Inlägg från: banansmoothie |Visa alla inlägg
  • banansmoothie

    Tygblöjetråden 24

    Alltså jag är bara nyfiken, inte ute efter köpare (ännu på ett tag i alla fall), men skulle någon här köpa ett helt sett med begagnade blöjor som använts på heltid och har lite fläckar och så, men för ett betydligt reducerat pris. Alltså det känns ju så surt att slänga nått som kan användas till 2-3 barn till trots lite fläckar osv. 


    Nått som kostade mig runt 6000 i inköp nytt skulle jag sälja för liksom 1500 ungefär. Tror ni nån skulle nappa? Då är det 26 blöjor plus blöjbyxor och ditten och datten.
  • banansmoothie
    Pytteblå skrev 2010-03-18 09:16:12 följande:
    Hej! Jag är helt ny i tygblöjevärlden. Har precis börjat och använder IV formsydda blöjor till dottern. Nu är jag lite sugen på att sy egna blöjbyxor. Var kan jag hitta bra mönster på blöjbyxor, typ IVs? De blöjbyxor man köper har ju två lager, PUL innerst och något annat ytterst. Måste det vara så? Det finns ju så många PUL-tyger i fina färger och mönster. (Ser redan dottern fara runt på gräsmattan i sommar med en blommig rumpa i vädret framför mig!) Vad är det för skillnad på polyester-PUL och bomulls-PUL? En sista fråga, är det någon som beställt från Nappies Covered? Erfarenheter? www.nappiescovered.com.au/store/Default.asp Hoppas att någon kan svara på mina frågor, det kommer säkert fler längre fram!
    Men det är ju en AU store! Jag har varit inne på den sidan 100 gånger minst, men dock aldrig köpt nått. Bor du här också?
  • banansmoothie
    Pytteblå skrev 2010-03-18 15:26:39 följande:
    Jag bor i Sverige men har bekanta i Oz som kan ta med till Sverige. De har ju så fina PUL-tyger!
    Ja visst har dem! Min symaskin fungerar inte för tillfället, annars hade jag också köpt (det är ju rea på en massa). Jag tycker du ska slå till, det verar vara ett seriöst företag.
  • banansmoothie

    Vad skönt att se att man kan hitta köpare begagnat. Om jag inte kan hitta nån bekant som vill köpa dem så kanske jag kan bli av med dem ändå. Och jag kan ju bleka ur de flesta fläckarna också (med hjälp av min vän solen ). Om man tänker på det så är ju 1500 för en hel blöjperiod (eventuellt två om man har fler barn som ska ha dem) ett rejält kap! Och mina bambublöjor är så hög kvalitet så de räcker nog för minst 2 barn till, kanske 3 .

  • banansmoothie
    Made in Taiwan skrev 2010-03-19 07:23:41 följande:
    Angående nappiescovered, vad tycker ni om priserna? 50 x 50 bit för typ 60 kr....
    Ja det är svindyrt, det var det som fick mig att tveka. Omönstrad pul kan man köpa på
    För ca 18 dollar, 2 meter gånger 1,5 meter. Finns i vit, ljusrosa, ljusblå, ljusgrön. Tror jag kommer beställa därifrån och sen sy ihop med vanligt bomullstyg på utsidan faktiskt. Alltså det är 12 lika stora bitar för dubla priset, rätt stor skillnad... man kan även köpa en snap-press för runt en 500-hundring men jag tror inte dina vänner vill ta med sig en sån till Sverige
  • banansmoothie
    Pytteblå skrev 2010-03-19 08:48:57 följande:
    Är det ingen som kan tipsa om bra mönster på blöjbyxor? Det går säkert att klura ut mha ett par gamla blöjbyxor men det skulle kännas tryggt med ett pappersmönster! Vad tror ni om att använda gamla formsydda blöjor för att göra AIO?
    Jag har tänkt att eventuellt göra om alla mina formsydda till AIO! Jag bara inte kommit på riktigt hur än... men jag hoppas det går!
  • banansmoothie
    drWho skrev 2010-03-20 10:16:19 följande:
    Någon som använt BG 3.0 pocket på lite större barn? Trivs väldigt bra med dem till min son, men har redan fått ändra till medium-knäppningen (onesize-blöjor) och han är inte ens 3 månader än! Och ganska normalstor, låg exakt på viktkurvan och lite över på längdkurvan när vi var på BVC häromdagen :) Känns som att han kommer växa ur blöjan på nolltid, men det ska ju funka hela blöjperioden, eller?
    Japp, jag har två stycken och använder dem till min son som är nästan 2 år. De passar jättebra. Jag hade samma tanke när han var mindre, för jag knäppte upp hela vägen nästan direkt, men jag vet inte riktigt hur, de växer på ett annat sätt sen tror jag. Nu är min son ganska smal så jag vet inte hur de passar på jättetjockisbebisar men för mig har de i alla fall fungerat hela blöjperioden hittils.
  • banansmoothie

    Är det nån som har ett mönster för pocketblöjor med sidknäppning? Alltså så man kan reglera både midja och lår.

  • banansmoothie
    Jolbi skrev 2010-03-31 10:48:33 följande:
    Hej & hallå, denna frågeställning har säkerligen kommit upp hundra ggr men jag tycker inte mig hitta något komprimerat svar. vi väntar vårt första barn som väntas komma om ca en månad, vi har från början bestämt att vi ska använda tygblöjor & nu har jag börjat sätta mig in i detta myller av information. Jag vet inte om jag är helt dum men det känns så rörigt så jag kan inte ta till mig all information - vilka blöjor man ska använda, pocket, formsydda eller vik osv. Har jag fått rätt för mig om man kan använda vikblöjor längst, att de kan anpassas storleksmässigt efter barnet för köper man storleksbestämda ex pocketblöjor måste man hela tiden uppgradera? Vad har ni använt er utav & under vilka perioder? Min kusin tipsade om att köpa begagnade blöjor, vad är er erfarenhet av det, funderade mest för jag har läst att vissa tvättmedel förstör blöjorna & man vet ju inte vad begagnade blöjor har tvättats med. Många begagnade är av märket imse vimse, vad har ni för erfarenhet av detta märke? Tackar ödmjukast för svar!
    Hej! Jag minns hur det var i början, och jag chansade helt enkelt lite. Jag har testat vikblöjor, formsydda bambublöjor (som man behöver blöjbyxor till) och bum genius pockets.
    Vikisar höll jag på med i ett par veckor. Det var bylsigt, tog massor av tid och inget jag rekomenderar. Det fungerar för små bebisar som ligger helt stilla, men så fort de har börjat röra sig så måste man antingen byta typ varje timme, eller så hindrar man rörelseförmågan hos barnet.
    Pockets är bra. De är enkla, är nästan som engångsblöjor, och torkar fort. Nackdelen jag känner med dem är att de lätt blir täppta (om man använder för mycket tvättmedel, eller smörjer in barnet med något fett). De har även i min erfarenhet, likt engångs läckt, speciellt på natten, samt vid storbajsning. En till nackdel är att om man låter de vara på länge, så tycker jag (alla har inte samma erfarenhet) att det blir fuktigt i blöjan, eftersom det är syntetmaterial så luftas det inte ordentligt. Men, det är ett väldigt smidigt alternativ.
    Bambublöjorna är mina favoriter och de jag använder mest av. Tillsammans med en ullbyxa är det det absolut mest andandes materialet. Tillsammans med PUL-byxa har jag aldrig haft läckage, mer än på insidan av byxblöjan. Bambu är även naturligt antibakteriellt. Det har 60% mer uppsugningsförmåga än bomull, så blöjorna blir mycket smidigare. Men, det finns nackdelar här också. Dels blir barnet blött om blöjan sitter på länge. Dock känner jag jämnfört med pockets att det är blöjan som är blöt, och inte barnet. Men självklart är det inte jättebekvämt att vara våt över hela rumpan. Det kan avhjälpas med fleeceinlägg (men då får man samma problem som med pocketsen, samt att det är en massa delar att lägga ihop vid byte!) Har man inga inlägg rekomenderar jag rispapper. Jag har aldrig använt det, men det är jäkligt omständigt vid bajsbyte eftersom bajset måste in i toaletten innan man tvättar blöjan. Gillar man inte att kladda med bajs så är rispapper en fördel! Det är även lite omständigt att sätta på både blöja och blöjbyxa vid byte, om man har ett barn som inte vill ligga still...
    När det gäller att köpa second hand så har jag ingen erfarenhet.
    Hoppas jag hjälpte något i alla fall.
  • banansmoothie
    Snellen skrev 2010-04-05 14:35:05 följande:
    Hej, vi har en liten pojke på 4 veckor och har börjat använda vikblöjor. Jag har lite frågning angående hanteringen i väntan på tvätt. Som det är just nu sköljer vi alla blöjor och hänger de på tork, sen tvättar vi dem ca var 4:e dag. Ibland kan vi vika och använda om sköljda kissblöjor, men oftast tvättar vi allt efter en användning. Mitt problem är när jag är ensam hemma så kan det vara svårt att hinna med sköljingen och framförallt hängningen för det kan jag inte göra med min pojke på armen. Jag har läst på lite olika ställen om att man kan ha blöjorna blöta i en hink fram tills tvätt. Blir inte det lite otrevligt och luktar och sånt? Är det någon här inne som har blöjorna blöta i en hink fram till tvätt? Hur fungerar det? Jag antar att man sköljer blöjorna ändå. Ja, om jag kunde få lite tips från er med erfarenhet skulle jag bli tacksam.
    Jag har alla blöjorna i en hink utan att skölja, skrapar bara ur bajs direkt så snart jag kan efter byte (oftast direkt) och separerar inläggen från blöjar. Sen hivar jag in allt i maskinen och tvättar varannan dag. Fungerar utmärkt. Jo visst luktar det lite ibland i tvättstugan, speciellt varma dagar, men då får man kanske köra en extra tvätt om det är mycket ammonialukt. Jag bryr mig inte om fläckar och sånt heller. Orka, liksom .
  • banansmoothie
    Anaiah skrev 2010-04-06 15:05:44 följande:
    Men om de inte står för blöjorna kan de väl inte säga emot tygisar? Jag tycker plastpåse och sen ner i pulpåsen borde räcka mer än nog.
  • banansmoothie
    Urtica skrev 2010-04-07 15:09:07 följande:
    Hej! Har en fråga angående röda rumpor, zinksalva och blöjor med fleece närmast rumpan. Lillan har problem med ruskigt röd rumpa, och det visade sig vara svamp. Hon har efter en kur med cortimyk varit hur fin som helst i rumpan, men problemet är att jag måste slabba på massvis med zinksalva (kör med meledas) för att det inte ska komma tillbaka. Tyvärr är inte våra nya allt-i-ett-blöjor med fleece särskilt förtjusta i salvan, och jag undrar hur jag ska kunna kombinera de båda. Jag har provat med rispapper, men en del av salvan går igenom ändå, och amningsbajset kladdar rundor och läcker ut. Har ni något bra tips eller får jag helt enkelt ta och gnugga blöjorna med yes efter varje användning?
    Zink är ju väldigt uttorkande och är nog inte det bästa för huden.

    Jag tror på att lufta lufta och lufta ännu mer. Byt blöja ofta, varje timme om det går, och lufta emellan. Jag använde och använder kokosolja på min son när han får röd rumpa, visserligen har det samma effekt på blöjan men om det smörjs på och sen får sugas in i huden under blöjfri tid (brukar inte ta mer än 10 minuter) så borde det gå bra med blöja sen. Jag har även smörjt med papayakräm, och det fungerar helt suveränt på lite värre eksem men det sugs inte in i huden på samma sätt som kokosolja så problemet kvarstår för blöjan. Sen, även om det känns trist när man har nya blöjor, kanske sonen är fleeceallergiker? Du kan ju i och för sig testa med silkesinlägg också, det kanske hjälper. I min erfarenhet har i alla fall massor av luftning och kokosolja/papayakräm gjort susen.

    När det gäller blöjor med syntetmaterial så har jag märkt att det just blir fuktigt på barnens hud. Mina andra blöjor (bambu och bomull) blir väldigt nerkissade ibland, men ändå känns inte huden blöt på samma sätt som med mina bumgenius som har fuskmocca. Så blöjor i naturmaterial kanske kan göra susen.
  • banansmoothie
    Urtica skrev 2010-04-07 20:47:14 följande:
    Förresten... var får man tag i papayakräm? :)
    Jag vet faktiskt inte var man hittar det i Sverige, det kanske inte finns (hemska tanke!). Den jag har heter Lucas Paw Paw ointment. Du kanske får söka runt lite och kolla om det finns.
  • banansmoothie

    Jag behöver hjälp!

    Plutt, som snart fyller två, är mer än redo för potträning. Han kan redan kissa på toaletten och ber ibland själv om det, och jag vet att om jag bara tog några veckor och verkligen försökte så skulle vi åtminstånde få honom torr dagtid. Men jag orkar inte! Anledningen är att det tar 700 år att ta av och på en blöja, och speciellt de gångerna det inte blir något så känner jag bara frustration. Han kan inte vara blöjlös heller eftersom han då kissar på heltäckningsmattan.

    Hur har ni andra gjort med tygisarna vid potträning? Främst er som använt tvådelsystem, har man pocket eller AIO så är det ju inget problem direkt.

  • banansmoothie
    anirahtak skrev 2010-05-02 09:10:57 följande:
    Moson: Vi har ingen torktumlare..är det helt kört då?
    Man kan styka också tror jag.

    Nån som har mer info om det?
  • banansmoothie

    Putteli: Tack för svar, våra går tyvärr inte att dra ner på det sättet .

    Nån annan som har tips?

  • banansmoothie
    Blå Flygare skrev 2010-05-02 10:05:16 följande:
    Vågar du har bara innerblöjan? Om den har resåri sidan så håller den nog bajset inne och på killar kissar ju fram så sen sitter han inte på det. Ärheltäckningsmattan lös? Känj ju läge att ta bort den. Hur har ni klarat ermed det hittils? Vi har fläckar högt o lågt på mattor o soffor... Inte kiss då, men kräks o matrester.
    Nej den är inte lös (har aldrig hört talas om lös heltäckningsmatta). Vi har fläckar redan men jag gör så gott jag kan, men liksom... bajs på heltäckningsmattan är inget trevligt (och jag det har hänt ett par gånger). Men jag ska testa med bara innerblöjan, problemet brukar vara att han tar av den dock... hmm.
  • banansmoothie
    havochsol skrev 2010-10-03 15:58:55 följande:
    Hej alla,
    jag bor utomlands och har lyckats hitta tygblöjor här! Överlycklig som jag blev så köpte jag 6 st i S för nyfödda som väger mindre än 3,5 kg. Ska sen komplettera med att köpa one size. Dessa som jag köpt nu har flanell i insidan och inlägg läggs emellan blöjan och utsidan. Hur många sådana är det värt att köpa innan de går upp i vikten till 3,5 kg? Kan one-size läcka i början när de ännu inte väger så mycket? Kan jag ha fler inlägg i one size för att förhindra läckage?

    Sen nästa sak. Min man är jätteemot att köpa tygblöjor eftersom han vet att vi är ganska lata av oss. Han tror att vi kommer att ha spenderat en massa pengar på blöjor som vi inte kommer använda och får då istället köpa engångsblöjor istället. Jag tror verkligen på dessa blöjor, men nu undrar jag, hur jobbigt är det med tygblöjor egentligen? Är 24 st i minsta laget? Hur ofta tvättar ni och hur många inlägg har ni utöver varje blöja?

    Tacksam för alla svar.
    Jag är också världens lataste. För tillfället använder jag engångs på natten och om vi ska ut en längre stund, så att jag slipper byta. Jag byter nämligen tygisar regelbundet varje 2 timmar eftersom jag inte har nått torrhetsskickt i mina blöjor. Jag har funderat på att sy in microfleece men nu håller vi på att potträna så dets känns onödigt. Om jag nånsin får ett till barn så ska jag dock göra så.

    Det är lite jobbigt. Men inte jättemycket mer jobbigt än engångs. Det jobbigaste är väl bajsblöjor där bajset inte är helt fast och man måste skrapa ur. Men amningsbajs behöver man inte ens skölja, så den första tiden tyckte jag var enkelt. Precis som Johlinn säger så slipper man släpa blöjor hitom och ditom. Dessutom har jag aldrig har läckage med mitt tvådelssystem (blöja och byxblöja). Däremot har mina pockets läckt flertalet gånger när de har blivit igentäppta av tvätt, och engångs stinker så mycket. Sen är det mycket billigare, mer miljövänligt och trotts att jag ibland inte orkat riktigt så är jag jätteglad för att jag investerade i tyg! Som sagt så är det skönaste nästan att veta att man ALLTID har blöjor hemma, oavsett ekonomi eller tidsbrist. Jag har även ett stort lager av vikisar (som jag mest använder som trasor till spill och matkladd) som jag har använt som reservblöjor om man inte hunnit tvätta eller torka blöjorna. Jag har 24 formsydda och det räcker mer än väl, då tvättar jag varannan dag för blöjornas skull.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24