NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..
Vi testade fram och tillbaka ganska mycket. I början hade vi blöjorna i hink med lock. Sköljde upp bajsbjöjorna i handfatet först, i alla fall de med riktigt bajs, inte bara amningsfisar. Hade svårt att "sluta skölja" och när det började ta närmare tio minuter med rinnande vatten per blöja kände jag att tidsaspekten blev för lång och miljöaspekten lite gick förlorad. Så vi slutade skölja och hinken började lukta bläk.
Efter ett tag började han bajsa lite glesare, och någonstans där fick vi tillgång till egen tvättmaskin. Stoppade in alla bajsblöjor i maskinen och körde en sköljning varje kväll. De blöjorna och kissblöjorna hamnade sen i en liten hink utan lock. We like it that way. (Sen han började äta mat och bajset bara kan tippas över i toan hamnar på sin höjd kladdbajsblöjorna i tvättmaskinen för en sköljning. Om vi ändå ska tvätta resten av blöjorna snart så blir de inte sköljda men får ligga i maskinen tills de blir tvättade.
Det luktar inget ur vår hink. Jo, en varm dag och en full hink kan skicka en unken luktvåg, och är man i golvhöjd så känns lukten så klart också. Vi har skötbordet i hallen precis utanför köket. Passerar det säkert femtio om inte hundra gånger på en dag och det luktar inte.