• Giraff

Tygblöjetråden 24

Hej! 

Nån som testat Itti Bitti D'Lish? Har kikat på dom på babykind.co.uk och tycker att dom verkar bra.. 
  • Giraff
    glockenbach skrev 2010-05-28 11:24:38 följande:
    Kan återigen bara tala mig varm för Bumgenius flip. Tcker de är suveräna, små och enkla och torkar superfort. Och torra mot huden. Möjligen en smula instängda men inte så det stör. Min kille tycker vi ska sälja alla vikblöjorna... jag som stickat ytterbyxor och allt...;)
    Dom verkar faktiskt jättebra! Hur ofta måste du tvätta byxorna? 
    Har du testat deras disposable inserts också?
  • Giraff

Jag har fått hem Itti Bitti D'Lish Snap In One nu, och testat lite smått. 

De har inte utsatts för nån större prövning än, men här kommer ändå en kort recension! 

* De sitter JÄTTEBRA. Jag är inte något tygblöjeproffs, har bara provat Imsevimse och BG (pocket & AIO). Jag tycker Itti Bitti har mycket bättre passform. Sitter inte åt för hårt, men sitter ändå på plats helt perfekt. BG tycker jag har gett röda märken på låren, som om dom sitter för hårt -  det ser inte så kul ut. Men inte med Itti BItti alltså. 

* Kisset har inte gått igenom inläggen, lätt att bara byta inlägg och behålla blöjan.  

* Lätt att bestämma hur mycket inlägg man vill ha, och eftersom det sitter fast med knappar blir det inte knöligt! På det stora hela väldigt lättanvända. 

* Ja, dom är ju sjukt snygga också. 

Mannen ska få testa och säga vad han tycker också, men det lutar åt att det blir en beställning med ett helt gäng Itti Bitti!  

• Giraff

Jag skrev tidigare i tråden att jag testat Itti Bitti D'Lish snap in one; här kommer en uppdatering, nu efter att vi använt dom lite längre och fått hem leverans nr 2.  

Både jag och mannen är helsålda, dom är hur bra som helst. Passformen är suverän, de är smidiga, och inläggen suger upp jättebra. 

Jag kan dessutom VARMT rekommendera att beställa från Cheeks and Cherries!

www.cheeksandcherries.co.uk/

Bra priser (jag jämförde flera siter...), supersnabb leverns och fantastisk service. Jag hade råkat beställa inlägg av fel storlek, vilket jag upptäckte preciiis när ordern gått iväg. Jag skickade iväg ett mail och fick ett trevligt svar efter bara några minuter att dom ändrat åt mig! 

Såå, jag rekommenderar verkligen både Itti Bitti och Cheeks and Cherries! 

• Giraff
    Loreena skrev 2010-07-14 07:56:34 följande:
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
    Vattenkanna kanske? Och en våt trasa? 
  • Giraff
    Joe skrev 2010-07-14 20:48:45 följande:
    vilket bra svar - tack! :)
    hur är det med formsydda blöjor som enligt uppgift är "one size"? låter ju ganska osannolikt att de skulle funka både för de minsta och mot slutet... där känns ju vikblöjor bättre, och jag har även tänkt tanken att de kan användas till så mycket annat! de som jag och syrran hade när vi var små blev kökshanddukar senare ;)

prefolds lät intressant, de ska jag kolla upp :)
    Jag har provat Bumgenius one size, jag tyckte den var sådär. Fast å andra sidan var jag inte jätteimponerad av passformen på BG's storleksanpassade heller...  

Vikblöjorna använder vi jättemycket till allt annat utom just blöjor, så dom kommer du ha användning för även om du inte gillar dom som blöjor! 

• Giraff
    onoff skrev 2010-07-22 10:02:43 följande:
    Hejsan. Dags att börja tvätta mina tygblöjor nu. Har bf om 2 månader och vill vara förberedd ;) vilket tvättmedel ska jag använda och hur många ggr ska jag tvätta? Alla blöjor är nya. Ska dom torka mellan tvättningarna? Hur mkt tvättmedel? Och kan jag tvätta alla 24 blöjor och 6 byxblöjor i samma tvätt, kan jag även slänga med mina extra inlägg som jag köpte. Allt går att tvätta i minst 60 grader.
    Mest miljövänligt blir att slänga ner några i taget tillsammans med er övriga tvätt!
  • Giraff
    Snellen skrev 2010-08-08 19:40:30 följande:
    Hej, vi använder vikisar till vår pojk som nu är 5 månader, förutom när vi är på resa. Hittills har vi gjort 3 resor á 4 dagar vardera till farmor och mormor. Under resorna har vi använt engångsblöjor och det har fungerat jättebra. Problemet har kommit när vi kommer hem igen. Pojken tycker inte alls om vikisarna när vi kommer hem igen. Han blir kinkig så fort de är lite fuktiga och han blir dessutom rödare om rumpan i vikisarna än i engångsböjorna. Det känns som han vaknar oftare på nätterna också, för att blöjan är blöt och inte nödvändigtvis för att han är hungrig.

Vi vill ju så gärna använda tygblöjor, men jag känner att min vilja vacklar när han själv inte verkar tycka om dem. Är det någon som har nån erfarenhet eller nåt tips att dela med sig av?
    Ni kanske ska investera i ett par-tre stycken pocket eller AIO, som ni kan ha i alla fall nattetid? Om rumpan får "vila" från att vara våt på nätterna borde det röda försvinna.

Dagtid får ni kanske byta oftare!

Eller börja EC:a! :D

(förresten, det kan inte vara så att han blir kinkig och gnällig INNAN han kissar? Ni kanske tolkar gnället som att "han gillar inte att vara våt" - fast det i själva verket är så att han säger till när han är kissnödig? En tanke bara!) 
  • Giraff
    Candra skrev 2010-08-09 16:17:23 följande:
    Finns det nånstans där man kan se hur de olika sitter på?
    Hur man kan se hur olika typer av blöjor sitter på? Eller olika märken?

Det lättaste är nog att bildgoogla! Eller så får du fråga här, om det är några särskilda du undrar över!
  • Giraff
    Modgun skrev 2010-08-09 15:48:02 följande:
    Jag funderar på att börja med tygblöjor till bebben jag väntar nu. Vilka är bäst? vad kostar det osv, osv.
    Vill för övrigt sä'ga att jag är helt lost när det gäller tygblöjor.
    Vilka som är bäst är svårt att säga, man får prova sig fram! Köp några olika modeller (går att hitta begagnade billigare på t.ex. blocket) och prova dig fram, så märker du vad som passar för er!

Vad det kostar är också svårt att svara på. Det beror på vad du vill köpa! Köper du ett jätteparti begagnade blir det rätt billigt - men om du köper nya blir det dyrare. Sen kan man ju välja om man köper one-size blöjor som räcker hela tiden (men som blir lite klumpigare i början) eller om du vill ha i olika storlekar.
  • Giraff

Gör ett tillägg här också:

Vi tyckte det var bökigt med tygisar när bebisen var helt ny och liten och bajsade hela tiden, så vi körde pappers istället. De blöjor vi hade i newborn-storlek blev bara använda några gånger, tyvärr. Så det kan ju finnas en poäng att inte köpa jättemånga minitygisar, innan du vet om det passar för just er.

Fast sen kan man ju börja med tygisar igen, lite senare! Det gjorde vi!

• Giraff
    onoff skrev 2010-08-10 12:44:38 följande:
    Min mamma tyckte tvärtom, när bebisen började äta vanlig mat så gick dom över till pappers för att det vart ett annat bajs :)
    Hehe, ja det kan ju vara olika! Beror säkert på vilken typ av tygblöja man använder också.

Vår son började bajsa på toaletten vid 6 månader, så jag har aldrig tyckt att det varit ett stort problem.
  • Giraff

Hej Parsley!

15 tror jag räcker gott och väl om ni har egen tvättmaskin. Ett tips är att inte beställa alla på en gång, utan ta ett par och testa så att dom passar just er och er bebis.

Vi testade BG, men fastnade inte direkt. Tyckte passformen var sådär och att de verkade skava lite.

Nu har vi bara Itti Bitti D'lish, snap in one - vi ÄLSKAR dom! Underbara blöjor! (men jag skulle inte rekommendera att köpa så många ittibittisar i stl S till en nyfödd, eftersom modellen är rätt slimmad är risken att man växer ur alla på rätt kort tid. Bättre att köpa ett gäng i stl M istället, de är från 6,5 kg)

Dock finns dom inte i Sverige, man får beställa från England.
    Jag har beställt från Cheeks and Cherries, som jag rekommenderar helhjärtat. Snabb leverans, jättebra kundtjäns (om man beställer fel... *harkel*)

Överlag är det en jättebra hemsida, mycket informativ! Man kan läsa kundomdömen om alla blöjor också, det är superbra.

http://www.cheeksandcherries.co.uk/

• Giraff
    Parsley skrev 2010-08-12 13:01:27 följande:
    Tack för supertipset om hemsidan, den verkar jättebra! Itti Bittis är SÅ himla söta - man blir ju sugen bara för den sakens skull....Glad Hur funkar de på natten för er? Köpte ni några i storlek S? Det är svårt att veta hur många av varje storlek man behöver. Jag är lite inne på BG one size, med kanske några mindre storlekar som komplement, från typ Itti Bitti eller liknande. Har nog släppt tanken om IV, tror jag, det här verar så mycket enklare.
    Ja, dom är jättegulliga! Mjuka, pälsiga och fina färger.

De har aldrig läckt nattetid (eller på dagen heller, för den delen), men sonen är inte nån storkissare nattetid så jag vet inte hur de är för lite tuffare utmaningar.

Fördelen med ittibittisar (och BG Flips) är ju att man inte behöver så jättemånga blöjor, eftersom man kan knäppa i och ur iläggen och återanvända själva blöjbyxan. Man får köpa till extra ilägg istället!

Vi hade inte några i strl S. Blir det syskon tror jag att vi ändå går direkt på M, det känns som en ganska stor kostnad för blöjor de växer ur snabbt. Jag gissar också att strl M går att använda på mindre bebisar än vad de anger i storleksrekommendationen, för så var det med L-blöjan.
  • Giraff

Jag tycker att pampers-blöjorna är värst! Luktar konstigt, mystiskt snustorra (oavsett hur mycket kiss som kommit) och allmänt superplastiga.

Blää säger jag också.

Vi har använt ICAs blöjor när vi inte har tygisarna, dom är i alla fall bättre än pampers. 

• Giraff
    annbom skrev 2010-09-08 20:55:17 följande:
    Använder du vikisar och blöjbyxor så behöver du 3-4 st i varje storlek. Ska du använda pockets så byts allt varje gång och då behöver du betydligt fler.
    Det finns ju ett 3:e alternativ också, fast det är lite ovanligare (här i Sverige i alla fall)

Blöjor av samma typ som  Bumgenius Flip och Ittibitti d'lish snap in one - blöjor där inlägget knäpps fast. 
  • Giraff
    Krake skrev 2010-10-10 11:22:36 följande:
    Grrrr! Jag får inte ordning på nätterna. 

Vi vill ha en blöja som suger bra och känns hyfsat torr länge. Den ska inte ha en extra blöjbyxa, eftersom sonen avskyr att byta blöja på natten, så det måste gå så smidigt och fort som möjligt.

Vi har testat pockets (DryBees) och AIO (SweetLili) men de bara läcker, helt hopplöst! Inatt läckte det två gånger. Inget vidare för mig och pojken att behöva klä av honom och byta pyjamas.

Ska vi vara tvugna att köra pappersblöjor på natten? 
    Jag älskar ju mina Itti Bittisar, så jag skulle rekommendera dom! 

Du kan ju testa i alla fall - jag har beställt från Cheeks and Cherries, och det är billig frakt och leveransen är skitsnabb!

www.cheeksandcherries.co.uk/acatalog/info_12646.html  
  • Giraff
    Krake skrev 2010-10-10 18:57:23 följande:
    Ok, intressant Giraff... Har du provat deras one-size? Kör du med booster?

Tack för tipset! 
    Nix, one sizarna är helt nya, så dom har vi inte provat tyvärr! 

Vi har inte använt booster, men har man en storkissare kan det nog vara bra nattetid. 

• Giraff

Jag säger också MENSKOPP! 

Den är fantastisk, fattar inte att det är så få som använder den? Och varför säljer dom inte menskopp på apoteket?

Och det är absolut inte äckligt, tvärtom! Jag tycker det är mycket äckligare med gamla bindor eller tamponger. 

• Giraff
    Höst flickan skrev 2010-11-02 18:26:24 följande:
    hej, helt grön i detta område...dock är jag jäkligt less på blöjor som innehåller gifter o skit.
    Har en 5 månaders o undrar hur dessa ekologiska blöjor funkar..är dom verkligen bra?
    hur går det med bajs?
    hur många behöver man?
    räcker dom tills barnet är 3 år?(ca)

Jag antar att du menar tygblöjor generellt?  

De flesta tygblöjor är jättebra. Sen kan det vara så att olika modeller passar olika bra på barnet, som med vanliga blöjor. Det finns också olika sorters tygblöjor, som är lite olika som koncept - så man får prova sig fram! 

Bajs är inga problem. Man skyfflar ner det i toalettstolen bara, och sköljer av blöjan med lite vatten om det behövs.

Hur många man behöver beror på vilken sorts tygblöja man har och hur ofta man tvättar...

Tygblöjor kan barnet ha hela blöjperioden. Det finns till och med blöjor där man ändrar storleken eftersom, så att barnet kan ha samma blöjor hela perioden. Så kallade one size-blöjor!

Fråga om du undrar något mer!  
Svar på tråden Tygblöjetråden 24