Inlägg från: contaqt |Visa alla inlägg
  • contaqt
    Loreena skrev 2010-10-25 23:40:01 följande:
    Nu har jag provat några olika men är ännu inte nöjd med passformen.
    Vilka blöjbyxor tycker ni är allra bäst?

Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.

Nature Babies med knappar sitter jätteknepigt.

Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.

Tot bots har vass kardborre och ventilerar dåligt.

Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?

Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.

Om du är inne på att sy kanske du först kan testa att byta ut kardborren på de byxorna du har? Om det funkar så är det ju mycket mindre jobb än att sy helt nya.

IVs organic cotton tycker jag inte heller om. Det sitter nån slags tyg på resåren i benen som ständigt får dem att läcka och stinka.

• contaqt

Jag har köpt formsydda blöjor i bambu. Hur många gånger ska de tvättas innan de suger fullt? För nu efter två tvätta tycker jag fortfarande inte de lever upp till allt bra jag hört om bambu.. 

• contaqt
    llotta skrev 2011-02-24 10:30:59 följande:

Nu har jag smygläst så länge att det börjar bli dags att ge sig till känna...

Första barnet är beräknat till slutet på april och förhoppningen är att kunna använda en hel del tygisar. Efter att ha läst runt och pratat med bekanta så tror vi att det är pockets och möjligen aio som gäller. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men kommer säkert använda den allmänna tvättstugan en hel del också.

Vad bör vi tänka på?

Favoritmodeller till nyfödda (men troligen med en födelsevikt på 4 kg eller mer)?

Andra tips och trix?

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att det är svårt att få AIO och formsydda att passa på nyfödda. Vi hade köpt några AIO, några formsydda och några vikisar.. men vikisar var de som lyckades hålla tätt. Nyfödingsbajs är mycket rinnigt. ;) 
  • contaqt

Är det nån som kan varför det är just max 3 dagar som de använda blöjorna kan ligga innan de måste tvättas?

• contaqt

Och när vi nu pratar tvätt: Mina vita blöjbyxor (IV soft) har blivit ganska gula efter att ha legat i hink och tvättats med nyfödingsblöjor. Går det att få ur? De ser så himla äckliga ut. 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24