• Shmone

Tygblöjetråden 24

Hejhej! Jag är ny här i tråden. Jag har smygföljt den några sidor men har inte läst hela tråden.

Jag fick mitt fjärde barn för drygt tre veckor sedan. Jag har varit sugen på att prova tygblöjor även till de tidigare men det har inte blivit av.
    Nu började vi med tygblöjor när sonen var 1,5 vecka. Vi använder rutvävda vikblöjor och det fungerar kanonbra. Grabben läcker bajs vid varenda fis så vi måste byta blöja jätteofta och sparar ju in en massa pappersblöjor på det här sättet.

Men nu undrar jag.. Ni andra som använt rutvävda vikblöjor. Hur länge har det funkat bra innan ni behövt lägga nåt extra inlägg i blöjan för bättre uppsugningsförmåga? Än behövs det ju verkligen inte... Men jag vill veta så jag vet vad jag ska ställa in mig på på ett ungefär.

Sen undrar jag också. Jag har läst lite här och där att man inte ska använda salva till bebisen när man har tygblöjor. Gäller det även vikblöjor eller bara andra typer av tygblöjor? Hur märker man om blöjan påverkas av det?

Och så ytterligare en fråga. De gula fläckarna som blir på blöjorna av amningsbajs och inte riktigt går bort i tvätten. Försvinner de med tiden sen när de tvättats många gånger?

• Shmone
    yrväder skrev 2010-06-15 11:03:14 följande:
    Som jag har fattat det är det bara blöjor med staydry närmast rumpan som man inte kan använda salva i, för salvan täpper igen staydry-effekten så kisset rinner av. Men alla blöjor med naturmaterial närmast huden funkar det att ha salva i. Dvs bland annat vikblöjor.
    Åh vad bra! Lillparvel blir ju så röd av allt det eviga bajsandet så salva är nödvändigt.
  • Shmone
    Humminggirl skrev 2010-06-15 12:45:54 följande:
    Schmone

Om du lägger ett torrinlägg, typ en bit tunn fleece (t.ex av den tunna filten på JYSK för 15 kr) i blöjan, närmast lillens rumpa, så behöver du med lite tur inte byta hela blöjan varje gång. Om det bara kommer en liten dutt bajs så kan du bara byta inlägget. 

Vi körde också med vikblöjor när lillan var riktigt liten. Jag vek in en halv mikrofiberduk i mitten av blöjan så inte vätan skulle sprida sig upp runt magen på henne. 
    blir det inte för varmt med fleece närmast rumpan? Jag bor i Israel o vi har över 30 grader varmt...
  • Shmone

Vi har en helt vanlig 15liters plasthink utan lock.. luktar ingenting och har hittills inga flugor i den heller (fastän vi har flugor till o från i huset.. men inte där)  Till de två första barnen hade vi frottétvättlappar o dem la vi i hink med lock och det stank mycket värre.

Vi sköljer inte blöjorna innan vi lägger dem i hinken. VI kör däremot oftast skölj först innan vi kör igång tvättprogrammet. Om vi ska tvätta blöjorna med vanlig tvätt så lägger vi i den vanliga tvätten först efter sköljprogrammet.
    När sonen blir större o inte bara ammar så får man ju skölja av bajset.

• Shmone

ok här kommer en fråga till.

vi har vikblöjor - och utanpå har vi blöjbyxor i vinylbehandlad polyester. De byxor vi har är kushies och bummis. Det står i tvättråden att man ska tvätta dem i 40 grader. Nån som vet om de tål 60 grader med? Det känns så bökigt att inte kunna tvätta dem tillsammans med övriga blöjor. Och när det har läckt ut bajs vore det trevligare att kunna köra dem i 60. Men jag vill inte riskera förstöra dem.
    Nån som vet?

• Shmone

Nu har jag fastnat för prefold... och har just insett att dom finns i olika storlekar. Jag trodde innan att man bara limpvek dem när barnet blir större så man inte kunde göra "änglavingar" Men nu insåg jag att det finns större som man kan göra med änglavingar även på större barn.

Vilka sorters tyg lämpar sig för att sy egna prefold - förutom flanell?? Nån som vet?

• Shmone
    yrväder skrev 2010-07-07 16:27:44 följande:
    Jag har sytt i bambustretchfrotte. Några i tre lager stretchfrotte, och några med bambufleece som mittenlager. Materialval beror väl på om du använder snappis eller inte, dom fäster väl inte på allt.
    Jag bor i Israel o har inte hittat nån som säljer snappis här tyvärr.. överhuvudtaget att få tag på tygblöjor är lurigt.  Annars hade jag garanterat varit ett stort fan.. säkerhetsnålar är bökigt. Men materialet spelar väl oavsett ingen roll. För funkar det inte med snappi så kan man ju sy på lappar i snappivänligt tyg på "rätt ställen".
  • Shmone
    annbom skrev 2010-07-07 13:34:08 följande:
    Gamla t-tröjor funkar utmärkt. Ikeas billiga diskhandukar (1.50kr/st) funkar också bra.
    Låter ju bra.. ska kika i makens garderob efter gamla kasserade t-tröjor. Jag hade funderat på gamla frottéhanddukar men det känns som att det blir för tjockt.
  • Shmone
    fruganL skrev 2010-07-08 08:40:00 följande:
    Vi testade fram och tillbaka ganska mycket. I början hade vi blöjorna i hink med lock. Sköljde upp bajsbjöjorna i handfatet först, i alla fall de med riktigt bajs, inte bara amningsfisar. Hade svårt att "sluta skölja" och när det började ta närmare tio minuter med rinnande vatten per blöja kände jag att tidsaspekten blev för lång och miljöaspekten lite gick förlorad. Så vi slutade skölja och hinken började lukta bläk.
    Efter ett tag började han bajsa lite glesare, och någonstans där fick vi tillgång till egen tvättmaskin. Stoppade in alla bajsblöjor i maskinen och körde en sköljning varje kväll. De blöjorna och kissblöjorna hamnade sen i en liten hink utan lock. We like it that way. (Sen han började äta mat och bajset bara kan tippas över i toan hamnar på sin höjd kladdbajsblöjorna i tvättmaskinen för en sköljning. Om vi ändå ska tvätta resten av blöjorna snart så blir de inte sköljda men får ligga i maskinen tills de blir tvättade.
    Det luktar inget ur vår hink. Jo, en varm dag och en full hink kan skicka en unken luktvåg, och är man i golvhöjd så känns lukten så klart också. Vi har skötbordet i hallen precis utanför köket. Passerar det säkert femtio om inte hundra gånger på en dag och det luktar inte. 
    Samma här.. vi bor i varmt klimat.. har 30 grader inomhus och det luktar inget från våran blöjhink fastän vi inte har lock.
  • Shmone
    SaltNapp skrev 2010-07-08 21:42:54 följande:

nu har jag tvättat mina tygisar och andvänt dem under några veckors tid.. och tvättat utan tvättmedel å utan sköljmedel... alltid i 60 grader.

men idag tyckte jag att de lukta lite bajs om dem när jag tog upp dem från tvättmaskinen :S
    vad skall jag tvätta dem i?

läste något om bikarbonat eller vad var det? ättika? minns inte..

Lite tvättmedel behöver man nog för att få dem rena. Men dålig lukt kan det bli ändå.

Min tvättmaskin är vattensnål så jag tycker inte den sköljer riktigt bra så jag kör sista sköljen en extra gång. Jag har i vitvinsvinäger i sköljfacket ungefär varannan blöjtvätt så slipper man att det börjar lukta.
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 13:52:29 följande:
    nu kommer vårat pyre när som helst, och jag funderar fram och tillbaka på blöjor och blöjbyxor... var precis inne och kollade på imse vimses blöjbyxor och förmodligen skaffar vi ett par stycken därifrån, men när jag kollade runt på hemsidan började jag fundera på formsydda blöjor. hade ju egentligen tänkt använda vikblöjor, men eftersom jag inte har någon aning om egentligen hur "man gör" så känns det ju spontant mycket enklare med formsydda - vad säger ni som har lite erfarenhet av en eller båda sorterna?

tänker mig att vikblöjorna iofs kanske är lättare att anpassa så att de sitter tätt och bra på alla sorters ungar, men är mer pyssel med - kan det stämma? och hur är det med inlägg, behövs det i båda sorterna?
    Stora fördelen med vikblöjor är att dom kan anpassas i vikningen och du kan använda samma blöjor hela tiden - medan de formsydda måste du byta hela uppsättningen när bebisen växer ur dem. En annan fördel med vikblöjorna är att dom torkar väldigt fort efter tvätt, och kan användas till i stort sett vad som helst.. kräktrasa, skurtrasa, handduk you name it.

Vi kör med vikblöjor och har även några prefolds och jag är jättenöjd. När man har fått in snitsen tar det inte många sekunder att vika blöjorna. Jag viker dem när jag viker tvätt så ligger de klara för blöjbyte. Här finns en youtube med hur man viker och tar på den
    ">

Jag skulle också vilja slå ett slag för prefolds, det amerikanska svaret på vikblöjor typ, för jag tycker dom är väldigt bra - och med rätt vikning är dom kanon för löst amningsbajs.
    ">

Man kan sy dem själv mycket enklare än andra typer av tygblöjor. Det finns här hur man gör dem http://fernandfaerie.com/sewing_prefolds.html och här kan du hitta de olika storlekarna. http://www.bumwear.com/shopping/clothdiaper/bw-prefolds.html
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 20:48:45 följande:
    vilket bra svar - tack! :)
    hur är det med formsydda blöjor som enligt uppgift är "one size"? låter ju ganska osannolikt att de skulle funka både för de minsta och mot slutet... där känns ju vikblöjor bättre, och jag har även tänkt tanken att de kan användas till så mycket annat! de som jag och syrran hade när vi var små blev kökshanddukar senare ;)

prefolds lät intressant, de ska jag kolla upp :)
    Jag har själv inte provat one size. Men har hört att dom sitter illa särskilt i början på nyföddingar. Låter väl rätt logiskt.

Kolla på related videos till både vikblöjorna och prefolds på länkarna jag la ut. Det finns mängder av sätt att vika. Olika vikningar för olika åldrar och behov.
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 21:48:48 följande:

tack igen för de bra svaren :) jag är helt tillbaka på vikblöjor nu pch det känns alldeles rätt - med ett litet spirande intresse för prefolds ;)  shmone - jag tittade runt på lite olika vikningar, vilken av dem tyckte du var bra till amningsbajset? tycker de flesta verkar vara lite otajta runt låren... har du blöjbyxor på dem också?

en annan sak som jag har funderat lite på - blir det inte väldigt lätt jättevarmt med massa lager tyg och så blöjbyxorna utanpå det?

angel wing fold är den som jag tycker är kanon till amningsbajs. läcker nästan aldrig ut i blöjbyxan om man fått till det. Ja jag har blöjbyxor utanpå. Själva blöjan blir ju fuktig även utvändigt. Men vill man lufta lite extra kan man skippa blöjbyxan i alla fall när man är hemma.

Klart det blir varmt - men det blir det med alla blöjor. Men trots de många lagren så andas ändå blöjan och blir inte lika het o klibbig som en engångs.
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-14 22:07:35 följande:
    jaha, läcker den inte ut vid låren alltså? jag tyckte den såg lite otät ut men det kanske beror på hur mycket man drar åt eller nåt...

ok, vad bra :) jag hittar bara fler och fler fördelar med tygisar ju mer jag gräver!
    Ja det beror på hur bra man sätter på den. Jag får då tätt i alla fall.
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-15 07:51:13 följande:
    härligt med alla som delar med sig till en nybörjare :) vad använder ni för blöjbyxor utanpå? jag har som sagt kikat på imse vimses, mest för att det i princip är de jag känner till, hur funkar de för er som har dem?
    Vi använder kushies och bummis blöjbyxor.. mest för att man inte får tag på nåt annat hos oss. (bor i utlandet) Kushies är bra på det sättet att dom torkar på nolltid efter tvätt, och man kan torka av dem istället för att slänga dem i tvättmaskinen om det behövs.. tex om man redan har alla i tvätten. Nackdelen som jag ser det är att dom finns i bara två storlekar 4-10kg och 10-20kg. Så dels är dom för stora för en nyfödd - och även på en bebis på 4-5kg är dom gigantiska.(men håller tätt ändå)

Bummis har nån sorts tyg på insidan.. vete rackarns vad det heter- men såntdär med en massa hål i som brukar finnas i sportkläder.. Dom sitter väldigt bra och blöjan känns liten och smidig nästan som en engångs med dom, men dom åker i tvätten fortare eftersom tyget där lätt blir vått/bajsigt.

Dessa har jag som sagt för att det är det enda jag får tag på. Men jag är nöjd och har aldrig haft läkage ut i kläderna. Läs recensioner på fler...

Sen en kul grej med tygblöjor är ju att man behöver inte nödvändigen hålla sig till en o samma sort av allt. Utan om man är osäker på vad man vill ha för blöjbyxa tex - så kan man ju köpa en av varje av flera olika märken!
  • Shmone
    Joe skrev 2010-07-16 07:35:38 följande:
    nu har vi äntligen fått tag i en begagnad uppsättning på 25 vikisar och fem blöjbyxor i olika storlekar :) två vardera av de större storlekarna och en av den minsta, så vi lär behöva köpa till någon byxa där, men de verkade väldigt tunna och snabbtorkande och har rätt plastig insida så de kanske går att bara torka av om det krisar, så som du skrev shmone...
    kul! :D
  • Shmone
    Svampp skrev 2010-07-25 14:45:24 följande:
    Hej!
    Vad tror ni om hur det kan funka att använda IKEAs femkronorshanddukar som vikisar första dagarna med barnbeck? Eller är de för små till och med för så småttingar? Tänkte att det blir billigt och enkelt och de som inte blir förstörda kan man ju ha som trasor sen.
    Jag vet inte hur ikeas femkronorshanddukar ser ut men jag tänker spontant att det enklaste vore att vika dem som man viker en prefold för nyfödda.
  • Shmone
    Svampp skrev 2010-07-25 16:44:32 följande:
    Shmone: Näckten handukarna är 40X60cm stora. Har aldrig användt prefold, hur viker man dem för nyfödda? Har du nån beskrivning?
    Man kan göra såhär
    ">

eller såhär
    ">

men du lär behöva vika in framkanten betydligt längre eftersom handduken är stor. Du får försöka trixa till det så det sitter bra. Men jag är helt övertygad om att det lär gå på nåt sätt. En prefoldblöja i strl 0-3mån är ca 30x45cm
  • Shmone
    Krake skrev 2010-07-31 19:27:27 följande:
    Nån mer än jag som använder vikblöjor?

Vore intressant isf att höra om ni gör som jag eller på nåt annat sätt, kanske kan man få lite tips...

Vi viker blöjan som en drake (sån man flyger med på ett snöre i vinden, alltså), och lägger ett inlägg (hopvikt flanellduk eller färdigsytt inlägg från andra tygblöjor) i mitten, stänger med snappi, blöjbyxa över. Har sett den där andra vikningen som ger som en limpa i mitten, men när jag testar känns det ändå väldigt tunt, som att manskulle behöva extra inlägg ändå?

Iaf tycker jag det funkat bra hittills, men nu när han är sex veckor har kissvolymen ökat så att han snabbare blir blöt och måste bytas. Hur ofta måste ni byta? Här är det minst 10 blöjor per dygn, vågar jag påstå. Är det 'normalt'
    Vi använder också vikblöjor... med den vikningen som ger en limpa i mitten o "vingar" som man viker runt magen. Vi lägger inte i några extra inlägg. Vi byter före varje amning.. dvs ca 7ggr per dygn.. sen tillkommer några extra när han bajsar. Så säg 9-10 blöjor per dygn. Lägger jag i ett tredubbelt flanellinlägg(passande för pocket) så håller den över 2 amningar men jag tycker det blir så blött o tungt o otrevligt även om det håller tätt. Jag byter hellre oftare.  Helt normalt med ca tio blöjor/dygn för en liten bebis som endast ammar/får ersättning.
  • Shmone
    Tuffsa skrev 2010-07-30 00:09:37 följande:
    Det undrar jag med.

Inte just med BG Flips, men i allmänhet för min del. Tygblöjor luktar mer än engångs och inte lite...
    Nåt måste man ju kunna göra för att det ska bli lite bättre, eller? ? =/
    har ingen erfarenhet av BG flips. Men våra tygblöjor luktade skunk fram tills vi började ha i en skvätt vinäger i sköljvattnet, samt kör sista sköljningen en extragång. Extrasköljningen kanske inte behövs i en vanlig tvättmaskin men våran är automatiskt vattensnål.. går inte ställa om så för oss behövs det.

Med dom två knepen är våra blöjor luktfria!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24