Inlägg från: Maria K |Visa alla inlägg
  • Maria K

Tygblöjetråden 24

Nu har jag lyckats Ullkura dotterns hemstickade blöjbyxor, men undrar nu hur mycket måste jag ha i för att hon ska klara nattten? och behöver jag ullkura mer än 1 gång?

• Maria K
    Snellen skrev 2010-08-08 19:40:30 följande:
    Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?
    Inga bra tips eller erfarenheter...

Prova pocket istället för vikblöjor?
    (Har tyvärr inga att låna ut då alla används flitigt hemma hos oss )
  • Maria K
    SaltNapp skrev 2010-08-08 22:15:47 följande:

blir tokig !
    VAD skall man använda för inlägg i blöjorna för att dem inte skall läcka vid tryck..?
    tex bilbälte, hoppgungan osv...

kör pockets

Vi använder hampa och hampa/bambu inlägg och har aldrig märkt av läckage vid tryck.
  • Maria K
    onoff skrev 2010-08-22 00:52:40 följande:

Är det någon som kombinera tyg och pappersblöjor?? Tänkte prova att ha pappers på natten och när vi åker utanför huset, men har hört om barn som får extremt röda rumpor vid för mkt omväxlingar...

Vi använder engångs nattetid och tyg dagtid, detta för att alla ska få sova hela nätterna.
    VI har bara fått problem med engångs då vi köpte "fel" märke, när vi använt tyg och engångs varierat dagtid.
  • Maria K

En storleksfråga, vi använder pockets (fuzzi bunz mest) och då vår dotter är prematur så fick vi ju använda engångsblöjor först och sen XS, hon väger nu ca 7,5kg och har fortfarande storlek S.

Men vad har vanliga "stora" bäbisar för storlek när de föds?
    Bäbis ska komma om typ 1,5 månad och på den tiden tror jag inte N har växt i M storleken.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24