Inlägg från: Humminggirl |Visa alla inlägg
  • Humminggirl

Tygblöjetråden 24

Min man gjorde mig riktigt glad idag...på tal om ingenting.

Vi skulle ut och handla och jag har haft engångs på dottern då eftersom hon har varit lite röd om rumpan på sistone. Maken hade bytt på henne sist så jag frågade:

-Har hon en engångs på sig nu? 
    -Nä, hon har en "riktig" på sig.  (Dvs en av mina hemsydda pockets.)

Gott betyg med andra ord.    

• Humminggirl

Schmone

Om du lägger ett torrinlägg, typ en bit tunn fleece (t.ex av den tunna filten på JYSK för 15 kr) i blöjan, närmast lillens rumpa, så behöver du med lite tur inte byta hela blöjan varje gång. Om det bara kommer en liten dutt bajs så kan du bara byta inlägget. 

Vi körde också med vikblöjor när lillan var riktigt liten. Jag vek in en halv mikrofiberduk i mitten av blöjan så inte vätan skulle sprida sig upp runt magen på henne. 

• Humminggirl

Shmone

Hm...ingen aning. Jag har fleece i pocketblöjan jag använder och fleeceinlägg innerst...men jag bor ju i Sverige.

Annars brukar de som vet nåt prata om fuskmocka och rispapper som inlägg. Kanske vore nåt..?

• Humminggirl

Var kan man köpa snappis?? Jag tycker jag har letat på alla de vanliga ställena men jag hittar inga längre..?

• Humminggirl

En fråga:

De där tvättlapparna från IKEA som används som vikblöjor, är de lika bra som "riktiga" rutvävda vikblöjor som är gjorda speciellt för det ändamålet?

Eller är det idé med att köpa till ett gäng rutvävda begagnat eller från nån butik? 

• Humminggirl

Behöver tips!

Jag köpte några pocketblöjor från Poops för några månader sedan. Jag tvättar dem med de andra blöjorna och barnkläder som vanligt i 60 grader men nu har de börjat gå sönder. Bambufrottén på insidan av blöjorna och inläggen har blivit helt stela och "riviga" och tyget har börjat gå sönder. Dessutom har plasten på PUL-tyget börjat släppa inuti blöjan. Mina egensydda bambuinlägg har också blivit dåliga och tappar luddet så de blir liksom genomskinliga. De tumlas inte utan hängtorkar bara i lägenheten.

Varför blir det så?? Varför tål de inte att tvättas?? 

• Humminggirl

En aningens OT-fråga..

Hurdan konsistens på bajset har normalt en 7-månaders?

Vi har varit hos flera olika släktingar i fem veckor och har inte kunnat använda tygisar. Sonen bajsar ca. två gånger om dagen och nästan varje gång är det så löst att det läcker genom blöja, byxor och body. Det blir många byten per dag. (Tygisarna läcker inte så mycket som engångs men konsistensen är ju densamma)

Han äter 4-5 flaskor mjölkersättning per dag och mat-mos och/eller fruktmos ca. 2 gånger per dag. Jag har inget minne av att dottern var så här lös i magen när hon var över halvåret..  

Svar på tråden Tygblöjetråden 24