Tygblöjetråden 24
Hejhej! Jag är ny här i tråden. Jag har smygföljt den några sidor men har inte läst hela tråden.
Jag fick mitt fjärde barn för drygt tre veckor sedan. Jag har varit sugen på att prova tygblöjor även till de tidigare men det har inte blivit av.
Nu började vi med tygblöjor när sonen var 1,5 vecka. Vi använder rutvävda vikblöjor och det fungerar kanonbra. Grabben läcker bajs vid varenda fis så vi måste byta blöja jätteofta och sparar ju in en massa pappersblöjor på det här sättet.
Men nu undrar jag.. Ni andra som använt rutvävda vikblöjor. Hur länge har det funkat bra innan ni behövt lägga nåt extra inlägg i blöjan för bättre uppsugningsförmåga? Än behövs det ju verkligen inte... Men jag vill veta så jag vet vad jag ska ställa in mig på på ett ungefär.
Sen undrar jag också. Jag har läst lite här och där att man inte ska använda salva till bebisen när man har tygblöjor. Gäller det även vikblöjor eller bara andra typer av tygblöjor? Hur märker man om blöjan påverkas av det?
Och så ytterligare en fråga. De gula fläckarna som blir på blöjorna av amningsbajs och inte riktigt går bort i tvätten. Försvinner de med tiden sen när de tvättats många gånger?