• Yamit

Tygblöjetråden 24

Ekorrfamiljen skrev 2010-05-19 12:53:17 följande:
    Meeen, hjälp mig!! Vi har flanellblöjor (för det mesta) till Vemund men nu stinker det ammoniak vid varje blöjbyte. Jag tycker att jag har prövat allt; mer tvättmedel, mindre tvättmedel, 95 grader, bikarbonat eller ättika i sköljvattnet.. Vad mer kan man göra? Vill verkligen ha de här flanellblöjorna för de suger upp allra bäst för storkissaren.
    I nagon av de tidigare tradarna namndes att det stank extra mycket ammoniak nar de far tander, sa det kanske ar ett overgaende/tillfalligt problem?
  • Yamit

Ekorren – en gang fick dottern arva ett par fina trikatrojor av en kusin. En av dem luktade unket/surt aven efter tvatt och det gick inte bort trots att jag tvattade om den (i for hog temperatur dessutom). Tankte forst slanga den, men ville ge den en chans till. Jag blötlade den forst i attika och tankte sedan slanga med den i dagens maskin. Av nagon anledning kom den inte med och nar jag hittade spannen 2 dagar senare hade attikan torkat in och trojan var helt torr (jag hade anvant ett tunt lager av 5% attika pa botten och inte spatt med vatten). Efter en omgang i maskin var den trojan helt luktfri, sa man kanske maste lata attikan verka tillrackligt lange och verkligen ge den tid att tränga in i materialet for att fa den luktneutraliserande effekten? Kanske aven lata det “torka in” (i de rena blojorna) forst, som jag rakade gora, och sedan tvatta? Later kanske overdrivet, men om du inte far bort lukten pa annat satt sa kanske det ar vart ett forsok?

• Yamit
    IVFmamma skrev 2010-10-15 14:14:21 följande:
    Ni som använder tygbindor, hur många har ni av varje "sort"? alltså hur många dag, natt osv.?

Om ni inte använder det, nån som vet om tygblöjetråden är aktiv?
    Senaste linken (ifall du vill stalla fragan dar): www.familjeliv.se/Forum-5-95/m44406540.html
Svar på tråden Tygblöjetråden 24