Inlägg från: Snellen |Visa alla inlägg
  • Snellen

Tygblöjetråden 24

Hej, vi har en liten pojke på 4 veckor och har börjat använda vikblöjor. Jag har lite frågning angående hanteringen i väntan på tvätt.

Som det är just nu sköljer vi alla blöjor och hänger de på tork, sen tvättar vi dem ca var 4:e dag. Ibland kan vi vika och använda om sköljda kissblöjor, men oftast tvättar vi allt efter en användning. Mitt problem är när jag är ensam hemma så kan det vara svårt att hinna med sköljingen och framförallt hängningen för det kan jag inte göra med min pojke på armen. Jag har läst på lite olika ställen om att man kan ha blöjorna blöta i en hink fram tills tvätt. Blir inte det lite otrevligt och luktar och sånt? Är det någon här inne som har blöjorna blöta i en hink fram till tvätt? Hur fungerar det? Jag antar att man sköljer blöjorna ändå. Ja, om jag kunde få lite tips från er med erfarenhet skulle jag bli tacksam.

• Snellen

Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?

• Snellen

Tack för era svar.

Vad skulle kunna vara ett bra torrskikt i blöjorna?

Pockets kanske jag kan prova med om det blir skillnad.

EC:a gör vi, så gott vi tycker det är rimligt iaf. Han får sitta en stund på pottan vid varje blöjbyte. Det gick jättebra ett tag, sen kom en resa emellan och han verkade komma av sig.

Jag kan också ha reagerat lite i förtid, för idag känns det som det funkar bättre än igår. Och kinkigheten kan ju också bero på annat, till exempel stress efter långa resdagar och mycket synintryck. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24