• Joe

Tygblöjetråden 24

jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?

sådär, det var en del... någon som har lust att guida en vilsen men nyfiken blivande mamma i tygblöjsdjungeln lite?

Första barnet 21/7, nu är det spännande...
  • Joe
    emindy skrev 2010-06-15 00:27:50 följande:
    Vi har fastnat för vikblöjorna, det är de vi använder mest till vardags och vi använde dem även till liten nyfödd även om vi varvade med engångs alldeles i början tills vi kommit in i det hela
    Att sy egna vikblöjor kan inte löna sig annat än om man har gamla flanelllakan hemma som man vill göra om till tygblöjor. helt nya blöjor kostar mellan 10-20kr styck
    Ikeas barnslig tyckte jag om efter ett tag men i början tyckte jag att de var stela och sög dåligt. Mitt tips är att köpa och börja använda till ALLT helst några månader innan bebisen föds så de blir riktigt mjuka och slitna

Vikning tycker jag "origami" är den som funkat bäst
    fler månader än en blir svårt eftersom det är vad som återstår... ;) däremot har jag börjat tvätta både tvättlappar och kläder och tänkte låta de gå med i varje maskin tills plutten kommer, på så vis borde kemin i alltihop minska något samtidigt som de blir lite mer slitna och mjuka. plus att vi kan få våra kläder rena lite oftare - har alldels för stor tvättmaskin känns det som ibland :p men det är väl bra egentligen för då får jag anledning att slänga med ett lakan då och då ;)
  • Joe
    emindy skrev 2010-06-15 10:05:28 följande:
    Tvättlapparna kan du ju använda till städning eller kanske misshandla dem på något vis, typ trampa på dem utomhus eller nåt mellan tvättarna. De är faktiskt jättebra bara de får bli lite mjukare.

haha "misshandla dem på något vis"... jo men det är ju klart en ide faktiskt :)

min största fundering just nu är blöjbyxor - var jag ska skaffa, vilken sort och hur många. ingen aning där.

• Joe
    emindy skrev 2010-06-15 23:33:30 följande:
    där måste man nog prova sig fram faktiskt. Jag tyckte ullbyxor lät så bra innan bebis föddes och det tycker jag väl fortfarande men när jag bar i sjal blev det lite tryck på blöjpaketet och då kunde det läcka igenom ibland, då var pul-byxorna bättre. Men ullbyxor luftar bra för rumpan, är relativt billiga och enkla att göra själv samt är ett naturmaterial, inge plast här inte
    ah, det tänkte jag inte ens på... att det blir tryck från sjalen. antar att man kan skaffa någon av varje och testa. hur många byxor kan man tänkas behöva, på ett ungefär? har ju aldrig haft blöjbarn så jag är ett totalt blåbär på området Skrattande
  • Joe
    Ronjas mamma skrev 2010-06-16 10:21:33 följande:
    sjalen kan orsaka andra läckor också
    hade en total katastrof precis innan ett barndop för ett par år sedan eftersom presset från sjalen tryckte upp allt i bodyen ;-(
    haha å nej! vad jobbigt!
  • Joe

nu kommer vårat pyre när som helst, och jag funderar fram och tillbaka på blöjor och blöjbyxor... var precis inne och kollade på imse vimses blöjbyxor och förmodligen skaffar vi ett par stycken därifrån, men när jag kollade runt på hemsidan började jag fundera på formsydda blöjor. hade ju egentligen tänkt använda vikblöjor, men eftersom jag inte har någon aning om egentligen hur "man gör" så känns det ju spontant mycket enklare med formsydda - vad säger ni som har lite erfarenhet av en eller båda sorterna?

tänker mig att vikblöjorna iofs kanske är lättare att anpassa så att de sitter tätt och bra på alla sorters ungar, men är mer pyssel med - kan det stämma? och hur är det med inlägg, behövs det i båda sorterna?

• Joe
    Shmone skrev 2010-07-14 20:43:25 följande:
    Stora fördelen med vikblöjor är att dom kan anpassas i vikningen och du kan använda samma blöjor hela tiden - medan de formsydda måste du byta hela uppsättningen när bebisen växer ur dem. En annan fördel med vikblöjorna är att dom torkar väldigt fort efter tvätt, och kan användas till i stort sett vad som helst.. kräktrasa, skurtrasa, handduk you name it.

Vi kör med vikblöjor och har även några prefolds och jag är jättenöjd. När man har fått in snitsen tar det inte många sekunder att vika blöjorna. Jag viker dem när jag viker tvätt så ligger de klara för blöjbyte. Här finns en youtube med hur man viker och tar på den
    ">

" target="_blank">

Jag skulle också vilja slå ett slag för prefolds, det amerikanska svaret på vikblöjor typ, för jag tycker dom är väldigt bra - och med rätt vikning är dom kanon för löst amningsbajs.
    ">

" target="_blank">

Man kan sy dem själv mycket enklare än andra typer av tygblöjor. Det finns här hur man gör dem fernandfaerie.com/sewing_prefolds.html och här kan du hitta de olika storlekarna. www.bumwear.com/shopping/clothdiaper/bw-prefo...
    vilket bra svar - tack! :)
    hur är det med formsydda blöjor som enligt uppgift är "one size"? låter ju ganska osannolikt att de skulle funka både för de minsta och mot slutet... där känns ju vikblöjor bättre, och jag har även tänkt tanken att de kan användas till så mycket annat! de som jag och syrran hade när vi var små blev kökshanddukar senare ;)

prefolds lät intressant, de ska jag kolla upp :)
  • Joe

tack igen för de bra svaren :) jag är helt tillbaka på vikblöjor nu pch det känns alldeles rätt - med ett litet spirande intresse för prefolds ;)  shmone - jag tittade runt på lite olika vikningar, vilken av dem tyckte du var bra till amningsbajset? tycker de flesta verkar vara lite otajta runt låren... har du blöjbyxor på dem också?

en annan sak som jag har funderat lite på - blir det inte väldigt lätt jättevarmt med massa lager tyg och så blöjbyxorna utanpå det?

• Joe
    Shmone skrev 2010-07-14 21:56:56 följande:
    angel wing fold är den som jag tycker är kanon till amningsbajs. läcker nästan aldrig ut i blöjbyxan om man fått till det. Ja jag har blöjbyxor utanpå. Själva blöjan blir ju fuktig även utvändigt. Men vill man lufta lite extra kan man skippa blöjbyxan i alla fall när man är hemma.

Klart det blir varmt - men det blir det med alla blöjor. Men trots de många lagren så andas ändå blöjan och blir inte lika het o klibbig som en engångs.
    jaha, läcker den inte ut vid låren alltså? jag tyckte den såg lite otät ut men det kanske beror på hur mycket man drar åt eller nåt...

ok, vad bra :) jag hittar bara fler och fler fördelar med tygisar ju mer jag gräver!
  • Joe

härligt med alla som delar med sig till en nybörjare :) vad använder ni för blöjbyxor utanpå? jag har som sagt kikat på imse vimses, mest för att det i princip är de jag känner till, hur funkar de för er som har dem?

• Joe

nu har vi äntligen fått tag i en begagnad uppsättning på 25 vikisar och fem blöjbyxor i olika storlekar :) två vardera av de större storlekarna och en av den minsta, så vi lär behöva köpa till någon byxa där, men de verkade väldigt tunna och snabbtorkande och har rätt plastig insida så de kanske går att bara torka av om det krisar, så som du skrev shmone...

• Joe

ni som använder såna, var köper ni era snappies någonstans?

• Joe
    Giraff skrev 2010-07-22 13:55:52 följande:
    Mest miljövänligt blir att slänga ner några i taget tillsammans med er övriga tvätt!
    borde det inte bli för mycket tvättmedel då? är det inte så att man knappt ska ha något tvättmedel alls till blöjorna?
  • Joe

Nu har lillen kommit ut och hunnit bli en dryg vecka gammal, och idag har vi börjat att lite på prov ha tygblöja på honom. Använder rutvävda vikblöjor på ca 70x70 och det här viket för tillfället: http://www.thenappylady.co.uk/public/articledetails.aspx?id=141 men jag tycker att det känns väldigt klumpigt alltihop, inte själva viket alltså utan blöjan i sig. Är det så det "ska" vara eller skulle vi testa att skaffa några mindre tygisar tills han har växt på sig lite? Det känns som att den är för stor åt de flesta håll (och ändå är han ingen pyttis, 56 cm och 4,6 kg när han kom ut), och när man viker ner lite i ryggen så blir det ju en tjock korv som inte kan vara bekväm att ligga på... lite tips till en nybliven mamma, någon?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24