• Llimen

Tygblöjetråden 24

Sitter här hemma med sex veckor kvar till BF och funderar starkt på tygblöjor. Känns egentligen som enda alternativet (kombinerat med engångs vid resor). Men det är ju en hel djungel att förstå sig på.

Om jag har förstått det hela rätt så tänker jag mig att använda blöjbyxa med vikblöjor inuti eftersom dessa tydligen torkar snabbare/lättare. Då tänker jag att man kan slippa torktumla/ hänga i torkrummet. Stämmer detta?

Funderar också på hur mycket man ska köpa från början? Behöver man lika många blöjbyxor som blöjor (byter man båda lagren varje gång)?
    Något annat som ni rutinerade tycker att man ska tänka på som nybörjare?

tacksam för svar... /L

• Llimen

Ni som använder vikisar: Hur länge fungerar de som är 75cm stora? Har för mig att jag förut sett större att köpa, men jag kan bara inte hutta det nu.
    Fungerar det att göra vikisar själv av gammal lakansväv eller måste det vara något speciellt tyg?

• Llimen

Nu måste jag fråga alla er experter!

Dottern på fyra månader har lite problem med sin hud och har torra fläckar/ eksem lite varstans. Ibland blir hon också väldigt torr och röd i rumpan. Förut har vi varvat tygblöjor med engångs eftersom vi inte haft tillräckligt många tygblöjor. Då har jag helt enkelt kunnat smörja in rumpan med inotyol och använda engångs under kanske en dag så har problemet varit borta.

Nu har vi gått över helt på tygblöjor (vikblöjor från imsevimse), men eftersom jag läst att man ska undvika krämer som inotyol eftersom de förstör blöjorna vet jag inte riktigt hur jag ska göra med hennes stackars rumpa. Finns det något annat bra som fungerat för er?

• Llimen
    johlinn skrev 2011-02-16 11:38:04 följande:
    Llimen - två förslag. 1. tvätta med olja istället för vatten. Smörj även med olja vid behov.
    2. lägg en fleecelapp, ex en billig filt du klippt sönder mellan blöjan och rumpan och smörj med salva. De lapparna kan sen inte tvättas med blöjorna eftersom salvan då täpper till blöjorna.
    Tack! Jag tvättar med olja ibland, men inte alltid. Ska testa det. Fleeceinläggen kan ju också fungera bra, vill ju inte gärna hålla på med engångs..
  • Llimen
    Pulp skrev 2011-02-17 07:58:22 följande:
    Jag kom på en ny fråga...

Hur mycket större blir rumpan på en bebis med tygblöja jämfört med engångsblöjor? Jag har för mig att jag läst någonstans att det kan vara svårt att få på en body t ex. Stämmer det?
    Det går absolut att få på en body, men visst blir rumpan lite större. JAg upplever framförallt att det är på längden som det behövs lite extra så antingen bodyförlängare eller en storlek större med uppvikta ärmar är bra. KAnske beror på vilken form bebisen har också, om det är en lång spinkis eller en lite kortare knubbis..
  • Llimen
    kamelu skrev 2011-02-23 07:03:37 följande:
    Hej!

Vi har tänkt använda tygblöjor till vårt barn som kommer i mars. Planen är att börja med vikisar som jag har förstått fungerar bra till nyfödda, och sedan testa oss fram. Det är ju en djungel! Glad

Vad föredrar ni när det gäller vikisar, rutvävda eller flanell? För-/nackdelar?

Är det någon idé att använda rispapper till en nyfödd som ammas, eller blir det aktuellt först senare?
    Jag har inte använt så mycket flanell, men tycker utifrån mina erfarenheter att rutvikta är bättre. Tycker att de är lite mjukare och följsammare.

Måste också berätta att jag varit på Jysk och köpt en omgång med vikisar, 12 för 129kronor är ju ett jättebra pris!!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24