• Krake

Tygblöjetråden 24

Hej! En manad kvar tills bajs-och-kiss-monstret kommer, och jag kom precis pa att det därför nog är dags att kolla upp detta med blöjorna

Surfade runt lite igar och har blivit lite klokare och lite mindre klokare.

Det som later mestintressant tycker jag är vikblöjorna, men vi far se, kanske far vi blöjor av en kompis och da blir det ju att vi "tar vad vi far".

Det jag undrar över är istället blöjbyxor. Kalla mig dum, men jag hade inte fattat att man maste ha det! Kan inte minnas att jag sag nagra när kompisen bytte pa sin son, men jag kan ju ha missat det.

Alltsa, har jag fattat rätt:

* Om man har vikblöjor maste man ha blöjbyxor

* Deras funktion är 1. att stoppa läckage 2. att fa blöjan att sitta pa plats

* De kan vara gjorda antingen av ull eller av nan sorts plastat tyg.

* Tanken är att de ska bytas mycket mer sällan än själva blöjan, sa att man bara behöver typ 5 st.

Stämmer sa langt?

Mina fragor:

* Behöver man verkligen ALLTID byxan? Det verkar sa varmt och bylsigt? Jag fattar att man vill ha det om barnet t ex sitter i bilbarnstolen eller i farmors knä, sa att det inte blir nat läckage pa dessa ställen. Men pa natten t ex, eller om bebisen bara ligger pa en filt, typ, är det inte bättre med bara blöja och sen ev. plastad frotté eller nat för att skydda madrassen? (om  man har blöja alls, lufta rumpan är ju saklart bra det med) Läcker det verkligen sana mängder att man maste ha spärrskikt? Sugs inte det mesta upp, och sa byter man? Eller? Är tanken att barnet ska kunna kissa manga ganger innan man byter eller..?

* Hur ofta maste man köra ullkur pa ett par ylleblöjbyxor, ungefär? Efter varje tvätt? Oftare? Mer sällan? (vet att man inte ska tvätta dem för ofta)

* Blir sana här plastade blöjbyxor inte väldigt harda och svettiga?

* Läste nanstans om blöjbxor i fleece - det är väl inte tätt?

* Nan som har en bättre länk till "enklaste blöjbyxan" www.baranara.se/sidor/tygblojor.html ? Jag kan inte öppna den.

* Det stod nanstans att sa länge man ammar ska blöjbyxorna ha benmuddar mot mjölkbajsläckage - är det verkligen ett maste?

* Maste stickade blöjbyxor vara tjocka? Jag har en visserligen tät, men mycket finstickad, tröja jag skulle vilja sy av...

Sen ett par allmänna blöjfragor:

Enligt en artikel ska man vänta med tygblöjor tills becket har kommit ut - haller ni med?

Enligt en annan sida far man absolut inte använda tvättnötter till blöjor - med an ytterligare en skriver att hon använder just detta. Asikter?

Det var allt för denna gang - blir jätteglad om nan vill svara...

• Krake

Tack, det låter vettigt!

Fler åsikter välkomnas!
  • Krake

Tack för flera svar!

Jag kan tyvärr inte sticka, men tack ända.

Min mest akuta fraga just nu är detta med ytterbyxor i fleece - är de täta? Jag har sa svart att föreställa mig det men det kanske de är? Jag har nämligen tva stora fleecefiltar jag inte behöver plus ett jättebra mönster pa fleeceytterbyxor sa det vore himla lämpligt...

Det jag har svart för med muddarna är att jag tänkte sy nagra byxor av en kasserad ulltröja och da far man ju inte ut nagra muddar. Beskrivningen jag har är utan. Men man kanske kan ta och sätta in muddar av fleece i ullbyxorna, eller blir det knas med ullkuren da?

• Krake

Igar hade jag sömnadsorgie, sydde fem blöjor av lite gamla bomulls-t-shirts och en kofta jag hade hemma. Använde en T-liknande form, med en trekant upptill och sen avsmalnande. Vi far se hur pass bra de funkar - gratis är de iaf Av spillet fick jag ut en stor hög trasor som antingen kan bli extra inlägg eller tvättlappar, plus ett par brallor. Mycket nöjd!

Nästa steg är fleecebyxor. Har bara tjock fleece, tror jag syr nagra enkla och nagra dubbla sa far man testa. Synd bara att den är ill-neon-grön... :-O

• Krake
    SaltNapp skrev 2010-05-20 16:38:40 följande:
    blir fleece varmare än ull? vilket model av byxor sydde du av fleecet.. dra på eller någon slags knäppning?
    Dessa fleecebyxor håller jag på att sy just nu: 
    Finns flera olika mönstervarianter att ladda ner gratis. De är superenkla att sy! Jag gör varianten med ett extralager i mitten.
  • Krake
    Candra skrev 2010-05-22 22:18:16 följande:
    Frågar igen då det är ganska angeläget (och otåligt ) att få svar. Ni som syr egna, vad har ni för tyg som håller fukten inne? Och vart köpte ni det?
    Nu har mina ju inte testats "in action" än eftersom bebisen ännu kissar inne i min mage så jag kan inte ge nån garanti för funktionen. Men jag har sytt mina blöjbyxor av fleece. Just i mitt fall var det en fleecefilt fran IKEA som svärmor hade råkat lämna i var bil.
  • Krake
    Svampp skrev 2010-05-23 17:43:28 följande:
    Cocco: Behöver man fålla även om man bara tänkt tvätta dem max en gång eller två (tanken är ju i det närmaste att ha det som engångsblöjor, fast att bebisen slipper alla kemikalier). Hade annars tänkt att det bara räcker att zick-zacka tätt, men det kanske inte ens räcker för några dagars användning ändå?
    Joho då, det räcker. Jag har ett par tygbindor som jag sytt på detta vis. De har liksom skägg i kanten men håller ihop ändå efter ca 2 år.
  • Krake
    Candra skrev 2010-05-24 15:49:13 följande:
    Kan ju göra nån i fleece och testa, hade varit praktiskt om man kunde få användning för allt som ligger och dräller hemma =P Såg en som gjorde helt i frotté.. Men det lär ju knappast hålla fukten inne, tvärtom.
    Mm, nej frotté är väl mindre lämpligt som yttre skal. Jag tror faktiskt, efter att ha gjort dessa byxor, att de kan funka. De har dubbel fleece precis i mitten.
    För mig känns det spontant trevligare med ull eller fleece än PUL. Mjukare och släpper igenom luft.
  • Krake

Wow vilka fina blöjor!

Verkar vara väldiogt stort med tygisar i Finland. Man fgar upp manga finska sidor när man googlar. Som tur är har jag en finsk styvmor.

Tänkte fraga en grej till idag: Vad har ni andra för erfarenhet av barnbecket? Är det typ omöjligt att fa bort? Funderar som nagon annan nämnde att göra ett gäng "engangstygblöjor" av ett badlakan... Hur har ni andra gjort?

• Krake

Jag har sytt tvättlappar av gamla badlakan och andra bomullssnuttar (t-shirts och sant). Nyköpt frotté suger ju sa daligt, sa att de är gamla och urtvättade är bara en fördel.

Tänkte passa pa att fraga igen om barnbecket. Hur har ni gjort? Är det omöjligt att fa bort/förstör blöjorna? Bör jag fixa ett gäng släng-tygisar till första tiden?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24