöker undvika det. Somnar 19.30 på kvällen.

Vår son började sova 1g / dag när han började dagis vid 14 mån.
  • Heleli

Min 1åriga son sover oftast 2ggr per dag. Först vid ca 10-tiden och då allt från 30 minuter till 1,5 tim. Sedan sover han ca 14-tiden igen ca 1 tim. Vi lägger honom vid 19:30 och då vaknar han mellan 7 och 7:30. Har testat att bara låta han få sova 1 gång på dagen men då blir han grining och dessutom sover han sämre på kvällen. Brukar då vara lätt å lägga men vaknar efter en timme igen och vill upp. Jag tror inte vår son är redo för bara 1 sovstund än. Tycker hellre att han får sova 2ggr på dagen och att vi får kämpa lite extra för att få honom att somna på kvällen, men när han väl somnat sover han mycket bättre!

• Mumin75

Min 1:åring sover ca 13-14 timmar per dygn. Sover middag mellan ca kl. 12 och 14 och somnar för natten runt 19-20 och sover sen till 7-tiden på morgonen.

• malin77

Vår ettåring sover 2 ggr per dag. Första vilan ca 9.00-10.30 andra vilan ca 15.00-16.00. Han lägger sig för natten vid 19-tiden och sover hela natten och vaknar vid 6.30 när klockan ringer

• allakantralla

Min son sover 12 timmar på natten och 1,5 timmar på dagen. 

När vi gick från 2 till 1 sovstund om dagen (han brukade sova vid 10), så hade vi fruktstund vid den tiden istället, så orkade han vara vaken ett tag till. Han går upp sju, sedan har vi frukt vid halv tio-tio, sedan lunch 12 och sova halv ett. I början tidigarelade vi lunchen till halv tolv, så fick han sova från tolv till två.
    Men det har inte varit helt opropblematiskt, då vi dragits med en del tidiga uppvak.
  • MalinEddie

Lillkillen sover 12 timmar natt och mellan 11/2-2 timmar dagtid. Han sover bara en gång på dagen.

• Blå mosaik

Min kille, 14 mån,  sover 11-12 timmar på natten och 1,5-3 timmar en gång på dagen. 

• Cattis87

min son har precis fyllt 1 och han sover en sväng på förmiddagen runt 30min till 1 timme vid ungefär 10-11 tiden, sen sover han 1,5 nästan 2 timmar på dagen vid ungefär 14 tiden till 16 eller lite senare och då blir de till runt 17 tiden..
    Men han har aldrig sovit en hel natt.. han vaknar fortfarande mkt på natten och vill äta eller så är han jätte ledsen och inte mkt hjälper till tröst, nappen hjälpte ett tag, men den kastar han bara iväg nu, vet inte hur vi ska göra för att få honom att sova hela nätter? han somnar iaf runt 19:30-20:00 tiden och brukar vakna runt 07:30 men då varierar vaken perioderna på natten, allt från 1 gång per natt till 2,3,4 ggr och nu för tiden så är de som sagt inte vakna och gnälla lite utan gallskrik och gråt.. om de finns någon med tips så tas de gärna emot :)

• Zaaandra

Dottern är 14 mån. Hon sover för det mesta 12 tim på natten och 1,5-2 tim på dagen en gång.

• salsajenny

sonen är snart 14 mån, sover en gång på dagen, sen han var 9 mån, och då ca 1½-2 timmar. på natten sover han i snitt 10,5 timmar. känns för lite men är väl normalt antar jag. dottern (nu 3 år) har oxå sovit lite sen hon föddes.

vid övergång från 2 till 1 tupplur gav jag lunch redan vid 11 (innan var det kl 12), ibland ännu tidigare om han var supertrött. den rutinen hjälpte oss. så fick man busa och sysselsätta honom extra mycket och intensivt den timmen mellan 10 och 11 som var jobbigast. 

Svar på tråden Hur mycket sover er 1-åring?