• zuzzan

Tygblöjetråden 24

yrväder skrev 2010-05-22 12:06:58 följande:
    Är dom tvättade i sköljmedel är det i princip kört, nån (läs sambon ) körde våra kökshanddukar i sköljmedel, och jag har säkert tvättat dom 20 - 30 ggr efter det och dom suger fortfarande dåligt när man torkar disk. Och då är dom bara tvätade ett par ggr i sköljmedelstvätt.

Där håller jag inte med dej iallafall inte när det gäller kökshanddukar och inte andra handdukar heller. Tidigare tvättade jag alltid kökshanddukar med sköljmedel - i flera år! Tills jag började med tygblöjor och gjorde kopplingen mellan sköljmedel och uppsugningsförmåga. Tvättar numera kökshanddukarna utan varken skölj-, eller tvättmedel i 90° och jag märkte en betydlig skillnad efter ett par gånger.

Även små tvättlappshanddukar tvättade jag med sköljmedel när jag använde dem som kräkstrasor (innan jag började med tygblöjor till E), tvättade dem utan ett par gånger och använde dem sen som extrainlägg till blöjorna och det funkade hur bra som helst.

Så till Svampp - tvätta ett par gånger och kör sen. Jag har läst om många som sytt om gamla handdukar till blöjor utan problem.

• zuzzan

Ser att det har varit/är en liten diskussion om tygblöjor på förskolan. På min dotter har jag endast kört med AIO/pockets på förskolan och det har funkat hur bra som helst! De har hållit såpass länge att de har inte behövt byta oftare på henne än på de andra barnen.

Jobbar även på förskola och skulle inte ha några som helst problem med barn som använder tygblöjor - men jag skulle inte vara så förtjust i vikisar. Tyvärr satsas det alltför lite pengar på förskolan, iallfall sparar de in på personal i massor känns det som + att våra lokaler är värdelösa (ett skötrum som inte ens "sitter ihop med resten a avdelningen") det gör att många blöjor byts stående för att det ska gå fort. Vet att det är så på många andra förskolor också. Därför skulle jag inte rekommendera vikisar eller formsydda. Men det är som sagt förutsättningarna hos oss, hos er kanske det ser helt annorlunda ut.

• zuzzan
    Loreena skrev 2010-09-23 20:26:28 följande:
    Är det bara jag som tycker att engångsblöjor luktar urk? Jag tycker att det luktar kiss, institution som för tankarna till äldreomsorgen, ammoniak, kemikalier och bläääk.
    Tygisar är det bästa! :D
    Håller med dej, jobbar på förskola och pappersblöjorna luktar allt annat än ok! - oanvända, ännu värre med innehåll
  • zuzzan
    Pulp skrev 2011-03-04 15:19:15 följande:
    Låter bra med män som är lättövertalade. Min man går ju med på det men tycker att jag är lite knasig! Men jag tänker förvika vikisarna och underlätta så mycket som möjligt i början!

Ronjas mamma: Vilket bra tips! Jag ska testa!
    Min tyckte jag var helt blåst som skulle "gå tillbaka i tiden" när jag introducerade tygblöjor men då jag byter 97% av alla blöjor och fixar tvätter ansåg jag att han inte hade något att säga till om

När dottern sen blev torr betydligt tidigare än de barn vi umgås med satt han och berättade om hur bra det var med tygblöjor
  • zuzzan
    Loreena skrev 2011-03-21 11:23:22 följande:
    Jag förvarar våra kissiga blöjor i en tygpåse (ej plasthink) Det kan ligga i uppår 5 dagar utan att lukta ut i rummet. Det luktar dock när jag vänder ut och in på tygpåsen och trycker in blöjorna i maskinen. Tygpåsen tvättar jag med blöjorna.

Skulle det mot förmodan lukta så har jag nu under vintern ställt ut dom på balkongen, men då tagit in dem på upptining en dag innan tvätt... De luktar ingenting efter tvätt. Tvättar alltid i 60 grader med bara lite flytande tvättmedel. Det behövs ingen ättika eller nåt heller. Jag tror att om man sköljer blöjorna så luktar de surt tidigare(?), typ som handdukar som man glömt att packa upp efter en dag på stranden.
    Är din tygpåse i "rent" tyg, eller är det pul-tyg?

Måste fixa någon typ av påse själv, därav frågan
  • zuzzan
    Nillan77 skrev 2011-03-31 20:46:30 följande:
    Jag köpte ett fyrapack av Papoose, men fick reklamera två för att lamineringen på pulen släppte redan i första tvätten. Fick två nya och det hände exakt samma sak med dem. Jag har två som fungerar av sex provade. De är rätt små tycker jag, men har aldrig läckt.

Inuti blöjan står det:
    Outer material: 100% Polyester waterproof PUL
    Inner material: 100% Polyester Micro-polar fleece
    Jag har testat en papoose och den gick sönder direkt i tvätten. Har 6 från babyland och de funkar bra.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24