• nattinattio

Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP

Jag som är så okunnig... (tydligen även mina vänner som jag rådfrågat...)

detta med halloween fester där barn klär ut sig till liemannen å små djävlar? mm..
    de som är troende lestadianer, går de på sådan party? eller brukar/bör de avstå, fast just deras barn inte behöver klä ut sig osv..?

en här som skall ha kalas och vill ha det med halloween tema, men har några lestadianer som vänner och vill inte känna mig urdum å fråga dem rakt ut om de kan tänka sig att komma på en sådan kalas... å kommer de inte så är det en som blir jätte ledsen...

känner mig urdum men förstår mig inte på den religionen...

• Svar på tråden Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP
  • Konvaljen

jag tror att kristna i allmänhet tycker det är konstigt att klä ut sina barn till satan. Laestadianer är ju inte kända för att vara övermuntra precis så jag vet inte. Det bästa är att helt enkelt fråga dem.

Sedan kan man ju fråga sig själv hur en dag till för att fira helgonen blivit en hyllning till det onda.

• nattinattio

på inbjudningskorten skulle det klart stå att den som vill får gärna klä ut sig, men inget måste alla är välkommna...

tror inte heller att kristna vill klä ut till djävul men funderar mer på om de kan tänkas komma på ett sådant kalas alls?

• Michaela 83

jag är leastadian och skulle inte klä ut mina barn till just djävulen..däremot skulle jag låta dom gå på kalaset utklädd som nåt annat!!
    Men alla är ju olika, så kanske just den familjen tycker det är onödigt..du måste fråga helt enkelt
    Jag är ju ung och tänjer på gränserna kanske?!

• Martea

Jag skulle inte låta mina barn gå på såna kalas där man klär ut sig till den onde. Men ifall dom får ha annan klädsel eller komma som dom är så är det helt ok. Kan tillägga att i våra trakter firar vi inte alls halloween. Vi firar allhelgona-helgen med att gå och tända ljus på våra bekantas gravar och tänka på dom bortgångna.

• nattinattio

ok tack för svaren, vi har bestämt oss för att kalaset får har halloween tema, och att det redan på inbjudningskortet står enbart " Halloween kalas, den som vill får gärna klä ut sig, men inget måste, å datum, tid osv.."

Marthea, allhelgona helgen går väll "alla " på graven osv,
    halloween är ju inte samma sak å inte samma dag...

Svar på tråden Halloween firande å lestadianer ??? HJÄLP