Inlägg från: gedansk |Visa alla inlägg
  • gedansk

Tygblöjetråden 24

hej
    Vilken bra tråd. Jag har tvillingar på 6 månader (en son och en dotter) och har inte riktigt haft tid och ork att börja med tygblöjor. Men nu har min dotter fått hemska blöjutslag och jag har fått rådet av läkare att börja med en mild kortison salva. Men jag skule också vilja börja med tygblöjor speciellt till natten och då vi är hemma. Min dotter väger ca 9kg och min son närmare 10kg. Jag har egen tvättmaskin (även torktummlare om det behövs): så jag behöver lite råd:

1. vilken blöja ska jag sattsa på gällande komfort och säkerhet märke, säkerhet mm.
    2. Hur är det att köpa beg tygblöjor?

Alla tips och råd ni kan ha voe jättevälkommet:
    Mvh jeanette

• gedansk

hej kaffemonster (här är en till)

Tack för ditt svar. jag har löst på en massa och är inne på samma som du all in one eller/och pcketblöja one size strl. Jag har tittat lite på blocket eller har du någon annan tips på beg inköp? Jag läste på FL om en del som använt olivolja ( valde kallpressed eko) på barnumpan och det ser redan mycket bättre ut på min tös.
    Det är sjukt mycket blöjer man går igenom speciellt med två.

• gedansk

tygblöjor märke Kooshies allt i ett one sizeinlägg
    Imse Vimse Formsydd Frotteblöja
    Imse Vimse Flanellblöja

hittade dessa beg, vad tror ni? ska även gå in och kolla på sjalbarn tack för tipset.

• gedansk

nu sover barnen så jag ska ta och göra en djupdykning i tygblöjornas värld : )

• gedansk

hej

jag ska köpa pocketblöjor men vilka inlägg ska man ha? den som jag ska köpa blöjorna av har microfiberinlägg som hon säljer för 15kr/st kan dessa vara bra?

• gedansk

är så sjukt såld på tygblöjor nu : ) just nu håller jag på att testa lite olika blöjor och inlägg och min kära mor ska sticka ullbyxor till barnen. Blir det flera barn ska jaag absolut testa tidigare.

• gedansk
    lillen01 skrev 2010-12-28 23:36:43 följande:
    Hej, funderar på att använda tygblöja när bebisen kommit...

Orkar dock inte läsa igenom alla sidor för att hämta svar,

vore snällt om någon kunde svara på mina frågor:

Hur funkar det med tygblöjor? behöver man många tygblöjor varje dag, alltså är det som vanliga blöjor?

Vad kostar tygblöjor att köpa och hur många behöver man egentligen köpa för att det ska gå runt så man slipper tvätta varje dag?

Och vart kan man köpa tygblöjjor? finns det att köpa i en vanlig affär? Om man köper tygblöjjor behöver man köpa något annat också för att det ska fungera?

=)
    Hej

Jag har precis börjat med tygblöjor till mina 7 månaders tvillngar. Jag har öpt Onetex (blocket) och Fuzzibunz och några andra på sjalbarn. Min absoluta favorit är pockets då man kan själv reglera hur mycket uppsugande fyllnings man behöver och prova sig fram. AIO tar aldeles för lång tid att torka för att vara behändigt. Jag har microfiberinläg och bommulinlägg till mina blöjor, men brukar vira en liten Ikea handuk om och har tagit ett gammalt mjukt lakan och rivit i remsor och lägger mellan blöjan och rumpan (lätt att spola av bajset och mjukt och skönt för rumpan. Det är många som tycker att hampa och bambuinlägg är bra, har dock inte provat. Sjalbarn är jättebra att kolla på för råd av olika tygblöjor.
    Mvh Jeanette
  • gedansk
    MammaEmilie skrev 2011-01-02 13:52:46 följande:
    Glömde fåga om ni har tipps för bra inköpsställen,
    nya tygisar.
    Kolla gärna på www.sjalbarn.se där har de omdömmen om vad folk tyckt om sina tygisar, sedan är det alltid olika för barn till barn ; )
    Ett tips till är att prova olika sorter så att man hittar rätt.
    Ps förköp dig bara inte, det har jag lyckats göra lite grand : )
    Jag älskar mina tygisar och äntligen slipper jag smörja in rumoprna på mina barn titt som tätt. det enda jag inte lyckats med är att hitta rätt form av inlägg till nattblöjan än.
  • gedansk
    Tygtiiger skrev 2011-01-03 20:22:55 följande:
    Det GÖR inget om man förköper sig, man kan alltid sälja vidare och vem vet, man kanske får fler barn? Säger jag som handlade som en tok och som kommer att glatt köpa fler sorter till nästa som tittar ut. Och det gör han (med största sannolikhet en kille) i mitten av maj så nu har jag börjat snoka igen! Någon som kan rekommendera en pocket med bra benresår - på engelska kallas det jag är ute efter gussets, ni vet en sådan där extraflärp som tex finns på Imses blöjbyxor? (Det blir en bunt nya imse soft till nya bebisen för övrigt, de var verkligen bra!) Jag gillade fuzzies men de var INTE bra till löst bajs.
    vem vet om det blir flera, det tog tre år att få våra barn (tvillingar på snart 8 månader)
  • gedansk
    Ronjas mamma skrev 2011-01-05 13:35:41 följande:
    man ska aldrig säga aldrig... har et vännepar som har 4 barn som inte trodde de kunde få utan hjälp,
    och de fick bara hjälp till första
    Min man kallar det fär ketchupefekten ; )

Just nu håller jag på att testa fram den bästa nattblöjan. Byter ni kissblöjor på natten ?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24