• Emser

Någon som arbetat/arbetar inom soc.psykiatri?

Som rubriken lyder;
    Någon som har arbetat eller arbetar inom socialpsykiatrin?
    Inom vilken verksamhet har ni arbetat? Vilka arbetsuppgifter har ni haft?
    Och, hur kom ni i kontakt med verksamheten?

Jag utbildar mig till undersköterska med psykiatrisk inriktning, är klar om en månad.
    Jag tycker psykiatri är intressant och vill gärna höra erfarenheter om hur det är att arbeta inom området.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som arbetat/arbetar inom soc.psykiatri?
  • Bullerbyn

Emser :
    Har mailat dig privat för mer information.

• Petrisen

Hejsan, jag blev klar med min utbildning inom omvårdnad med inriktning Psykiatri förra våren och har sedan dess arbetat som boendestödjare inom socialpsykiatrin.

Fick in en fot under praktiken, sedan blev det sommarjobb o nu är jag där 40% på timmar. Trivs jättebra!

Har även erfarenhet av att vara lite på ett boende inom socialpsykiatrin, men trivs bättre som boendestödjare då det är mer flexibelt och utvecklande tycker jag.

Som boendestödjare är man ett sorts psykosocialt stöd i vardagen för människor med olika slags psykisk ohälsa. Vi besöker personen i dennes hem för att ge stöd och pushning när det gäller hushållsgöranden, hygien, kontakt med myndigheter och att uppmuntra till sociala aktiviteter.

Det enda negativa är att det som på så många andra ställen är svårt att få fast arbete, körkort är nästan ett måste som boendestödjare, och då jag inte har det får jag hanka mig fram på timmar så länge.

Hoppas att du kommer trivas och att du snart hittar ett passande jobb :)

• Emser

Tack för svar!

Vad har du för arbetstider? Är det vanliga dag, kväll och helg?
    Hur fungerar arbetet i övrigt, går man ensam eller två och två t. ex?

Jag antar att det är via kommunen man ansöker om anställning?

• Bullerbyn
    Petrisen skrev 2010-03-17 10:00:59 följande:
     Det enda negativa är att det som på så många andra ställen är svårt att få fast arbete, körkort är nästan ett måste som boendestödjare, och då jag inte har det får jag hanka mig fram på timmar så länge.
    Det är en viktig del om man vill arbeta inom socialpsykiatrin, då det ofta utgår ifrån en viss arbetspunkt och ut till personers egna boende.

Med körkort och dessa inriktningar ökar chanserna till arbete, under förutsättning att man vet vad man arbetar med så att säga.
  • Emser
    Bullerbyn skrev 2010-03-17 14:50:56 följande:
    Det är en viktig del om man vill arbeta inom socialpsykiatrin, då det ofta utgår ifrån en viss arbetspunkt och ut till personers egna boende. Med körkort och dessa inriktningar ökar chanserna till arbete, under förutsättning att man vet vad man arbetar med så att säga.
    Körkort har jag haft i snart 4 år, så det är inget problem.
Svar på tråden Någon som arbetat/arbetar inom soc.psykiatri?